Když se řekne HON
Hydraulický otočný nakladač HON 050 byl vůbec prvním československým nakladačem. Na základě požadavku Ministerstva stavebnictví ho v letech 1956 - 1958 vyvinuli ve Výzkumném ústavu stavebních a zemních strojů Brno a výroba odstartovala roku 1960 v Podpolianských strojárňach ve slovenské Detvě.
Hmotnost nakladače činila 7450 kg, nakládací lopata měla objem 0,5 m³. Typickými znaky byl tuhý podvozek traktorového typu se zadní řízenou nápravou a jednoramenný výložník uchycený na otočném kozlíku, který umožňoval otáčení o 90º na obě strany. Design byl příjemně ovlivněn tehdy módními proudnicovými tvary. Pod kapotou brumlal Zetor 35 o výkonu 31 kW. Mezi motorem a reverzní skříní byly dvě spojky - hydraulická a třecí, kterou strojník musel vždy při řazení směru jízdy vypnout. Poháněná byla přední náprava, která byla osazena koly o velikosti 24". Zadní kola byla menší, měla pouze 20". Udávaná maximální rychlost byla 20 km/h. Stroj se vyráběl s kabinou i bez, existovala i varianta s pásovým podvozkem místo přední nápravy.
Postupná modernizace přinesla typy HON 051 a HON 053, který se vyráběl až do roku 1974. Změny spočívaly kromě pozměněného designu také v inovovaných motorech Zetor a jejich zpřevodování. Taktéž se rozšiřovala nabídka přídavných zařízení.
Výskumno-vývojový ústav Zvolen v letech 1970 - 1974 vyvinul nástupce oblíbených HONů - univerzální nakladač UN 050, který se začal vyrábět v Podpolianských strojárňach roku 1975. Bez ohledu na změnu označení se těmto nakladačům nadále mezi lidmi říkalo "HON", po konstrukční stránce se však jednalo o malou revoluci. Díky zavedení licenční výroby hydrostatických pohonů Sauer Getriebe v ZTS n.p. Dubnica byl pojezd nového nakladače hydrostatický. Tvořilo ho regulační čerpadlo SPV 22 ve spojení s konstantním hydromotorem SMF 22 a dvoustupňovou převodovkou, která umožňovala maximální rychlost 25 km/h. Motor Zetor 6901 s výkonem 45,5 kW vyráběla Zbrojovka Brno. Pracovní zařízení dostalo klasický dvouramenný výložník. Jeho hydraulický okruh tvořilo čerpadlo ZC 100-40L vyráběné Jihostrojem Velešín, rozvaděč RS 20 ze ZTS Brno a hydraulické válce z produkce ZTS Bratislava. Řízení Orsta bylo hydraulické, brzdy čelisťové, ovládané pneumaticky. Cena nakladače byla stanovena na 214 000,- Kčs.
Modernizovaný typ UN 053 za 250 000,- Kčs se objevil proto, aby doplnil UN 050 o variantu s pohonem všech kol. Nicméně zanedlouho došlo k ukončení výroby UN 050 a zůstal UN 053 ve dvou modifikacích: UN 053.1 s pohonem přední nápravy a UN 053.2 s pohonem všech kol. Kromě designových změn se lišil UN 053 od UN 050 především motorem Zetor 7201 o výkonu 47,5 kW. Nakladače řady UN 053 se vyráběly v ZŤS Detva (nový název Podpolianských strojární) až do 90. let, kdy jejich úlohu převzal univerzální nakladač otočný UNO 180 vyráběný od roku 1987.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře