Pásové rypadlo Fiat Kobelco E385 Evolution s umělou inteligencí

Když před dvěma lety odešlo Hitachi od CNH, obsadilo vzniklou mezeru v portfoliu značek patřících do CNH japonské Kobelco. Do té doby užívaná značka Fiat Hitachi se logicky změnila na Fiat Kobelco.

Kobelco dodalo svou technologii výroby pásových rýpadel a od roku 2003 jsou pásová rýpadla Fiat Kobelco Evolution (konstrukčně téměř shodná s rypadly Kobelco nadále vyráběnými v Japonsku) montována v italském San Mauru.

Letos u příležitosti mnichovské Baumy byly představeny čtyři nové přírůstky. Jedná se o E135 Evolution (14 t), E265 Evolution (27 t), E305 Evolution (31 t) a největší E385 Evolution, jež si nyní představíme podrobněji. Fiat Kobelco E385 Evolution o hmotnosti 37,00 - 38,45 t je poháněno šestiválcovým motorem Isuzu 6HK1XABEB s přímým vstřikováním a turbodmychadlem, který ze svého objemu 7,8 l vyždímá 185 kW, samozřejmě při splnění posvátné emisní normy Tier 2. Otáčky motoru se ovládají z kabiny otočným knoflíkem a nechybí ani spínač automatického návratu do volnoběžných otáček.

Hydraulický systém charakterizují dvě stavitelná čerpadla v kombinaci s pořádnou porcí elektroniky. Výrobce při vymýšlení názvu pro palubní počítač nové generace nijak netroškařil - co jiného zní světoborněji než "umělá inteligence"? Strojník si může vybrat ze tří provozních režimů. Kromě obligátního standardního režimu a režimu pro práci s hydraulicky poháněným přídavným zařízením (např. bouracím kladivem) s možností uložení příslušného nastavení je zde i tzv. intenzivní mechatronický režim (slovo mechatronika vzniklo spojením slov mechanika, hydraulika a elektronika z důvodu úzké spojitosti a provázanosti těchto oborů v moderních technologiích). Pokud máme zvolen tento režim a provedeme po sobě dva stejné pracovní cykly, stroj se je "naučí" a automaticky zvolí mezi maximální účinností a rychlostí a nastaví citlivost ovládání. To vše prostřednictvím systému, který upřednostní tok hydraulického oleje do požadovaných okruhů na úkor okruhů méně potřebných. Power boost se hodí, stejně jako tlačítko pro odtlakování hydraulického okruhu pro přídavná zařízení, aby nedocházelo ke ztrátám oleje při jejich výměně.

Rypadlo se vyrábí ve třech provedeních označených BEH (úzký podvozek, jednodílný výložník, nejkratší násada), EL (úzký podvozek, dělený, hydraulicky stavitelný výložník, výběr ze čtyř násad) a LC (široký podvozek, dělený, hydraulicky stavitelný výložník, výběr ze čtyř násad). Podvozek tvaru X ukrývá dva axiální pístové hydromotory, každý pohání jeden pás. Protože mají tyto hydromotory dvě možnosti nastavení svého objemu, slouží zároveň jako dvourychlostní hydrostatická převodovka. Na první rychlost jede rýpadlo 3,4 km/h, druhý rychlostní stupeň pozvedne největší rychlost na 5,8 km/h. Mezi hydromotorem a turasem (hnací kolo pásu umístěné vzadu) je vždy planetová převodovka, která zpomaluje otáčky hydromotoru. Tyto převodovky bychom mohli vypustit v případě použití pomaloběžných hydromotorů. Ty jsou však tak drahé, že výrobci raději volí komplikovanější levné řešení.

Vybavení kabiny je slušné. Klima začíná být nepsaným standardem, z užitečných drobností bych jmenoval držák mobilního telefonu se zásuvkou pro nabíječku nebo dvourychlostní stěrač čelního skla s cyklovačem.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.