Korejské kladivo Soosan SB 100 pomůže, ale neoslní
Na stavbě, v těžařském lomu i při úpravě zahrady. Všude tam se najde práce pro hydraulické kladivo. Toto přídavné zařízení umí hloubit, upravovat terén i demolovat nepotřebný materiál. Jedním z významných výrobců těchto kladiv je korejská firma Soosan.
Demoliční kladivo SB 100 této značky jsme měli možnost vidět na demolici leteckého bunkru v kompostárně v Úholičkách. Osazeno na pásovém rypadle Liebherr R 926 v oblaku prachu zarývalo oškrt do železobetonových stěn, které odpadávaly po kusech.
Korejský výrobce těchto kladiv, společnost Soosan Heavy Industries, byla založena v roce 1984. Kromě hydraulických kladiv vyrábí také hydraulické nůžky, multiprocesory, pulverizéry, drapáky a hydraulická vrtací zařízení.
Kladivo SB 100 je pátým největším modelem z šestnáctiproduktové série kladiv Soosan SB. Určené je pro stavební stroje o hmotnosti mezi 25 a 30 tunami. Samo váží 2071 kg a průměr oškrtu má 150 mm. Energie jednoho příklepu je až 3,758 kJ a kladivo jich zvládne 300 - 450 za minutu. Na rozdíl od novější řady si ale strojník nemůže frekvenci úderů určit sám přímo na těle kladiva a to stále pracuje jen v jedné frekvenci. Za minutu zařízením proteče 150-210 l oleje. Provozní tlak je 160-180 Kg/cm².
Malé opáčko
Pokud není nosič (tedy stavební stroj, který kladivo nese) osazen hydraulickým rychloupínačem, stačí pro připojení kladiva jeden obousměrný přídavný okruh. Z obalu kladiva vedou do rypadla jen dvě hadice, jedna pro přívod, druhá pro odvod hydraulického oleje. „Připojování zabere maximálně pár minut,“ upozorňuje strojník Honza, který s rypadlem na demolici pracuje. Kladivo ovládá pomocí joysticku v kabině, ale je možné nastavit ovládání i na pedál.
Na horní části kladiva je upínací deska, která je podle požadavků nosiče připojitelná na hydraulický rychloupínač nebo pomocí čepů přímo k násadě stroje. Pod upínáním je silonový tlumič, který tlumí nárazy kladiva, aby se otřesy zbytečně nepřenášely do ramene rypadla a nepoškozovaly jej a nepřenášely nepříjemné vibrace do kabiny strojníka.
Mezi horní deskou a pístem, který vede skříní kladiva a posílá oškrt dolů a zpět, je komora se stlačeným dusíkem. Na ní je napojen ventil na jeho plnění. Řídící ventil uvnitř pístu je sestavený z co nejméně komponentů kvůli jednoduššímu servisu.
Vedle hlavního pístu se u prémiové řady (což není náš případ) nachází zpětný vzduchový ventil, který umožňuje pracovat s kladivem i ve vodě, aniž by se zadřelo. V horní části skříně je umístěn také rozvod maziva.
Chod oškrtu vedou futra uvnitř skříně. Pomocí aretačních špalků zabraňují, aby se oškrt vychyloval ze směru. Špalky se časem opotřebovávají a tak se musí podepřít vymezovacími podložkami.
Oškrt kladiva je vyroben z kvalitní stejnoměrně zakalené oceli. Kladivo je možné osadit pěti různými typy oškrtů podle materiálu, se kterým pracuje. Model v Úholičkách používal pyramidově zašpičatělý typ, který připomíná čtyřboký jehlan. Je vhodný na demolice jemného, nebo středně hrubého betonu. Stejně tak se hodí na rozbíjení měkkých, nevrstevnatých hornin, nebo na dokončování demolice zbytků pilířů v měkkých a středně tvrdých horninách.
Špičatý druh jde vyměnit například za oškrt, který je tvarovaný do tvaru klínu, přičemž koncové zúžení vede horizontálně, nebo vertikálně. Ten se hodí na měkké nebo středně tvrdé vrstvené horniny a kopání úzkých žlábků. Dalším typem je oškrt s tupou špicí, kterým se drtí bloky středně tvrdého materiálu, nebo se jím ještě zmenšují malé bloky. Stejně jako první z typů je do špice tvarovaný i univerzální oškrt. Nemá hrany a je ve tvaru kuželu.
Nezávisle na výběru oškrtu je potřeba kladivo při práci držet vždy kolmo na materiál, se kterým pracuje, nebo jen v minimálním náklonu, aby píst chodil rovnoměrně. V opačném případě oškrt nejen získává vůli v dráze chodu uvnitř skříně, ale také se tupí a práci s tupou špičkou na nárazech pociťuje i strojník v kabině.
Celé zařízení je kryté obalem neboli skříní z otěruvzdorného materiálu hardox, která chrání vnitřní zařízení před poškozením a zanesením prachu a nečistot při práci.
Údržba na špičkách i v podřepu
Výhodu centrálního mazání série SB, na rozdíl od novější série SQ, nemá. Zato mazací přístupy jsou k dispozici hned ve dvou výškách. Jeden nad místem, kde mizí oškrt dovnitř skříně, druhý nad přívodem hydrauliky. Nad ním je přístup k plnění dusíkem. Dostává se k němu po demontování desky se znakem Soosan. Dusík se ale zpravidla doplňuje v servisu, takže strojník dolévá pouze olej.
Kladivo je potřeba mazat pokaždé, když je oškrt suchý. „To většinou záleží na materiálu, se kterým se pracuje. U tvrdšího je to třeba každou hodinu, když je ale beton měkký jako perníček, stačí kladivo máznout jednou za dvě až tři hodiny,“ říká strojník.
Nic nového pod sluncem
Podle očekávání je na korejském kladivu přitažlivá především cena, která je nižší než u nejznámějších výrobců. Podle strojníka je přitom kvalita kladiva vyšší, než od čínské produkce. „Nebudeme si ale nic nalhávat, kladivo Soosan nad ostatní kladiva, jako jsou Atlas Copco nebo Rammer, ničím nevyčnívá. Ono se toho na takovém kladivu ani moc vymyslet nedá. Důležité je, že funguje, nerozpadá se a neničí stroj, což Soosan splňuje,“ uzavírá strojník.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře