Traktorbagr Caterpillar 432F – před kabinou všechno jinak, zatím bez DPF

Caterpillar se chystá na dubnovém pařížském Intermatu vyrukovat s novou řadou rypadlonakladačů. Novinářům je představil v předstihu přímo na zkušebním polygonu u výrobního závodu v anglickém Leicesteru, kde bylo možno otestovat prozatím nejvýkonnějšího zástupce s označením 432F.

V nové řadě F uvede Caterpillar tři nové modely: 422F, 428F a 432F, přičemž typ 422F se už nebude prodávat v Evropě. Typ 442 byl z nabídky vymazán, jeho práci nyní zastane 432F s 6-metrovým podkopem. V Evropě tedy bude k dispozici celkem pět modelů rypadlonakladačů - 428F, 432F, 434E, 434E Pilot a 444E.

 

Mise: Nejen emise

Za vývojem nové řady stojí nejen přísnější emisní limity, ale především snaha o zlepšení výhledu a pracovního výkonu nakladače v kombinaci s usnadněním servisního přístupu. S emisními limity to zatím, alespoň v Evropě, není tak žhavé – ve strojích nadále zůstává původní motor Caterpillar C4.4 DIT vyhovující emisní normě Stage III A. Motory s filtrem pevných částic splňující Stage IIIB budou uvedeny v modelech 428F a 432F až koncem letošního roku.

Jak jsme mohli vidět na výrobní lince, stroje určené pro americký trh jsou motorem s filtrem pevných částic osazovány už nyní a využívají tak nejen veškerý prostor objemnější kapoty, ale i přihrádku na nářadí, ve které najdeme filtr DPF. Pro Evropu se počítá s umístěním filtru DPF pod kapotu. 

V zemích, které nejsou vázány přísnými emisními limity, se budou nadále prodávat typy s motorem Caterpillar 3054C vyhovujícím normě Stage II.

 

Svažitá kapota nabrala na šířce

Kapota se rozšířila, aby pojmula nový motor. Zároveň se více svažuje, díky čemuž umožňuje lepší výhled na lopatu. Její horní povrch nyní lícuje s hydraulickými válci lopaty.

Odjištění horního výklopného dílu kapoty, pod kterým jsou soustředěna místa denní kontroly, se provádí zvenku pod levými dveřmi. Aby se strojník nemusel tolik nahýbat do strany, objevily se na předních blatnících stupátka. Přes tento praktický doplněk by však nebylo špatné, kdyby se Caterpillar pro příště zamyslel nad možností provádět pravidelné obhlídky ze země.

Pro odejmutí nových bočních panelů kapoty není už potřeba nářadí – plastové panely pomocí výstupků zapadnou do rámu a poté jsou jištěny horním dílem kapoty. Je potřeba naučit se správný postup zasouvání a vyndávání, poněvadž při neurvalé manipulaci hrozí odlomení některého z výstupků.

Přední panel kapoty se vyklápí společně s chladičem klimatizace. Pod ním najdeme skupinu chladičů uspořádaných tak, aby se snadněji čistily. Chladiče hydraulického a převodového oleje lze vyklopit, čímž se uvolní prostor pro přístup k chladičům motorového oleje, paliva a vzduchu do motoru.

Akumulátor byl přemístěn zcela dopředu před chladiče, zatímco nová hydraulická nádrž má standardně zabudovaný sací filtr. Nová je i palivová nádrž umístěná vlevo pod horním stupněm do kabiny. Je vyrobená z plastu, díky čemuž nedochází k její korozi a omezila se tím i kondenzace. Zespodu i z vrchu je chráněna ocelovými plechy, zboku jednou ocelovou příčkou. Na opačné, pravé straně nalezneme opravdu pořádnou přihrádku na nářadí.

 

Zaostřeno na nakladač

Divergentní ramena nakladače – jeden z dřívějších prodejních argumentů firmy Caterpillar - jsou minulostí. Kvůli širší kapotě, a tedy i kozlíku, se divergentní, tedy směrem dopředu se rozbíhající ramena, nevešla mezi kola, aniž by se omezil rejd. Nyní jsou ramena nakladače rovnoběžná a z toho důvodu i robustněji dimenzovaná.

