reklama
Kladiva a pásy Renomag
reklama

Smykem řízené nakladače Case 435 a 445 zaujmou odpruženým výložníkem

Case obměňuje všechny své smykem řízené nakladače. Dosavadní typy XT střídá nová řada 400.

Na vnějším vzhledu se nic nezměnilo, pouze se vyměnily motory, přístrojové panely a příplatková výbava se rozrostla o další položky. Podívejme se společně na dva větší nakladače 435 a 445 (nástupci 75XT a 85XT) o nosnostech 1043 a 1134 kg, které na sebe upozorňují svou konstrukcí i množstvím nabízené výbavy.

Motor uvnitř 435 má pouze tři válce, avšak společně s turbodmychadlem vymáčkne ze svého objemu 3,3 l solidních 54 kW. Pohonná jednotka pro 445 má sice válce čtyři, ale absence turbodmychadla má za následek v podstatě shodný výkon 55,2 kW. Interval výměny motorového oleje je stejně jako u všech nových modelů 500 motohodin. Specialitkou smykem řízených nakladačů Case je technicky vyspělé řešení pojezdu s radiálními pístovými hydromotory, které jsou o dost výrobně náročnější, než běžně používané axiální pístové hydromotory. Pro jízdu jsou k dispozici dvě rychlosti, na zajíce lze "pelášit" až 18,8 km/h.

Páky v kabině nevypadají jako joysticky, přesto se jedná o servoovládání. Šoupátka rozvaděče se pohybují prostřednictvím pilotních hydraulických okruhů, díky čemuž stačí k pohybu páky vyvinout pouze nepatrnou sílu. Standardně jsou nakladače vybaveny nožním plynem, což ocení zejména strojníci z "úencéček". Na přání můžete dostat verze s klimatizací, hydraulickým rychloupínačem přídavného zařízení či dokonce systémem Ride Control, který uvedl Case do světa smykem řízených nakladačů jako první na světě. O co se jedná?

Ride Control se začal používat počátkem devadesátých let na kolových nakladačích. Co výrobce, to jiný název. Můžeme se setkat s označeními OLS, SRS, LTS a mnoha dalšími. Jedná se o hydraulický systém s dusíkovým akumulátorem napojený na hydraulické válce výložníku. Jeho cílem je zabránit tomu, aby výložník s lopatou kopíroval příčné nerovnosti terénu. Aktivací systému OLS se lopata přestane kývat, naložený materiál zůstává uvnitř lopaty a nesype se na zem. Zároveň se tím zklidní samotná jízda nakladače jak s naloženou, tak i s prázdnou lopatou. Tato vlastnost se stala velice oblíbenou zejména u rypadlonakladačů, kde se výrazně snižuje kývání celého stroje při rychlejší jízdě po nekvalitních silnicích. Bude tedy velice zajímavé sledovat, zda se dočkáme výraznějšího rozšíření systému OLS i v oblasti smykem řízených nakladačů.

Výložník "smykáčů" Case 435 a 445 má v této kategorii již nezbytnou vertikální trajektorii zdvihu, s hydraulickým vyrovnáváním lopaty při jejím zvedání. Namísto zajištění zvednutého výložníku pomocí vzpěry na pístní tyči se používá chytré řešení odkoukané od New Hollandu - stačí otočit páčkou v kabině, čímž dojde k vysunutí zajišťovacích čepů.

Jerome Increase Case založil společnost Case v roce 1842 v americkém Racine za účelem výroby mlátiček. Roku 1969 začal vyrábět smykem řízené nakladače řady 1500 převzaté od společnosti Universal Loader. V roce 1976 vstoupil do společnosti Poclain, kterou později celou získal. Roku 1999 byl Case koupen firmou New Holland, čímž došlo k vytvoření koncernu CNH.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    reklama