Nové kloubové dampry Volvo série E mají ve verzi FS odpružené nápravy

Když v roce 1955 Volvo poprvé představilo koncepci kloubového dampru, nikdo ze švédských konstruktérů netušil, jak tento stavební stroj změní nejen sám sebe, ale i celý svět. Kloubové dampry se používají jako efektivní přepravní prostředek na vzdálenosti přepravy od 120 do 1200 metrů. Jsou ideální všude, kde ostatní přepravní prostředky selhávají, a to především tam, kde je potřeba převézt velké objemy materiálů v náročném terénu a v co nejkratší době.

V roce 2007 Volvo představilo novou sérii E kloubových damprů, A25E, A30E, A35E a A40E. Kloubový dampr A25E existuje ve dvou variantách 4 x 4 a 6 x 6, verze 4 x 4 je velmi populární při ražbě tunelů. Nová série E samozřejmě vychází z osvědčené konstrukce svých předchůdců, ale najdeme na ní i několik zásadních rozdílů.

První odlišnost najdeme v pohonné jednotce. Nové elektronicky řízené vznětové motory Volvo s technologií V-ACT splňují náročné požadavky na emisní limity motorů stavebních strojů. Volvo používá systém vnitřní recirkulace výfukových plynů a tím snižuje obsah NOx ve výfukových plynech. Motory s technologií V-ACT poskytují vysoký kroutící moment při nízkých otáčkách, to je výhodné právě pro použití motorů v kloubových damprech, které se po většinu pracovního cyklu pohybují v terénu s vysokým valivým odporem a na příkrých svazích. Motor pohání měnič točivého momentu, který má elektronicky řízenou uzávěrku. Uzávěrka měniče optimalizuje výkonnost pohonného systému při rozjezdu a snižuje ztrátu výkonu. To se projevuje na snížení spotřeby paliva a zkrácení pracovních cyklů .

Vyzkoušená planetová převodovka Volvo s elektronickým řízením poskytuje vysoký tah na všech rychlostních stupních. Výkon motoru je veden přes sestupnou převodovku do náprav Volvo. Všechny tři nápravy mají zubové uzávěrky diferenciálu, které je možné řadit za jízdy. Společně s mezinápravovým diferenciálem je možné 100% uzavření všech uzávěrek, což umožňuje pohyb i ve velmi těžkém terénu s vysokým valivým odporem.

Volitelně lze kloubový dampr Volvo A25E a A30E osadit systémem automatického řízení trakce ATC. Tento systém je vybaven čidly otáček na výstupním hřídeli převodovky, v nápravách a senzorem úhlu natočení kloubového rámu. Elektronický systém vyhodnocuje rozdíly otáček v nápravách v porovnání s otáčkami v převodovce a s úhlem natočení kloubového rámu. V případě, že systém vyhodnotí rozdíl otáček jako prokluz kol, zapne uzávěrky diferenciálů. Systém ATC zvyšuje produktivitu strojníka, který se nemusí soustředit na nejvhodnější chvíli pro aktivaci uzávěrek diferenciálů. Použití systému ATC také zvyšuje životnost převodového ústrojí a pneumatik.

Ovládání brzd je hydraulicko-pneumatické. Kloubové dampry Volvo A25E a A30E mají suché kotoučové brzdy na všech kolech, A35E a A40E lamelové brzdy v olejové lázni. Servisní intervaly u série E kloubových damprů jsou takové, že není prakticky nutná denní údržba stroje. Všechny provozní kapaliny jsou sledovány elektronickým systémem stroje a obsluha je včas informována o nutnosti provedení výměny provozních kapalin. Pohotovost stroje pak ještě zvyšuje volitelně osazené centrální mazání.

Revoluční koncepci najdeme u kloubových damprů Volvo A35E FS a A40E FS. Pod zkratkou FS se skrývá označení “Full Suspension“ tedy plně odpružený. U této modifikace najdeme plně odpružené nápravy. Kloubový dampr s odpruženými nápravami dosahuje při stejném zatížení a objemu přepraveného materiálu vyšších přepravních rychlostí a tím i vyšší produktivity. Jízda je mnohem komfortnější a klidnější, protože kola kopírují profil terénu a mají stálý záběr. Tato zajímavá koncepce ukazuje, kam by se v příštích letech mohl ubírat směr v konstrukci kloubových damprů.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.