Komatsu PC240NLC-11: Recenze

Na Recyklaci v Roztokách u Křivoklátu bylo k vyzkoušení hodně strojů. Hned po Liebherru R924 nás k testu zlákalo pětadvacetitunové pásové rypadlo Komatsu. Celý den sloužilo jako „testovací mula“, na které se zkoušela různá přídavná zařízení.

Výrobce Komatsu UK Ltd.
Model PC240NLC-11E0 Stroj Pásové rypadlo
Výr. č. K75076 Výroba Velká Británie
Hmotnost 25 600 kg Rok výr. 2019 Mth 75,6
Motor Komatsu SAA6D107E-3-B Výroba Velká Británie
Objem 6,7 l Výkon 141 kW RPM 2000
ECS DFI (přímé vstřikování paliva), TC (turbodmychadlo), CAC (chladič plnícího vzduchu), ECM (řídicí jednotka),
DOC (oxidační katalizátor pro redukci uhlovodíků a oxidu uhelnatého), SCR (selektivní katalytická redukce oxidu dusnatého), DPF (filtr pevných částic), EGR (recirkulace výfukových plynů)
PZ Hydraulický upínač Triga, drtící lžíce Hartl HBC 650, nůžky La Bounty MSD 1000R
Místo zkoušení Roztoky u Křivoklátu, Středočeský kraj

Hlavně po troškách

Stroj je právě osazen drtící lžící Hartl, a než usednu do kabiny, od servisního technika z firmy AC Noka dostávám instrukce, jak se lžící pracovat: „Nenabírejte toho moc, ještě ve vodorovné poloze ji pomalu začněte zapínat a pak ji postupně naklápějte do svislé polohy, ať ji nezahltíte.

Při nástupu pečlivě obcházím nesklopnou konzoli joysticku a usedám na místo. Startuji motor Komatsu a podle zvuku soudím, že se strojem určitě hýbe nějaký málo objemný čtyřválec. Otevřené dveře, přidám plyn, v duchu si říkám: „Jojo, čtyřválec.

Nabírám recyklát a pedálem vpravo na podlaze spouštím drtící lžíci. Chvíli čekám, až spolyká všechno kamení, a zase nakládám další várku. K držení, reakcím a chodu joysticků nemám výhrady. Pedál pro přídavnou hydrauliku je oproti pojezdovým výše - při práci s ním tak máte pravé stehno „ve vzduchu,“ což není příliš pohodlné. Na druhé straně má místo opěrka levé nohy, která je vyformována z podlahoviny a nikde se tak nebude držet špína.

Pedály pojezdu jsou široké a v přední části mají jakási křidélka - můžete tak popojíždět strojem, přičemž paty zůstanou na podlaze (to je příjemný detail). Madla pro otevírání čelního okna jsou prostě ohnutou tenkou kulatinou, přičemž chvíli váháte, jak je vlastně chytnout. Odjištění je totiž nad nimi, ale způsobem chodu je určené pro ukazováček. Alespoň, že chod okna je při otevírání plynulý.

Bez manuálu ani ránu

Palubní systém, jehož grafika trochu připomíná letitý Windows XP, se dobře čte, zobrazuje přehledně všechny potřebné informace a z kamer v okolí stroje skládá dohromady ptačí pohled. Ovšem funkční tlačítka pod displejem prozrazují, že orientace v systému nebude bez pročteného manuálu žádný med.

Funkce tlačítek se mění podle toho, kde se právě nacházíte. Zatímco některá po stisku nic nedělají, jedno z nich mě dostane do nastavení výkonových režimů a průtoků hydrauliky. Částečně lze zjistit jejich funkci z displeje, ovšem některé piktogramy mají opravdu svérázný charakter. Samozřejmě, že na všechno přijdete i bez manuálu, ale chce to cvik. Klimatizace má naštěstí vlastní ovládání pod funkčními tlačítky.

Kde ostatní mají pobočné funkce na gumových klávesnicích, tam Komatsu spoléhá na kolébková tlačítka. Těmito tlačítky na pravé straně tak ovládáte osvětlení, stěrače, hydraulický upínač a zámek otoče.

Příjemně umístěné je rádio pod levou loketní opěrkou, jehož veškeré funkce se ovládají fóliovými tlačítky - bude tak prachuvzdorné a snadno omyvatelné. Kuřáky by mohl potěšit popelníček vedle rádia a zapalovač cigaret za sedadlem, které v interiérech moderních strojů často nenacházíme. Za sedadlem se nachází hodně místa i na rozměrnější batoh.

Servisní kolečko

Z levé strany za kabinou je tradičně přístup ke vzduchovému filtru, chladičům a dvěma akumulátorům. Kapoty jsou plechové a po jejich otevření je musíte ještě zaaretovat vyklápěcí vzpěrou proti zavření. Závaží na zádi stroje nepodléhá hranatým módním trendům, zatím zůstává funkčně zakulacené.

Pravá strana odhaluje přístup k hydraulickému čerpadlu s průtokem 237,5 l/min, a také k palivovým a olejovým filtrům. Pod prvním schodem je kromě smotané hadice pro tankování dost místa na nářadí, můžete zde také dolévat kapalinu do ostřikovačů a spouštět palivovou pumpu.

Pod druhým schodem se skrývá hrdlo pro plnění močoviny. Nahoře na nástavbě lze u kraje spatřit uzávěry palivové a olejové nádrže. Pochozí plochy jsou řešeny formou nalepeného „šmirglu“ a špičatých výstupků, takže nekloužou.

Motorový prostor kryje jeden veliký plechový kryt, se kterým se dobře manipuluje, a v otevřené poloze jej zajistíte obyčejnou vzpěrou. A motor? Díky pochozí lávce na první pohled není příliš vidět, ale bližší pohled ukazuje, že se jedná o šestiválec o objemu 6,7 l. Tak tichá síla, že jsem si do té chvíle myslel, že v útrobách vrčí opravdu menší čtyřválec.

Pokud nemáte rádi příliš změn

Z hlediska konfigurace stroje si můžete vybrat z klasického podvozku LC, nebo užšího NLC. Co se týká výložníků, v případě jednodílného máte na výběr čtyři délky násad, v případě dvojdílného tři.

Komatsu se drží osvědčeného konceptu rypadla, přičemž s trochou nadsázky se dá říci, že největší inovace způsobuje příchod nových emisních norem. Ze stroje vyzařuje kvalita a příkladné zpracování, jen jaksi nemá čím zaujmout - tváří se, jako byste ho už dávno viděli.

Na tom není nic špatného, sám mám v oblibě věci s nadčasovým designem, který není třeba měnit. Ovšem na palubním systému bych rád změny viděl. Neprahnu po dotykovém displeji, jen by stačilo usnadnit orientaci a upravit ovládání.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.