To nic nemění na tom, že v porovnání s řadou E má nový nakladač znatelně lepší vlastnosti a parametry. Maximální výška čepu nakladače vzrostla z 3340 na 3440 mm a nosnost v maximální výšce povyskočila z 2899 na 3312 kg.

Při práci s nakladačem se příznivě projevuje elektronicky řízené naklápění desky pístového pracovního čerpadla, kdy při nízkých otáčkách mají pracovní funkce mnohem lepší odezvu. Dřívější řada E byla osazena mechanickým omezovačem momentu, který pracoval jen na bázi zapnuto / vypnuto. Nové elektronické ovládání je plynulé.

 

Neztratí se ani na silnici

U Caterpillaru si stále více uvědomují, že rypadlonakladač není jen nakladač nebo rypadlo, ale také že jezdí mezi jednotlivými pracovišti po vlastní ose. Proto po vzoru JCB dospěli k zámku měniče krouticího momentu, který zákazník může získat za příplatek. Průměrná rychlost přesunu by se měla zvýšit o 11 % a spotřeba by se měla redukovat dokonce o 16 %.

Caterpillar 432F má větší měnič s vyšší účinností, který umožňuje větší tlačnou sílu a svahovou dostupnost. Standardem je manuální převodovka se čtyřmi stupni vpřed i vzad, plně automatická pětistupňová převodovka je na přání.

Diferenciál zadní nápravy lze ručně zcela uzamknout, což je vlastnost, která už tu byla. Co je nového, je, účinnější posilovač brzd. I díky němu je jízda a také práce s nakladačem velmi sympatická. Na nakládání s traktorbagrem se nikdy netěším, ale v případě 432F jsem si ho vysloveně užil. Většina inovací se totiž v plné síle projevila právě zde - lepší tah díky novému měniči, příjemnější brzdy, dobrá odezva nakladače i v nízkých otáčkách. To vše ve spojení s náležitým výhledem na lopatu.

 

V kabině ani na podkopu změny neuvidíte

Kabina zůstala zachována. Firma Caterpillar tuto skutečnost komentuje sebevědomou otázkou „Proč měnit nejlepší kabinu na trhu?“. Dle jejího názoru mají rypadlonakladače Caterpillar největší a nejprostornější kabinu, kterou jen traktorbagr může mít.

Kabina rozhodně špatná není a skutečně patří k tomu nejlepšímu. Naklápěcí sloupek volantu a vzduchem odpružené sedadlo jsou standardem. Zámek měniče se aktivuje automaticky, žádné další tlačítko za tímto účelem v kabině není. Nejvýrazněji je označené zapínání signalizace při přetížení, kterou využijete při jeřábování s podkopem.

Podkop dostal druhou teleskopickou konfiguraci. Základní  5,5 m odpovídá 432E2, zatímco nová konfigurace s podkopem 6,0 m nahrazuje 442E2. Banánový výložník zůstal zachován – strojník se díky němu může snadněji vyhnout překážkám a více se přiblížit vozidlům při jejich nakládání. Násady z E2 zůstaly také beze změn – je to klasika, která se vyznačuje snadno vyměnitelnými otěrovými deskami.

Nový rychloupínač podkopových lžic byl uvedený už loni. Zatím se nachází jen v mechanické verzi, ještě letos však bude představena i jeho hydraulická verze. Na jeho výrobním štítku se hezky vyjímá informace „Made in Czech Republic“.

 

Slovo závěrem

Pokud drtivou většinu času traktorbagrem jen kopete, řada F vám nového nepřinese vůbec nic – v tomto případě se vyplatí sáhnout po stávající 432E2 nebo 442E2 z výprodeje. Naproti tomu pro toho, kdo často přejíždí a/nebo nakládá, je řada F jasnou volbou – v obou oblastech zpříjemní strojníkovi práci a lze předpokládat i nezanedbatelnou úsporu nafty.

Komentáře

klady a zapory – Za nejaky veci z JCB bych vrazdil, ale za zamek menice dostavaji pochvalu, jen me se**, ze jsem si v prosinci koupil bagr... Ten menic by se mi libil, ale ta haupna se mi fakt nelibi, jediny co, tak zaslouzi pochvalu cisteni chladicu, ale bojim se ty plastovy nadrze

Núúúdááá – Vždyť je to jen další traktor...

pěkný kousek – zdravím, pěkný mazlík, netušíte někdo v jaké cenové hladině se hýbe...? díky Lukáš

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.