Minirypadla Kubota KX016-4 a KX018-4: Evoluce ve prospěch strojníka

Kubota nedávno uvedla na trh další mrňouse. Podle odlišného označení a svěžího neokoukaného vzhledu by se mohlo zdát, že jde o novou řadu.  Chyba lávky. KX018-4 je následníkem KX41-3V, menší KX016-4 staví na základech KX36-3S. Zásadních změn není až tolik, největším přínosem je moderní a prostorná kabina.

V Olomouci na mě čekal zajímavý duel dvou navzájem velmi podobných strojů, které od sebe dělilo pouhých 180 kg provozní hmotnosti. Kubota KX016-4 hmotnostní kategorie 1,6 t nastoupila proti sousednímu typu KX018-4, spadajícího mezi minirypadla třídy 1,8 t.

KX016-4 a KX018-4 – hlavní rozdíly v parametrech:

  Kubota KX016-4 Kubota KX018-4
Provozní hmotnost 1615 kg 1795 kg
Motor D782-BH / 9,6 kW D902-BH / 11,8 kW
Hloubkový dosah 2250 mm 2380 mm
Šířka radlice 990 mm / 1240 mm 990 mm / 1300 mm
Max. rychlost pojezdu 3,8 km/h 4,0 km/h

Když člověk vidí takto blízké stroje vedle sebe, nutně si musí položit otázku, zda je nutné připlácet si 43 tisíc korun za KX018-4 nebo se stačí spokojit s KX016-4. Záleží na úhlu pohledu, ale obecné doporučení může znít takto: pokud budete mít stroj pro vlastní potřebu, je rozumnější volbou silnější KX018-4. Menší KX016-4 cílí primárně na půjčovny. Často se však stává, že limitem jsou schopnosti auta určeného k převozu minirypadla, které končí na 1,6 t. Potom je volba jasná, řešením je „půjčovenská“ KX016-4.

 

Něco nového, zbytek při starém

Motory i hydraulické systémy zůstaly beze změn. To znamená, že v útrobách dál srdnatě buší tříválcové motůrky vlastní výroby o výkonu 9,6 a 11,8 kW a pracovní a pojezdovou hydrauliku zásobují tři čerpadla - dvě stavitelná axiální a jedno zubové.

Bílá kabina elegantně zčernala a prodloužila se o 73 mm. To se nemusí zdát jako mnoho, ale o 5 cm širší vstupní prostor do kabiny a zrušení „hrbolu“ v přední části podlahy se na zvýšení komfortu podepsaly poměrně výrazně. Společně s celkovou modernizací vnitřního prostoru vzniklo prostředí, které v rámci „telefonních budek“ rozhodně patří k těm příjemnějším.

Pod kabinou má Kubota KX016-4 nově instalovaný pásový podvozek s hydraulicky nastavitelnou šířkou (tj. podvozek, který lze hydraulicky rozšířit kvůli větší stabilitě) a jeho pojezd získal druhou rychlost (zajíce). Větší KX018-4 má obě záležitosti od dřívějška, přibylo však automatické podřazení ze zajíce na želvu.

Podvozku se týkají i další úpravy. Hadice k hydromotorům pojezdu nyní vedou uvnitř rámu, takže je zvenku není vidět a nehrozí tak jejich poškození. Taktéž byla prodloužena ramena nesoucí radlici (o 160 mm u KX016-4, o 60 mm u KX018-4), aby se k ní mohla lépe přimknout podkopová lžíce při manipulaci s nejrůznějšími předměty.

Poslední, poměrně výraznou novinkou, je doplnění řady o zcela nový model KX019-4, který má za úkol postavit se konkurenčním strojům s hmotností 1,9 t. Oproti lehčím modelům značky má navíc proporcionální ovládání přídavné hydrauliky na joysticku.

 

Kabina se tváří dospěle

Jak již vyplývá z výše zmíněného zvětšení vstupního otvoru, přístup do interiéru kabiny je pohodlný a bezproblémový. Horní část čelního skla se díky nově přidaným plynovým vzpěrám snadno zasunuje pod strop. Příjemně snadné je i zajištění bočních posuvných skel na pravé straně kabiny. Je možno si otevřít jak přední, tak i zadní část prosklené plochy.

V kabině lze nalézt celkem tři výdechy větrání a topení - jeden pod sedadlem a dva na čelním povrchu konzole se sdruženým přístrojem. Mohl jsem si ověřit, že i za mrazivého počasí tato sestava prostor v kabině vyhřeje poměrně svižně.

Vzadu na stropě sídlí reproduktory, rádio však nikde. Je na přání a musí se pro něj nainstalovat samostatný držák. Vpravo pod zadním oknem je umístěna nádržka ostřikovačů.

Sdružený přístroj se nachází vpředu v zorném poli, což evokuje vyspělé vnitřní prostředí větších strojů. Dva pod sebou umístěné analogové ukazatele zobrazují stav paliva a teplotu chladicí kapaliny, vlevo od nich je sloupec kontrolek. Níže se nalézá digitální displej, který ukazuje hodiny, motohodiny a otáčky motoru. Hodnoty se přepínají tlačítkem pod ním.

Množství nafty v nádrži můžeme zjistit i zvenčí, aniž bychom museli vstoupit do kabiny a otočit klíčkem. U hrdla palivové nádrže se nachází tlačítko, které po zmáčknutí spustí bzučák. Pokud vyluzuje stálý nepřerušovaný tón, je nádrž plná. Když začne být zvuk přerušovaný, znamená to, že je paliva méně. Čím méně paliva, tím se interval bzučení zkracuje. Zároveň s tónem bzučáku se zapne i palubní elektroinstalace, takže letmým pohledem přes sklo na palivoměr v kabině zjistíme přesný stav i vizuálně.

Před sdruženým přístrojem našel své místo zabudovaný držák na nápoje, v klíči je tradičně opět zabudován imobilizér.

Područka joysticků je výškově nastavitelná pomocí upevňovacích šroubů. Pojezdové páky nemají na svém spodním konci pedály, ty jsou za příplatek. Přepínání želva - zajíc najdeme na páce radlice. Ruční plyn je ovládaný hůře dostupnou pákou za pravým joystickem, roztahování podvozku se nově provádí samostatnou páčkou vpravo pod sedadlem.

V případě KX018-4 jsou nad čelním sklem namontovány pracovní světlomety, u KX016-4 jsou jen montážní konzolky. Oba modely však mají pracovní světlomet na výložníku.

 

Jaká je pracovní stránka věci?

O volbě násady nemusíme dlouze přemýšlet, protože u nás lze koupit stroje jen s tou nejdelší. Na konci jsou u našich testovaných kousků prostřednictvím rychloupínače Lehnhoff upevněny lžíce české firmy Triga. Na KX016-4 je lžíce šířky 400 mm, zatímco u KX018-4 je šířka lžíce 600 mm.

Jak se zdají stroje na první pohled podobné, chovají se při práci značně jinak. Už po nastartování se projev obou tříválců lišil. Zatímco v menší KX016-4 byl vnitřní hluk a vibrace, řekl bych, na standardní úrovni, v KX018-4 to při nízkých otáčkách rezonovalo o poznání více. I když okolní teplota byla výrazně pod nulou, což hladkému chodu studeného motoru neprospělo, předpokládám, že se chod motoru po zaběhnutí ještě zklidní.

I celkově se mi lépe pracovalo s KX16-4. Těžko říct, zda to bylo kratším ramenem, menší lžící, lepším záběhem nebo nastavením z výroby. Zřejmě to byla kombinace všeho. Na KX18-4 bylo cítit, že je to „těžší váha“, oproti kolibří KX16-4 se projevovala nepatrně těžkopádněji.

Hydraulika obou strojů je schopná (tři čerpadla v systému jsou znát) a hydraulické funkce můžete vzájemně kombinovat bez náznaku ochabení některé z nich. Můžete se točit, pojíždět, pracovat s radlicí a přitom stále hýbat výložníkem, násadou a lžící. Limitem je spíše stabilita strojů než jejich rypné síly.

Hydraulický válec výložníku zůstal umístěn nad ním, kde tolik nepřichází do styku s překážkami a nečistotami, které by jej mohly poškodit. Na radličce je navařený břit, není to jen kus ohnutého plechu, se kterým se můžeme setkat u některých strojů této hmotnostní kategorie.

Servisní přístup prodělal významné zlepšení v podobě nového přídavného víka po levé straně. Ať koukám, jak koukám, všechno se mi zdá dostupné opravdu snadno. Hydraulika je tradičně umístěná pod podlahou.

I když uvnitř strojů najdeme čistě japonské díly včetně motoru a hydrauliky, nejsou tato minirypadla čistokrevnými Japonci. Montují se v Německu, mnoho dílů je evropské provenience - například kabina se vyrábí u nás ve Vyškově.

Možná i z tohoto důvodu Kubota dává na připomínky evropských strojníků a reflektuje je v rámci pravidelných inovací. Nejspíš i díky tomu posunuly Kuboty KX16-4 a KX18-4 laťku malých strojů směrem k těm větším a navzdory svým rozměrům dokáží strojníkovi poskytnout vskutku důstojné místo pro práci.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.