Rypadlonakladače Venieri VF 823d versus VF 1033b - kloub nebo pevný rám?
Traktorbagr - velmi často používané označení pro rypadlo-nakladače - nám zároveň prozrazuje, jaká koncepce je v tomto segmentu stavebních strojů nejpoužívanější. Jedná se o uspořádání, které vychází ze zemědělského traktoru.
Ať už používá kola o různé velikosti nebo modernější systém stejně velkých kol včetně možnosti nastavení způsobu otáčení. Italský výrobce stavebních strojů firma VF VENIERI jde poněkud jinou cestou. Momentálně přichází na trh se dvěma novinkami o podobné tonáži a se stejným podkopovým ramenem. Rozdíl je v podvozku. Zatímco model VF 1033b používá pevný rám, stroj s označením VF 823d je postaven na kloubovém šasi se zadní výkyvnou nápravou.
Koncepce každého rypadlo-nakladače je ve své podstatě jistým kompromisem, proto aby se z této skutečnosti vytěžilo co nejvíce kladů, přistupují konstruktéři společnosti VF VENIERI k řešení podvozku jinak. Jejich úkolem je vyvíjet stroje víceúčelové, které jsou od počátku určeny pro práci jak s přední lžící tak se zadním podkopovým ramenem. Proto je výsledek jejich úsilí poněkud odlišný. Podvozek obou popisovaných strojů má motor uložený uprostřed, a to příčně pod sedadlem řidiče. Dosahuje se tak optimálního rozložení těžiště a také výkonu na přední a zadní nápravu 50:50. Díky této skutečnosti může stroj lépe využívat především zmíněnou přední lžíci jak z hlediska větší nosnosti, ale především z důvodu zlepšené trakce předních a zadních kol. Díky takto umístěnému motoru se také výrazně zvyšuje dopředná viditelnost, které nestojí v cestě přední kapota. Určitým handicapem se může jevit absence pravých bočních dveří, i ta je však vyvážena určitým kladem, a to na boku umístěným chladičem. Výrazně se tak omezuje jeho znečišťování případně možnost jeho mech. poškození. Hliníkový chladič je navíc bohatě dimenzovaný tak, že by ani v horkých měsících nemělo docházet k zahřívání kabiny od motorového prostoru. Zde popsaná filosofie konstrukce strojů je shodná pro všechny rýpadlo-nakladače značky Venieri. V případě, že uvažujete o koupi takového stroje, stojíte před zásadním rozhodnutím … kloub nebo pevný rám? Vzhledem k tomu, že o tradičním řešení už bylo napsáno mnoho, zmíníme se o podvozku kloubovém.
Venieri VF 823d, tedy kloubová obdoba VF 1033b má spoustu výhod shodných s velkou rodinou kloubových nakladačů. Přední lžíce zabírá vždy v ose s přední nápravou a je tím pádem dosahováno lepší trakce, výhody kloubového podvozku se navíc projevují i při použití paletizačních vidlí, kdy směr adaptéru vždy záleží na poloze přední nápravy a navíc s neseným materiálem můžete manipulovat do stran i na místě pouhým pohybem kloubu. Stejný efekt navíc funguje i na zadním podkopovém rameni, takže při vytočení podvozku měníte plynule podélnou osu stroje aniž by jste popojížděli. Tyto výhody se zúročují při práci na malém prostoru a eliminuje se tak častý handicap koncepce s pevným rámem tzn. prostorová náročnost. Ostatní hodnoty jako hloubka kopání, objem přední lžíce nebo pojezdové rychlosti jsou u těchto nových modelů porovnatelné s konkurencí.
Jako krátkou rekapitulaci uvádíme pár technických parametrů:
VF VENIERI | 10.33B | 8.23D |
váha stroje | 8000 kg | 7400 kg |
typ motoru | Perkins 1104-44T | Perkins 1104-44T |
výkon motoru | 77 kW | 77 kW |
kapacita přední lžíce | 1,2 m³ | 1,1 m³ |
max. hloubka výkopu | 5600 mm | 5600 mm |
pojezdová rychlost | 38 km/h | 40 km/h |
pohon | hydrostatický | hydrostatický |
hydraulika | Bosch - Rexroth | Bosch - Rexroth |
max. průtok oleje | 145 l/min | 145 l/min |
rypná síla - přední lžíce | 87,0 kN | 88,0 kN |
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře