reklama
reklama

Teleskopický manipulátor Manitou Maniscopic MT 1840 Privilege se zaměřil na svého strojníka

Manitou Maniscopic MT 1840 Privilege s výškovým dosahem 17,5 m střídá dnes už nemoderní Maniscopic MT 1740. Co se změnilo a co zůstalo při starém?

Začal bych tím, čeho si každý všimne jako jedné z prvních věcí. Jedná se o novou kabinu, která na fotkách vypadá jako z plastu. Při bližším ohledání však zjistíte, že boční panely jsou plechové, pokryté elegantní stříbrnou metalízou. Celkový ráz nové kabiny Privilege je výrazně automobilový, od nízké aerodynamické stavby, přes ztvárnění volantu a celé přístrojové desky až po tvarované čalounění stropu. Velmi osobitým prvkem je asymetrická horní oblouková hrana čelního skla, která zlepšuje výhled směrem ke zvednutému výložníku. Čelní sklo plynule navazuje na prosklenou přední část střechy, zevnitř pokrytou mříží. I když je nový manipulátor díky nové kabině o 10 cm nižší než jeho předchůdce, nabízí uvnitř téměř o třetinu více prostoru.

Dveře se nedají otevřít o 180°, pouze tak, aby bylo možno pohodlně nastoupit (kdo je zvyklý otevírat dveře razantně, nemusí mít strach, že je v krajní poloze vylomí z pantů, neboť jejich pohyb je tlumen pomocí plynové vzpěry). Okno ve dveřích má elektrické stahování, což umožní rychlou komunikaci s okolím i za zavřenými dveřmi a společně s otevíratelným zadním oknem vyřeší odvětrávání kabiny v letních měsících, když nechcete používat klimatizaci. Manitou totiž předpokládá, že v budoucnu nebude povoleno pracovat se stavebními stroji při otevřených dveřích. I proto jsou ve spodní části dveřního otvoru umístěna čidla zavření dveří, bez jejichž sepnutí se manipulátor nedá ani nastartovat. Na to je nutno si zvyknout.

Nyní se podívejme na ovládací prvky v kabině. Teleskopický manipulátor Manitou Maniscopic MT 1840 Privilege existuje ve čtyřech základních verzích. S (Standard), R (Rental = půjčovna), EP (Evolutive and Precise = evoluční a přesný) a A (Access platform = pracovní plošina). Hlavní rozdíl mezi těmito variantami spočívá v zapojení ovládacího joysticku. U variant S a R ovládá joystick ventily rozvaděče hydraulicky, kdežto u variant EP a A elektricky. Samotný joystick vypadá stejně, pouze u verze A má na sobě přepínač, po jehož stisku se změní jednotlivé funkce joysticku následovně: pohybem joysticku do stran se přestane vyklápět lopata, ale naklápí se rám stroje, pohybem horního kolečka se nevysouvá výložník, nýbrž se pohybuje pravá patka, obdobně u spodního kolečka na joysticku se neřídí proud oleje do přídavného okruhu, ale ovládá se levá patka. Jinými slovy, do joysticku se tímto soustředí funkce tří samostatných páček, které zůstávají umístěny před joystickem. Poloha, tvar a povrchová úprava joysticku jsou vzorem ergonomie, což se však nedá říci o řadicí páce, jejíž umístění po pravé straně mi nepřišlo dvakrát příjemné. Dojem zachraňovalo jisté a přesné řazení všech čtyř převodových stupňů, ale stále mi vrtalo hlavou, proč Manitou neobdaroval Maniscopic MT 1840 Privilege automatickou převodovkou.

Důvod je ale asi zřejmý. Zatím jsme se totiž bavili o verzi s hydrodynamickým pohonem, u které je nově motor přímo spojen s převodovkou bez použití kardanu. Od počátku letošního roku je však na přání k dispozici i hydrostatická varianta, která je vhodnější pro přesné práce, avšak je přibližně o 5 % dražší a prodává se proto velice zřídka.

