Novinky emailem
  • Registrace
  • Přihlásit se
Vše
Články
Bazar
Fórum
Firmy
Krádeže
Práce
  • Články
  • Bazar
  • Fórum
  • Firmy
  • Krádeže
  • Veletrhy
  • Kalkulačky
  • Práce
  • Volné stroje
  • Recenze
  • Naživo
  • Zaostřeno
  • Návody
  • Design
  • Veteráni
  • Legislativa
  • Výstavy
  • Výroba
  • Domácí trh
  • Citát dne
  • První foto
  • Limitované edice
  • Checklist
reklama
reklama
  • bagry.cz
  • /
  • Články
  • /
  • Výstavy
  • /
  • Expozice historických stavebních strojů ve švédském muzeu Munktell

Expozice historických stavebních strojů ve švédském muzeu Munktell

20.08.2008 13:59

Právě se díváte na první fotoreportáž z muzea. Muzeum Munkell se nachází ve švédském městě Eskilstuna, a přestože patří Volvu, najdete zde stavební stroje různých značek z různých zemí.

Ředitel muzea Ralph Angestam pózuje před prvním nakladačem Bolinder-Munktell

Jak Volvo průběžně kupuje jiné výrobce stavebních strojů, nezapomíná se hlásit k jejich původním jménům a historii, a snaží o nich nadále poskytovat co nejvíce informací, ať už na svých internetových stránkách, nebo právě formou muzea.

Do muzea jsem se dostal společně s mnoha novináři v rámci tiskové konference, kterou Volvo uspořádalo letos v červnu. Předpokládám, že běžného návštěvníka před muzeem neuvítá vojenská kapela s hejnem mažoretek, o to více však uvidí v samotném muzeu. Řada exponátů totiž musela uvolnit prostor slavnostní večeři, které byl vyhrazen jeden z muzejních sálů.

Vydejme se nyní po stopách historie, provedu vás potemnělým muzeem Munktell a ukážu vám řadu velmi starých i nedávných stavebních strojů. Mimo jiné zde uvidíte nejstarší švédský nakladač nebo první kloubový dempr na světě. Fotografie jsem seřadil chronologicky od nejstarších po nejnovější exponáty.

Foto: Ondřej Hájek

Zobrazit jako slideshow

  • Lanové rypadlo na pásovém podvozku Åkerman 375 (1960)

  • Ředitel muzea Ralph Angestam pózuje před prvním nakladačem Bolinder-Munktell

  • Koněspřežný grejdr Champion Model 810 Leaning Wheel (1901)

  • Koněspřežný grejdr Champion (1913 - 1930)

  • Autogrejdr Munktell 24 (představen 1923)

  • Autogrejdr Munktell 30 (1934)

  • Autogrejdr Munktell 30 (1934)

  • Motorový válec Bolinder-Munktell 8-12 t (uveden v roce 1939)

  • Pásový dozer Bolinder-Munktell 4 AF (představen 1940)

  • Kolový traktor Bolinder-Munktell BM 35 (1952)

  • Kolový nakladač Bolinder-Munktell H10 (1954 - 1961)

  • Kolový nakladač Zettelmeyer L 500 (1954)

  • Kolový nakladač Zettelmeyer L 500 (1954)

  • Kolový nakladač BM Volvo LM 218 (1959 - 1970)

  • Autogrejdr Volvo BM VHK 310 (1965 - 1971)

  • První kloubový dempr na světě Livab DR 631 (1966 - 1967)

  • Kolový nakladač Volvo BM LM 841 (1966 - 1986)

  • Kloubový dempr Volvo BM DR 860 (1967 - 1986)

  • Kolový nakladač BM Volvo LM 845 (1970 - 1972)

  • Lesní vyvážecí souprava BM Volvo SM 462 (1971 - 1974)

  • Kolový nakladač Volvo BM LM 1240 (1972 - 1979)

  • Kolový nakladač Volvo BM LM 642 (1976 - 1984)

  • Kolový nakladač Volvo BM 4300 (1977 - 1986)

  • Model podkopového zařízení LGM 400 a dalšího příslušenství pro kolový nakladač Volvo BM 4200 (1978 - 1984)

  • Model kolového nakladače Volvo BM 4500 (1979 - 1986)

  • Kolový nakladač Volvo BM 4200 B (1984 - 1986)

  • Kolový nakladač Volvo BM 4600 B (1984 - 1986)

  • Kolové midirypadlo Pel-Job EB 506 P Type 256 (1993 - 1995)

  • Pásové minirypadlo Pel-Job Sirus Plus Type 271 (1996 - 1999)

  • Mažoretky před muzeem

Komentáře

Ondřej Hájek, 01. září 2008 11:04:59

Re: Muzeum Volvo – Děkuji Vám pane Čížku za excelentní rozsáhlý komentář k akvizicím a strojům firmy Volvo. Nemám co dodat. Děkuji.<br />
<br />
K Vaší otázce, jak se Volvo k akvizicím hlásí, musím říct, že v porovnání s ostatními výrobci naprosto skvěle. Volvo si všech původních značek velmi považuje. Už to, že si na stránkách Volvo CE můžete stáhnout prospekty strojů všech původních značek (http://www.volvo.com/construction...obal/en-gb/AboutUs/history/products), nebo právě provoz muzea s výrazným zastoupením jiných strojů než Volvo, je ve světě výrobců stevebních strojů ojedinělý. Nezbývá než smeknout klobouk.<br />
<br />
P.S. Mám v plánu podrobnější článek o nakladači Bolinder-Munktell H10.

