reklama
reklama

Kolový nakladač Liebherr L 566 T 2plus2 využijete na stavbách tunelů

Temné tunely žijí vlastním životem. Standardní stavební stroje zde téměř nezahlédnete, ale blízko ke strojům používaným na povrchu mají nakladače. I ty běžné však bývají pro práci v tunelech upraveny. V čem jejich odlišnosti spočívají?

Liebherr již tradičně po uvedení nových nakladačů představuje v závěsu i jejich verze „T“, určené pro nasazení v tunelech. Před pár měsíci tak světlo světa (či spíše přítmí tunelů) spatřil nakladač Liebherr L 566 T 2 plus2 hmotnostní kategorie 22,5 t s objemem lopaty 3,5 – 4,0 m3.

Převážná většina jeho „tunelových“ úprav spočívá v ochraně před odletujícími a padajícími úlomky kamene. Kabina má zesílenou střešní desku a ploché bezpečnostní vícevrstvé prosklení. Původně vypouklé čelní okno je nyní vytvořeno ze tří plochých skel. Zesílení se nevyhnula kapota, žádný z blatníků aní zadní část, kterou chrání masivní ocelový nárazník, z něhož se tyčí mohutný ochranný rám kapoty. Pístní tyč hydraulického válce vyklápění lopaty zakrývá plechový chránič.

Zábradlí okolo kabiny má sníženou výšku pro lepší průjezdný profil. Ve schránce na levém blatníku je umístěn šestikilový hasicí přístroj. Nad kapotu vyčnívá předčistič vzduchu a do výfukového potrubí je začleněn filtr pevných částic, který z výfukových zplodin odstraňuje 99 % karcinogenního popela.

Nakladač Liebherr L 566 T 2plus2 používá odolné lopaty Heavy Duty s navařenými otěrovými deskami a zubovým systémem Bofors, který patří k poměrně známým systémům s výměnnými zubovými korunkami osazenými na pevně navařených adaptérech.

Pneumatiky Michelin XLD D2A 23.5R25 svou šířkou odpovídají menším strojům, