Rypadlonakladač Volvo BL61 aneb málo muziky za hodně peněz

Volvo BL61 k nám přijíždí ze severu, nikoliv však ze Švédska, nýbrž z polské Vroclavi, kde Volvo už delší dobu vyrábí autobusy a od roku 2002 také rypadlonakladače BL71, jejichž vývoj započal v roce 1998.

Tehdy byl vytvořen mezinárodní tým z konstruktérů, kteří se v minulosti podíleli na vývoji rypadlonakladačů pro téměř všechny konkurenční značky. Ti vytvořili pohlednou koláž s označením BL71, která přišla na trh právě v době, kdy zákazníci začínali být pomalu, ale jistě rozčarováni z kvality rypadlonakladačů zažitých značek. Volvo vyrábějící do té doby opravdu kvalitní nakladače samozřejmě vzbudilo pozornost.

Jediný typ rypadlonakladače Volvu však nemohl stačit. A tak nyní Volvo BL71 dostává sourozence v podobě novinky BL61. Označení napovídá, že se jedná o nižší řadu. Až na menší kola se však vzhledem, rozměry a dosahy nijak neliší od svého staršího bratra. Podstatný rozdíl totiž najdeme v motoru a v hydraulice.

Přeplňovaný čtyřválcový motor Volvo řady D4D o objemu 4,038 l je totožný s motorem v BL71, jeho výkon byl však snížen o 6 kW na 64 kW. Naprosto překopán byl hydraulický systém. Progresivní soustava se stavitelným pístovým čerpadlem musela ustoupit levnějšímu systému s čerpadlem zubovým. Maximální průtok poklesl o celých 44 l na 116 l/min. Na našem trhu má menší průtok už pouze Atram K 162 N na bázi traktoru Zetor...

Jinak je Volvo BL61 stejné jako BL71. To znamená pohon všech čtyř kol, řiditelná přední náprava s malým poloměrem otáčení, převodovka Powershuttle (tzn. ručně řazená pod zatížením) se čtyřmi rychlostními stupni vpřed i vzad. Jak obě nápravy, tak i převodovka pocházejí od italského Carrara. Hydraulické válce, které slouží k natáčení výložníku podkopového zařízení do stran, jsou chytře umístěny ve vyvýšené poloze, aby nemohlo dojít k jejich poškození. Ze stejného důvodu je velké množství hydraulických hadic nahrazeno ocelovými trubkami.

Z kabiny zmizel joystick s integrovaným přepínačem změny směru jízdy pro ovládání nakládacího zařízení. Na jeho místě nyní "trčí" obyčejná páka. Kvalita slícování plastů v kabině se od dob prvních BL71 výrazně zlepšila. Když s tímto interiérem Volvo přišlo, JCB právě představovalo nové 3CX a 4CX s kabinou "ve stylu Audi TT". Na otázku, proč je kabina Volva uvnitř tak nudná, řekl tehdy produkt manažer z Volva Emmanuel Perrin: "Myslíme si, že některé jiné stroje jsou uvnitř příliš nablýskané. Viděl jsem prodejce, který na výstavě popisoval nový stroj, a zákazník řekl: Já opravdu nechci kupovat auto, chci koupit nějakou stavební mechanizaci. Okázalé kabiny mají pěkný interiér, ale jsem zvědav, jak budou vypadat po tisíci motohodinách."

Nicméně čeští prodejci Volva si uvědomují, že i přes praktickou šedou kabinu není BL61 pro náš trh příliš zajímavé z důvodu slabé hydrauliky. Už teď se však těší na uvedení rypadlonakladače BL81 s oběma řiditelnými nápravami, které se plánuje na polovinu příštího roku.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.