Firma 62621661, 28. srpen 2008 11:07:42

Muzeum Volvo – Určitě musí být zážitek shlédnout muzeum jednoho z předních výrobců stavebních strojů. Zajímalo by mě jak se Volvo zde hlásí k různým akvizicím z minulosti. Volvo je známo např. jako výrobce jedněch z nejlepších kloubových nakladačů na světě, ovšem v minulosti razilo cestu právě svým strojům s pevným rámem a rejdovými zadními koly. Teprve akvizicí švédského výrobce ASJ Parca, jehož ojedinělé kusy byly pod značkou Parca do tehdejšího ČSSR rovněž ve své době dovezeny, se přeorientoval na výrobu nakladačů kloubových. Nakladač Parca 1254 se tak stal strojem BM-Volvo 1254.<br />
Historii kloubových nakladdčů Volvo občerstvila i akvizice americké firmy Michigan, kde bylo nadále vyráběno svého času pár modelů pod značkou Volvo respektive VME (Volvo-Michigan-Euclid) a akvizice firmy Zettelmeyer, která obohatila nabídku Volva o malé nakladače pro obsluhu stavenišť, kdy výroba větších nakladačů a kolových dozerů Zettelmeyer byla zastavena.<br />
Po stránce akvizic je zajímavá i historie výroby rypadel: Pásová rypadla Volvo vznikla po převzetí švédské firmy Akerman polovině 90.let, kdy se vyráběly beze změny původní modely Akerman pod označením Volvo. Tato výroba neměla dlouhého trvání, neboť v roce 1998 Volvo převzalo výrobu pásových rypadel Samsung v Jižní Koreji a výrobu rypadel ve Švédsku a výrobu kolových rypadel v Koreji zastavilo. Zajímavé je, že po několik let od této akvizice se pásové bagry z této jihokorejské továrny dodávaly do USA a Kanady z důvodu obchodního úspěchu na tamních trzích nadále pod značkou Samsung. Kolová rypadla Volvo byla vyvinuta týmem společným s firmou Mecalac a vyrábí se též v německém Konzu. Tam se v poslední době přenáší i výroba některých pásových rypadel z Koreje pro evropský trh.<br />
Minirypadla Volvo jsou pokračováním, zdokonalováním a vývojem modelů PelJob po akvizici tohoto francouzského výrobce Volvem. Výroba některých mini- a kompaktních rypadel Volvo se naopak stěhuje do Koreje tak, jak koncern potřebuje vytěžovat továrny a kde je jak výroba kterých strojů hospodárná.<br />
Rypadla-nakladače Volvo v dnešní podobě vznikla prakticky na &quot;zelené louce&quot; na základě potřeb (hlavně východoevropského) trhu zahájením jejich výroby v polské Wroclawi před několika lety. Ještě předtím, cca do 80.let, se však vyráběly traktorbagry BM-Volvo na bázi tehdejších zemědělských traktorů Bolinder-Munktel a BM-Volvo. Zajímavým zde byl zde dvanáctitunový robustní stroj rypadlo-nakladač s kloubovým rámem typ BM 6300, později EL70 a EL70C, přezdívaný &quot;Viking&quot;, jehož pár kusů pracuje rovněž v ČR, schopný v obou směrech jezdit (tehdy!) 40km/h, mající základní čelní lžíci úctyhodných 1,5 m3!<br />
A když jsme u Volva, nelze zapomenout na dempry. Kloubové jsou vlastně jeho dítětem. U těch s pevným rámem to nebylo tak jednoduché; opět akvizice: převzetím výroby od švédské firmy Kockums a dále &quot;branding&quot; Euclida, než jej převzalo Hitachi. Nyní již jen koncentrace na kloubové dempry.<br />
Jednou z posledních akvizic Volva je pak převzetí německého výrobce válců a finišerů ABG od koncernu Ingersoll-Rand.<br />
Toliko jsem si dovolil textový doprovod ohledně Volva a jeho akvizic v poslední době. Zdravím, Martin Čížek, Plzeň

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

  • Tiskové zprávy
  • Zajímavé odkazy
  • Základní pojmy
  • GDPR
  • Reklama
  • Kontakt
ISSN 1801-0768 | © 2004-2024 CE Grid Všechna práva vyhrazena. Používáním této stránky souhlasíte s právními podmínkami TOPlist