Liebherr L1-24: Recenze
Žijeme v době autojeřábů, teleskopických manipulátorů a velkých hydraulických ruk na autech. Kdo by ještě mohl chtít takovýto jeřáb?
Žijeme v době autojeřábů, teleskopických manipulátorů a velkých hydraulických ruk na autech. Kdo by ještě mohl chtít takovýto jeřáb?
Ano, ale to všechno je pomalé a zabírá to dost místa. Jakmile „el jedničku“ postavíte, budete mít oproti zmíněným řešením až třikrát větší rychlost zdvihu při půdorysné ploše jen 3,8 x 3,8 m. Jeřáb může stát přímo u stavby, nepotřebuje žádný odstup. Navíc může mít i užší zapatkování 4,3 x 3,1 m, které zamezí záboru celé ulice, ovšem za cenu dalšího protizávaží. A co se moc neví, zbavíte se i pár pomocných dělníků.
Ale než ho postavím?
11 minut. Patří do skupiny rychlestavitelných jeřábů.
To jako fakt?
Dneska jsme to měřili. Ale je pravda, že už byl zapatkovaný.
A jak to vlastně funguje, to „samostavění“?
Vezmete si dálkový ovladač a stavíte. Jeřáb se vztyčuje hydraulicky pomocí tří hydraulických válců, které ho zvednou k nebi. Jakmile je postavený, hydrauliku už nepotřebuje, všechno běhá na elektřinu.
To asi potřebuju přípojku elektřiny, že?
To ano, jeřáb je standardně na 400 V, ale poradí si i s 230 V. Jenom je potom o něco pomalejší. Nosnosti jsou zachované.
Jak ho dostanu na stavbu?
Dobrá zpráva je, že u Liebherru L1-24 už nemusíte při přepravě sundávat protizávaží, a to ani ta přídavná betonová. To je vítaný návrat ke konstrukcím z počátku 90. let. K jeřábu patří dva pomalorychlostní podvozky (oficiálně do rychlosti 25 km/h) – přední a zadní – které z něj udělají přívěs za nákladní auto. Do města se z důvodu manévrovatelnosti osvědčil jako tažné vozidlo i traktor. Hmotnost jeřábu bez závaží je 7,2 t, závaží má 12 tun, tažné vozidlo 15 tun, takže celková hmotnost soupravy nepřekročí 35 tun. Průjezdná výška je 3 metry.
Mimochodem, podvozky jsou univerzální, takže je lze využít na veškeré rychlostavitelné jeřáby Liebherr. Podvozky mají také dobrou světlou výšku a průchodnost terénem, takže není problém zajet i do méně přístupných míst. Pokud budete potřebovat urazit opravdu dlouhou vzdálenost, vejde se jeřáb i do zaplachtovaného návěsu kamionu, jelikož maximální délka složeného jeřábu je 12 metrů, šířka 2,3 a výška 2,6 metrů.
Jak se jeřáb ovládá?
Jeřáb se ovládá dálkovým ovládačem od firmy HBC se zpětnou vazbou, kdy obsluha hned vidí, jakou má aktuální hmotnost břemene, jak daleko je s kočkou na výložníku, a také jak silně fouká vítr, kterýžto údaj načítá z miskového anemometru na výložníku. Na dálkovém ovladači jsou za tímto účelem dva efektní digitální displeje, které zobrazují též počet závad, varování a zpráv. Jejich obsah lze zjistit na dalším, podstatně větším displeji, umístěném přímo na jeřábu. Typickou zprávou může být třeba to, že jste na ovládání zvolili složení výložníku - jeřáb je v tomto ohledu tak trošku ukecaný.
Dálkové ovládání je poměrně lehké a dobře se s ním manipuluje, lze si ho připnout na bederní pás. Ovládání samotného jeřábu je jisté a přesné. Vše jde pozvolna, žádnou skokovou změnu rychlosti, jakou měl ještě přímý předchůdce s označením 26H, rozhodně nečekejte. Je to dáno rozšířeným použitím frekvenčních měničů, starý typ spoléhal na měniče pólové, kdy zdvih výložníku měl tři rázově přepínané konstantní rychlosti, kočka a otoč po dvou. Frekvenční měniče u nového stroje jsou velkým skokem vpřed a rovněž umožňují precizní mikrozdvih s rychlostí sníženou na 25 %.
Ovšem pár věcí, které nový jeřáb převzal od staršího, se také najde. Můžeme zmínit užitečné vyrovnávání kmitů výložníku nebo regulaci rychlosti proti větru.
Přemýšlím, na jaké stavbě by se mi tak mohl asi nejvíc vyplatit?
Liebherr L1-24 je ideální na stavbu rodinných domků, pokrývačské práce, sanace plochých střech, různé přestavby anebo na stavby, kde je potřeba víc jeřábů. S tímto jeřábem se dá i betonovat, na L1-24 můžeme zavěsit bádii o objemu 0,5 m³. Využívá se na zvedání zednických plošin, zednických jeřábů, lešení, filigránů, kontejnerů, stavebních buněk…
Jsme v Česku. Co všechno mi můžou na stavbě z jeřábu ukrást?
Oblíbenou pochoutkou stavebních zlodějů jsou jeřábové kabely. Liebherr L1-24 má světla umístěna napevno, není nutná jejich demontáž, a kabely k nim vedou ve věžích. Díky tomu je jejich odcizení takřka neproveditelné. Ale jako u všech jeřábů vám můžou „vybílit“ rozvodnou skříň. V tomto případě se vám bude hodit dobře zásobený a rychlý servis Liebherr, který je schopen dodat díly i na jeřáby ze 70. let.
Jaká je cenovka?
Záleží na tom, jak chcete Liebherr L1-24 nakonfigurovat a vybavit. Za rozumné provedení dáte 80 – 90 tisíc Eur.
L1-24 zřejmě dlouho nezůstane sám. Větší jeřáb 32H totiž stále nemá nástupce a očekává se, že se bude rekrutovat právě z této nové generace rychlestavitelných jeřábů L1, které jsou vyráběny firmou Liebherr Industrias Metálicas, S.A. ve Španělsku.
Postup vztyčení jeřábu:
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře