Lehké pásové rypadlo Komatsu PC138US-10: Práce všeho druhu v jednom pruhu

Aby opravy nemusely uzavřít celou silnici, ale jen její část, záleží nejen na povaze práce, ale i používaných stavebních strojích. Pásové rypadlo Komatsu PC138US-10 o hmotnosti mezi 13 700 kg a 14 870 kg je k tomu jako stvořené. Přestože si vystačí s jedním jízdním pruhem, strojník má uvnitř veškerý komfort a pohodlí.

Za kabinou rypadla se ukrývá čtyřválcový motor Komatsu SAA4D95LE-6 o výkonu 72,6 kW. Emisní limity Stage IIB/ Tier 4 splňuje díky systému recirkulace výfukových plynů EGR a oxidačnímu katalyzátoru. „Vypalování usazenin trvá dvě až pět minut. Dá se sice odložit, ale nedoporučoval bych to. Když se odloží víckrát, může se motor přepnout do nouzového režimu a musí se přivolat servis,“ upozorňuje strojník Petr Klapal.

Optimalizovat výkon motoru a šetřit palivo pomáhá šest pracovních režimů. Režim Power (určený pro práci ve vysokém výkonu), Lifting (pro zdvihání), Breaker (pro práci s hydraulickým kladivem), Economy (pro nižší spotřebu), Attachment Power a Attachment Economy (pro páci s přídavným zařízením při velkém, nebo naopak malém výkonu).

Rypadlo je v základu osazeno přídavným okruhem pro rychloupínač a dvěma hydraulickými okruhy pro přídavná zařízení. Přes displej je možné uložit si deset vlastních nastavení průtoku a tlaku pro přídavná zařízení i s vlastním pojmenováním.

Díky svým rozměrům se rypadlo hodí do stísněných prostor, úzkých uliček, ale třeba i k pracím na silnicích. S poloměrem otáčení zádi jen 1,48 m je ideální například pro práci na silnici i při provozu, kdy vůbec nemusí vybočovat do vedlejšího jízdního pruhu. Pro srovnání pásové rypadlo Caterpillar 312E má poloměr otáčení zádě 2,16 m. Praktický je i poloměr otáčení přední části, protože rypadlo při sbaleném výložníku dokáže zvednout lžíci nad kabinu a dostane se tak na 1,98 metrů.

Pro Komatsu si může zákazník kromě děleného a jednodílného výložníku zvolit i délku násady. S jednodílným výložníkem, který mělo testované rypadlo, je maximální rypná hloubka na břitu lžíce při 2,5metrové násadě se standardní lžící 5,48 metrů. U Caterpillaru 312E je to 5,54 metrů. Maximální dosah při zemi je u Komatsu i Caterpillaru shodných 8,1 metrů. Testované rypadlo mělo 150 cm širokou lžíci, rychloupínač Verachtert a naklápěcí rotátor Engcon.

Kromě volby výložníků a násady může být stroj osazen také třemi šířkami pásů od 50 do 70 cm, přičemž 50 cm se vyrábí i v silniční celopryžové variantě. Na šířce pásů potom záleží i celková šířka stroje, která se pohybuje od 2,49 do 2,69 metrů. Volitelná je také radlice o výšce 59 cm.

Komatsu PC138US-10 při práci na silnici

Komatsu PC138US-10 při práci na silnici

 

Pohodlné stoupání

Mezi pásem a vstupem do kabiny je poměrně prostorná skříňka na nářadí a další potřeby. Hned za dveřmi od kabiny se ukrývají vyklápěcí malá dvířka se samostatným přístupem k vzduchovému filtru klimatizace.

Po otevření levé pravé zadní kapoty nejprve narážíme na nádržku s kapalinou do ostřikovače, která je šikovně připevněná přímo zevnitř na kapotě, takže šetří místo v útrobách stroje a navíc je dobře přístupná. Jednou rukou je možné odjistit a vyndat vzduchový filtr. Akumulátory i jejich odpojovač jsou před vlhkostí chráněny gumovými krytkami. Další kapalinové filtry jsou jednoduše ze země přístupné pod pravou zadní kapotou.

V horní části pravé přední kapoty je smotaná hadice na tankování paliva i s čerpadlem, které se automaticky vypne, když je nádrž plná. V přední části prostoru je vidět hlavní rozvaděč, ke kterému je přístup i samostatnými dvířky zepředu.

