reklama
reklama

Smykem řízený nakladač Viktor Loaders Golem G03 byl poprvé představen veřejnosti

Je potěšující, že se v době globalizace a nadnárodních koncernů najdou odvážní výrobci, kteří se pustí do výroby stavebního stroje vlastní konstrukce. Jednou z takových firem je nová slovenská společnost Viktor Loaders, která 17. dubna na Stavebních veletrzích v Brně představila svůj první smykem řízený nakladač Golem G03.

Přestože firma Viktor Loaders byla založena teprve v březnu tohoto roku, její mateřská společnost Viktor Group působí už od roku 2002 v oblasti výroby náhradních dílů a přídavných zařízení ke stavebním strojům. Naslouchání požadavkům zákazníků přivedlo firmu Viktor Group na myšlenku výroby vlastního stroje. A proto najala konstruktéry ze ZTS Detva a Krupina, kteří disponovali dlouholetými zkušenostmi z vývoje a výroby smykem řízených nakladačů UNC a Locust, aby myšlenku proměnili ve skutečnost. Jak se jim to povedlo?

Především je třeba si říci, že se jedná o "větší" smykem řízený nakladač se jmenovitou nosností 1050 kg, což by mělo v praxi znamenat, že zvednout paletu zámkové dlažby o hmotnosti 1500 kg by neměl být problém. Provozní hmotnost Golema G03 je 3380 kg. Venkovnímu vzhledu dominuje poměrně velká kabina, výložník je standardní s radiálním zdvihem. Dlouhý rozvor slibuje klidnou jízdu, zadní převis hrozí možnými komplikacemi v terénu. Stroj na mě zapůsobil až ve chvíli, kdy jsem se posadil dovnitř. Až zde si všimnete všeho, co Golema odlišuje od ostatních "smykáčů".

Nejdříve Vás ohromí prostornost kabiny. Kabina široká 900 mm nabízí nadbytek prostoru ve všech směrech a navozuje vzdušný dojem kabin mnohem větších nakladačů. Celá kabina je zevnitř obšitá oranžovou koženkou, což dodává pracovnímu prostředí punc jedinečnosti a zároveň obavy o její údržbu. Po sklopení bezpečnostní hrazdy umístěné na plynových vzpěrách si můžete položit lokty na její měkké polstrování. Ovládací páky jsou akorát na dosah a při pohledu na ně začínáte zkoumat, jak se co ovládá. Máte před sebou opravdu originální řešení, které kombinuje mechanické a elektrické ovládání.

Pojezd se ovládá mechanicky pohybem pák v podélném směru, což je starý americký standard. Zajímavé je až ovládání výložníku a lopaty pomocí potenciometrů. Palcem levé ruky se ovládá vyklápění lopaty, palec pravé ruky ovládá pohyb výložníku. Na přání to lze mít i opačně. A k čemu slouží další tlačítka umístěná v rukojetích ovládacích pák?

Tlačítko pod potenciometrem ovládá příslušný blinkr, bočním tlačítkem na levé páce se troubí. Na každé páce jsou nad potenciometrem další dvě tlačítka, která slouží k ovládání hydraulického okruhu pro pohon přídavných zařízení. Pro pohodlnou práci s jakýmkoliv hydraulicky poháněným přídavným zařízením lze přepnout ovládání okruhu z jedné páky na druhou. Kolébkový ovladač přepínání se nachází na rozlehlé přístrojové desce umístěné nade dveřmi.

Po velice příznivém dojmu z kabiny se začínám zajímat o to podstatné. Svařence, hydraulické válce a čepy si ve Viktor Loaders vyrábějí sami. Jako pohonná jednotka byl zvolen dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec Kubota V2003-M-T o výkonu 41 kW. Kompletní hydraulický systém navrhla a dodává firma Sauer-Danfoss a.s. z Dubnice nad Váhom. Pro pojezd jsou použita pístová čerpadla v kombinaci s pomaluběžnými hydromotory (obojí s doživotní zárukou od Saueru), pracovní zařízení je zásobováno zubovým čerpadlem o průtoku 92 l/min. Stranové převody jsou řetězové, s japonskými řetězy Tsubaki. Udávaná maximální rychlost je 13 km/h. Objemy nádrží jsou větší, než je zvykem. Palivová nádrž pojme 120 l nafty a do hydraulické se vejde 105 l oleje. To má za následek dlouhé intervaly mezi tankováním a velký teplotní spád mezi olejem na vstupu a výstupu. Teplota hydraulického oleje zahřátého pohybem v systému klesne před dalším cyklem o 30° C.

Přestože je kabina spojena pevně s rámem nakladače, doba výměny jakéhokoliv agregátu by dle výrobce neměla překročit dvě hodiny. Po demontáži sedačky je možno dostat se k hydraulice pod podlahou, víko za sedačkou skrývá akumulátor a k motoru je přístup po odklopení zadní kapotáže. Jenom je třeba dát pozor na čalounění kabiny, aby po servisním zásahu zůstalo nepoškozené.

Přestože firma Viktor Loaders použila osvědčené konstruktéry, nebránila se novým nápadům, které se už nemohou dočkat svého ověření v praxi, jež bude pro úspěšnost nových strojů rozhodující.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    Kladiva a pásy Renomag
    reklama