Prvním nakladačem od Volva byl Bolinder-Munktell H10
Jak říkají u Volva, někdy musíte věci obrátit čelem vzad, abyste se posunuli vpřed. Přesně to v roce 1954 udělaly společně firmy Bröderna Lundbergs Mekaniska a AB Bolinder-Munktell (od roku 1950 ve vlastnictví Volva) v případě nakladače Bolinder-Munktell H10. Jednoduše otočily běžný traktor předkem dozadu.
Umístěním nakládacího zařízení k velkým zadním kolům se v porovnání s traktorovým nakladačem situovaným vpředu získala větší nosnost a vyšší vylamovací síly. Řiditelná náprava se ocitla vzadu, což prospělo ovladatelnosti nakladače.
Za základ nakladače H10 posloužil první švédský traktor s dieselovým pohonem Bolinder-Munktell BM 35. Ten se obehnal svařovaným rámem, na kterém se mimo nakládacího zařízení nacházela zcela vzadu umístěná hydraulická nádrž, jež zároveň tvořila protizávaží. Vzniknul tak značný zadní převis a celková délka stroje s lopatou narostla na 4810 mm. Mezi touto nádrží a kapotou traktoru byl ještě situován hydraulický rozvaděč, od něhož probíhaly dvě dlouhá přímá táhla až do kabiny ke dvěma ovládacím pákám, umístěným vlevo vedle sedačky strojníka.
Kuriózní je, že dle vyjádření Ralpha Angestama, ředitele muzea Munktell ve švédské Eskilstuně, v roce 1954 existovalo celkem 31 firem, které začaly vyrábět nakladač na bázi otočeného traktoru, a nelze proto určit, kdo byl vlastně první.
Ovšem jistá prvenství nakladači Bolinder-Munktell H10 upřít nelze. Byl to první nakladač na světě, který nabídnul rychloupínací desku pro přídavná zařízení a paralelní kinematiku zvedání s dvojčinnými hydraulickými válci. V té době šlo o velmi překvapivou vlastnost, strojník už nemusel pracně vyrovnávat paletizační vidle, aby je při zvedání neustále udržoval ve vodorovné poloze.
Jak bylo výše zmíněno, první Bolinder-Munktell H10, jak ho vidíte na přiložených obrázcích, byl postaven na traktoru Bolinder-Munktell BM 35. Avšak pod označením H10 se posléze nabízely stejně koncipované stroje na dalších zemědělských traktorech. Kromě BM 35, který byl později nahrazen typem BM 350 Boxer, to byl také větší traktor BM 55, jenž byl nakonec vystřídán typem BM 470 Bison. Jednotlivé modely se proto někdy pro upřesnění označují jako H10-35, H10-350 atd.
Nakladač H10 se používal například na nakládání štěrku nebo zeminy z výkopů. Dobře si také vedl na pilách, kde si vydobyl reputaci univerzálního stroje, zčásti díky snadné výměně přídavných zařízení.
Bolinder-Munktell H10 – základní data:
Provozní hmotnost | 5 150 kg |
Nosnost | 1 350 kg |
Objem základní lopaty | 0,4 m³ |
Motor | čtyřdobý naftový tříválec BM 1053 |
Výkon motoru | 32 kW |
Převodovka | mechanická, 5 stupňů vpřed, 1 vzad |
Počet vyrobených kusů | 2700 |
V roce 1959 byl uveden typ LM 218, který byl již od počátku konstruován jako kolový nakladač, a definitivně tak uzavřel kapitolu nakladačů stavěných na základě zemědělských traktorů. Nicméně nakladače H10 zůstaly ve výrobě až do roku 1961 a pro svou spolehlivost byly oblíbeny ještě desítky let po ukončení výroby.
Historie firmy Bolinder-Munktell sahá do roku 1832, kdy nadaný konstruktér Johann Teofron Munktell přichází na pozvání krále do Eskilstuny, aby zde rozvinul místní strojírenský průmysl. Založil zde společnost Eskilstuna Mekaniska Verkstad, stál za mnoha vynálezy, jeho závod produkoval například první švédské parní lokomotivy, první švédské tiskařské lisy, motory, mlátičky… V roce 1932 se Munktells Mekaniska Verkstad spojil s firmou Bolinders, založenou v roce 1844 bratry Jeanem a Carlem Gerardem Bolinderovými, která se proslavila první funkční ponorkou na světě. Společná firma Bolinder-Munktell se stala největším švédským výrobcem traktorů a zemědělských strojů. Během druhé světové války Bolinder-Munktell kooperoval s firmou Volvo a jako přirozené vyústění této spolupráce nakonec Volvo firmu Bolinder-Munktell v roce 1950 koupilo.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře