reklama
reklama

Liebherr L 586 2plus2 - největší hydrostaticky poháněný kolový nakladač na světě

Provozní hmotnost 31380 kg, překlopná síla 20430 kg při plném zatočení, standardní objem lopaty 5,5 m³ jsou základní charakteristiky stroje. Použití hydrostatiky u takového nakladače bylo ještě před pár lety nemyslitelné. Bylo však jisté, že pokud se tak stane, bude se na dotyčném nakladači vyjímat logo Liebherr, průkopníka v oblasti hydrostatických pohonů. Po testování začal Liebherr dodávat na trh svůj největší kolový nakladač, model L 586.

Ano, kolový nakladač Liebherr L 586 je největším nakladačem s hydrostatickým pohonem na světě. Jak tento třicetitunový nakladač obstojí proti zavedeným značkám Volvo, Caterpillar nebo Komatsu s pohonem hydrodynamickým? Co z hydrostatického pohonu budou mít strojníci? Podívejme se na Liebherr L 586 kritickým okem.

Koncepce pohonu je naprosto stejná, jako u nižších modelů řady velkých nakladačů Liebherr. Pro dobrou hodnotu překlopné síly bez nutnosti velkého protizávaží je zcela vzadu podélně umístěn šestiválcový motor Liebherr D936L A6 objemu 10,52 litrů a výkonu 250 kW. Točivý moment dosahuje maximální hodnoty 1590 Nm při 1500 ot.min-1. Motor má ocelolitinový blok a hlubokou olejovou vanu, aby bylo zajištěno mazání i při velkých náklonech stroje. Vývodová hřídel motoru je otočena směrem vzad, na ni jsou přímo na přírubách motoru namontována axiální regulační pístová čerpadla, která zajišťují pojezd, pracovní hydrauliku a řízení nakladače.

Čerpadlo pro pojezd dodává olej dvěma axiálním pístovým hydromotorům, umístěným na třístupňové převodovce. Při první rychlosti točí převodovkou oba hydromotory, při druhé jeden z nich a při třetím převodovém stupni je první hydromotor bez přerušení přenosu výkonu nahrazen druhým. Pojezd je tak velmi plynulý, což ještě umocňuje standardní výbava v podobě tlumení kmitů výložníku a tempomatu. Změna směru jízdy vpřed nebo vzad je umožněna pouhou změnou směru čerpání stavitelného čerpadla, nakladač proto nepotřebuje reverzní převodovku a i díky tomu má nakladač nadprůměrnou světlou výšku, 530 mm.

Všechny chladiče jsou umístěny za kabinou a izolují tak motorový prostor od prostoru pro posádku. Jsou zde lépe chráněné před znečištěním než u konvenčních nakladačů s chladiči vzadu. Najdeme zde mezichladič vzduchu, chladič motorového oleje, chladič paliva (kvůli docílení nižších emisí), chladič hydraulického oleje, kondenzátor klimatizace a chladič převodového oleje. Hydrostaticky poháněný ventilátor má variabilní otáčky a spíná dle potřeby chlazení motoru.

Jak se nakladač ovládá? Je čas vstoupit do kabiny. Po mírně skloněných schůdcích pohodlně vystoupáme vzhůru a dostáváme se ke dveřím, které lze otevřít o 180°. Ze vzduchem odpruženého sedadla oceníme výhled z bohatě prosklené kabiny vybavené panoramatickým čelním sklem a úzkými A-sloupky. Pro nasazení v lomech doporučuji vybavit nakladač čelní mříží, výměna čelního skla určitě nebude levnou záležitostí. Dveře na pravé straně kabiny Liebherr L 586 nemá, je zde pouze částečně výklopné okno. Naklopení volantu a věže s ovládacím joystickem je díky nožním pojistkám velmi snadné, ovšem tímto veškeré možnosti seřízení končí, výškové nastavení zde nehledejte. Zrovna u joysticku by se mi hodilo, přestože pravá loketní opěrka na sedadle je seřiditelná všemi možnými směry.

Joystick hydraulicky spojený s rozvaděčem ovládá všechny pohyby pracovního zařízení a zároveň obsahuje přepínač pro změnu směru jízdy a tlačítka pro rychlé podřazení a podržení převodového stupně. Liebherr ovládání koncipoval tak, aby mohla být levá ruka stále na volantu. Plovoucí poloha a návrat lopaty do její základní polohy je samozřejmostí, dále lze pro opakující se cykly nastavit spodní a horní rovinu omezení zdvihu výložníku. Současné zvedání výložníku a vyklápění lopaty je možné i s maximálně naloženou lopatou.

Na podlaze jsou umístěny dva pedály. Pravý pedál je plyn, levý brzda. Hydrostatický pohon má tu vlastnost, že při uvolnění plynového pedálu dochází k zastavení stroje, aniž by se musela aplikovat brzda. Při uvážlivém provozu tak nemusíte brzdu nakladače vůbec používat. Brzdění nakladače může být pro strojníka, zvyklého na klasický hydrodynamický nakladač nečekané, ale není to nic extrémního a lze si na to rychle zvyknout. V konečném důsledku je jízda s hydrostatickým pohonem velmi pohodlná a nadmíru šetří brzdovou soustavu.

Boční ovládací a kontrolní panel je designově velmi jednoduchý a obsahuje 33 membránových tlačítek, která jsou společně se světle šedou barvou takřka ideální do prašného prostředí. Nicméně prach do kabiny zřejmě často pronikat nebude, poněvadž větrat otevřeným oknem nebo dveřmi se bude pravděpodobně jen velmi zřídka. Nakladač je totiž vybaven čtyřzónovou klimatizací, což znamená, že už nemusíte proud vzduchu regulovat otevíráním a zavíráním jednotlivých výdechů, ale jako v běžném autě si nastavíte, zda má vzduch proudit na čelní sklo, na tělo, na hlavu nebo na nohy.

Ve štědré základní výbavě nakladače je obsaženo mj. i automatické centrální mazání, které je napojeno na všechna mazací místa kromě čepů lopaty. Zásobník maziva je ukryt pod levými schůdky do kabiny.

Kolový nakladač Liebherr L 586 je další etapou pronikání hydrostatických pohonů do stále větších nakladačů. Bude zajímavé sledovat, zda v příštích letech budou následovat i další výrobci velkých nakladačů, stejně jak tomu bylo v minulosti u nakladačů menších kategorií.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    Kladiva a pásy Renomag
    reklama