Srovnáme-li nový Manitou Maniscopic MT 1840 Privilege se starším Maniscopicem MT 1740, zjistíme, že pod kapotou zůstal stále stejný motor Perkins 1104C.44T o výkonu 74,5 kW. Nový MT 1840 Privilege má o 394 mm větší rozvor náprav, ale o 30 mm menší rozchod kol. Celkově je o 293 mm delší, výškový dosah 17,5 m je o 85 cm větší a nosnost 4 t zůstává stejná. Vyrovnávání rámu hydraulickým válcem osazeným na pravé straně přední kyvné nápravy je nyní standardní výbavou, navíc oproti staršímu typu MT 1740 se výkyv zvýšil o 2 stupně na ± 9°.

Vymezovací otěrové desky jednotlivých sekcí teleskopického výložníku se dají jednodušeji nastavit a vyměnit. Výložník lze vztyčit až na úhel 74°, avšak se zvednutými patkami je největší zdvih omezen na 62°. Rozdíl v nosnosti zapatkovaného a nezapatkovaného manipulátoru je obrovský – například u nezapatkovaného stroje s prázdnou lopatou 4v1 stačí jen plně vysunout teleskop a manipulátor se na lopatu hned překlopí (lopata 4v1 má hmotnost 738 kg). I proto je důležité mít v kabině přehlednou signalizaci hrozícího překlopení. Pokud však někdo takovou záchranu nepotřebuje, může ji jednoduše odpojit a pracovat si podle svého na vlastní riziko.

Sdružená přístrojová deska toho samozřejmě nabízí mnohem více. Z těch nejzajímavějších vlastností bych jmenoval samočinné přepínání zobrazovaných údajů pro pojezd či zvedání dle toho, co stroj právě dělá, nebo integrovaný imobilizér na čtyřmístný číselný kód. Poprvé u teleskopických manipulátorů značky Manitou byla použita sběrnice CAN-BUS, která omezuje elektrická vedení na naprosté minimum (dva dráty vedou signály z celého stroje).

Pokud chceme něco někam umístit opravdu přesně (např. palety, bednění, beton z míchací lopaty atd.), je velmi užitečné mít možnost bočního posuvu, aniž bychom museli hýbat celým strojem. Velký rival firmy Manitou, italský Merlo, nabízí manipulátory, které dokáží vychýlit svůj výložník do stran. Manitou sází na tradičně uložený výložník a boční posuv dodává za příplatek zabudováním přesuvného systému do rychloupínače. Koncem loňského roku provedl na tomto systému úpravy pro zvýšení nosnosti, otěruvzdornosti a odolnosti proti kroucení.

Kdo často vyměňuje přídavná zařízení, jistě ocení novou příplatkovou výbavu, kterou je cenami ověnčený systém E.C.S. (Easy Connect System = systém snadného spojení). Zajišťuje snadné a čisté spojování a rozpojování hydraulických rychlospojek přídavného okruhu bez nutnosti vypínat motor. Stlačení tlačítka dá povel nezávislým elektroventilům, aby přepustily hydraulický olej do nádrže, čímž se uvolní tlak v přídavném hydraulickém okruhu a výměna proběhne hladce, bez problémů a čekání. Pozitivní dopad má tento systém i na životnost rychlospojek a startéru.

Asi se mnou budete souhlasit, když řeknu, že nejdůležitějším parametrem každého stroje je jeho strojník. Bez něho by sebelepší stroj neudělal nic. Teleskopický manipulátor Manitou Maniscopic MT 1840 Privilege jakoby se snažil si svého strojníka předcházet. Kromě výše uvedených vlastností mu přináší mnoho maličkostí pro každý den, jako třeba otevírání kapoty motoru přímo z kabiny nebo automatickou parkovací brzdu, a kdyby rozsah tohoto článku nebyl omezený, mohli bychom pokračovat i dále.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    reklama