K motorové části se musí shora, za kabinu rypadla. Přístup je velice pohodlný a pozvolný díky několika výškovým úrovním. O bezpečnost se starají jednak protiskluzové prvky na kapotě, jednak překvapivě masivní zábradlí. Shora se také měří a doplňuje motorový olej. Olej převodovky otoče se měří a doplňuje v půli cesty nahoru k motoru, za výložníkem.

 

Čeština (téměř) splněna

Posezení v kabině je komfortní a pohodlné, ale kompaktnost stroje se někde projevit musela, což strojník pozná na odkládacích plochách. Osobně by mi chybělo místo na tašku. Chybějící úložné prostory ale částečně nahrazuje schránka na nářadí pod kabinou. Pro manuál a potřebné dokumenty je místo v kapse za sedadlem, po pravé ruce nechybí háček na bundu, po levé držák na láhev, zavírací popelník a zapalovač. Přestože kabina působí skromně, ani větší strojník, jako je pan Klapal, problémy s prostorem nemá. Dost místa je jak na nohy, tak kolem ramen.

Komfort řidiče ještě zvyšují dvě zásuvky a výstup na jack po pravé straně sedadla a rádio u levé loketní opěrky.

Vyhřívané sedadlo je nastavitelné nejen výškově, ale měnit jde i jeho sklon. Nastavitelné jsou i loketní opěrky. Vzduchové odpružení se ovládá pomocí bombičky pod sedadlem. „Model se vrací od elektronického ovládání tlačítkem zase k mačkacímu balónku se zpětným ventilem. Je to totiž jednodušší mechanismus,“ říká strojník.

Horní část předního skla jde bez větší síly vysunout nahoru nad hlavu řidiče. Spodní část jde vyndat zcela a uchytit za sedadlo. Pokud je potřeba vyvětrat jen krátce, je možné otevřít okýnko ve dveřích řidiče. Kabina je navíc vybavena klimatizací. Pro práci ve výškách slouží velké střešní okno se sluneční clonou.

Přehledná zpětná zrcátka už v základním vybavení doplňuje zpětná kamera, která přenáší obraz na displej u pravého čelního sloupku. Displej je velký, barevný a přehledný. Ovládá se velkými tlačítky hned pod obrazovkou. Část z nich je univerzální, část má na sobě přímo symbol funkce, kterou ovládá, jako například volbu pracovního režimu nebo ovládání klimatizace.

„Vybírat si můžu z pětadvaceti jazyků a konečně někoho napadlo přidat mezi ně i češtinu,“ pochvaluje si Klapal. Při bližším zkoumání ale zjišťuji, že čeština stoprocentní není. Při listování v menu pod do češtiny přeloženými možnostmi „ekonomický režim“ a „pracovním režim“ narážím také na nepřeloženou předvolbu přídavného zařízení „BREAKER“ a „ATTACHMENT 1“, takže překlad potřebuje ještě dotáhnout.

Zobrazení menu na displeji

Zobrazení menu na displeji

Oba joysticky se zrcadlově uspořádanými tlačítky padnou dobře do ruky a strojník palcem volí mezi třemi tlačítky pod sebou na jedné straně a rolovacím přepínačem na druhé. Levý joystick ovládá horním tlačítkem rychloupínač, rolovací tlačítko je pro proporcionální ovládání příslušenství. Další dvě tlačítka jsou volitelná. Také rolovací a horní tlačítko na pravém joysticku jsou pro přídavná zařízení. Spodní slouží jako klakson. Stroj jsem zkoušela přibližně na polovinu výkonu a i tak byla odezva příjemně svižná a plynulá. O něco pomalejší byla manipulace s naklápěcím rotátorem, kterým byl stroj osazen. Na tom jsem se shodla i se strojníkem Martinem Hudcem, který si přišel stroj vyzkoušet. „Rychlost rototiltu je trochu nepoměrná k rychlosti ramene a výložníku, nevím, jestli bych se nezačal trochu nudit, až bych dostal jeho ovládání do ruky,“ nadhodil Hudec.

Výkon se nastavuje na velkém otočném ovladači po pravé ruce, kde je několik dalších kolébkových ovladačů například k ovládání světel nebo stěračů.

 

Pomoc v úzkých

S Komatsu PC138US-10 je těžké si nerozumět. Jak je dnes dobrým zvykem, díky nastavitelným parametrům tlaku a průtoku přídavných zařízení s možností uložení pro jednotlivé pracovní nástroje si může každý strojník nastavit řízení rypadla podle svých potřeb. Spolu s pohodlnou kabinou to z něj dělá dobrého společníka (nejen) do úzkých prostor.

Komentáře

Re: Komatsu – antonin syrovy> Nejhezčí je, když vylétnou z hnízda happy)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.