reklama
reklama

Pásové minirypadlo Bobcat E35 - Američan s nulovým přesahem

Japonské minirypadlo? Jasně. Evropské minirypadlo? Proč ne? Americké minirypadlo? Cože? Jediným světoznámým výrobcem, který dnes v USA vyvíjí a vyrábí minirypadla, je Bobcat. Je jeho pojetí minirypadel srovnatelné s neslavnými pokusy amerických automobilek o malá úsporná auta do města?

Až na „povinné“ designové prvky nemají minirypadla Bobcat se smykem řízenými nakladači téže značky téměř nic společného. „Ocelovost“ a robustnost smykem řízených nakladačů minirypadla Bobcat postrádají, z tohoto poněkud bizarního srovnání vycházejí jako uhlazená a jemná stvoření. Nic na tom nemění fakt, že před pár týdny Bobcat sloučil výrobu minirypadel a smykem řízených nakladačů do jediného závodu v Gwinneru.

Jedním ze zcela nových typů minirypadel je Bobcat E35. Ve své podstatě je to lehčí typ E32 se širším a delším podvozkem, díky čemuž se zvýšila hmotnost a docílilo se nulového přesahu zádě přes pásy.

Provozní hmotnost minirypadla Bobcat E35 je 3493 kg. Stejně jako u ostatních strojů Bobcat, i v jeho útrobách nalezneme pohonnou jednotku Kubota, konkrétně tříválec D1803-M-D1-E3B-BC-3 o výkonu 24,8 kW o objemu 1862 cm³. Stěžejním prvkem hydraulického systému je pístové čerpadlo, které dodává 100,8 l/min. V přídavném okruhu můžete zužitkovat až 63,9 l/min pro hydraulicky poháněná zařízení. Pro zabezpečení hydraulického vedení je využito rychlospojek Quicklock, které nejenže značně urychlují samotnou montáž stroje, ale v provozu poté umožňují snadnou a šetrnou výměnu hydraulických hadic.

Co můžeme čekat od usazení do zcela nové kabiny minirypadel Bobcat? Při vstupu do stroje jsem si nemohl nevšimnout, že je vyčalouněna od podlahy až po strop. Je to dnes taková móda, u Bobcatu „po americku“ dotažená do extrému. Co mi na rozdíl od čalounění připadá praktické, jsou výdechy topení (případně klimatizace), které jsou nasměrovány do všech důležitých míst. Pět z nich je centralizováno vpravo pod čelním sklem, hned vedle šikovného bočního okénka, další nalezneme vedle opěradla. Za hlavou jsou instalovány integrované reproduktory, mezi nimi je umístěno osvětlení kabiny sestavené z diod.

Odpůrci digitálních displejů budou potěšeni pohledem na analogové ukazatele teploty motorového oleje a stavu paliva v nádrži. Ani je možná nebude mrzet, že je přístrojový panel umístěn vedle sedadla, a nikoliv v zorném úhlu. Naopak příznivci procházení digitálních menu, submenu a subsubmenu si u Bobcatu na své nepřijdou, Bobcat v tomto vsadil na tradici a jednoduchost.

Pohodlné sedadlo je podélně nastavitelné, lze u něj regulovat tuhost odpružení dle hmotnosti strojníka a nastavovat sklon opěradla. Oproti staré kabině má ta nová také lépe řešené otevírání oken a dveří. Spasování a slícování dílů by mohlo být lepší.

Otáčky motoru se regulují elektronicky pomocí kruhového ovladače - nově zařadil Bobcat do funkční výbavy automatické snížení otáček při nečinnosti stroje. Hliníkové pedály pojezdu mají sklopné části. Natáčení výložníku (offset) není ovládáno nožním pedálem, nýbrž příjemným ovladačem ve formě do stran posuvného jezdce umístěného na levém joysticku. Tento ovladač lze po přepnutí využít i pro ovládání přídavného okruhu. Pod pravou kapotou je umístěn kohout pro přepínání mezi „kladivem a vrtákem“, tj. mezi jednosměrným a obousměrným prouděním hydraulického oleje v přídavném okruhu. V základu je jeden přídavný okruh, druhý je za příplatek a lze ho využít například pro drapák s otočí.

Spínač druhého rychlostního rozsahu pojezdu nalezneme tradičně na páce radlice. Prospekt uvádí, že stroj může být vybaven i automatickým řazením mezi želvou a zajícem, a to v obou směrech.

Je čas na krátký testík. Po usednutí do kabiny člověk vnímá její prostornost. Při otevřených dveřích přede tříválec hezky, na plný plyn není motor při jízdě slyšet. Po zavření dveří zvuk motoru proniká do kabiny paradoxně citelněji. Při rýpání je síla podkopu více než dostatečná, otoč lze ale zabrzdit poměrně snadno. Při hrnutí musíte počítat s tím, že pohyb radlice mírně zpomalí jízdu. Na stroji byl osazen rychloupínač Lehnhoff, což byla výjimka, poněvadž jinak se u všech strojů Bobcat standardně používají rychloupínače systému Klac.

Pravá a zadní kapota po odklopení vypadají, jako by byly vyrobeny z obyčejného laminátu. Ale pozor, zdání klame – jak jsem si následně přečetl, jedná se o nárazuvzdorný plast DCPD. Servisní přístup je díky těmto kapotám a rozumnému rozmístění komponentů pod nimi poměrně snadný a bezproblémový, jistou výjimkou z tohoto pravidla je jen motorový filtr „utopený“ za závažím a akumulátor, pro jehož vyjmutí je potřeba demontovat nádržku ostřikovače.

Bobcat začleňoval minibagry do svého sortimentu s rozvahou. První minirypadla se značkou Bobcat na americkém trhu pocházela od Komatsu, evropské modely minirypadel Bobcat dodávala firma Pel-Job. Teprve v roce 1989 začal Bobcat ve spolupráci s japonskou firmou Nagano vyrábět vlastní stroje.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    Kladiva a pásy Renomag
    reklama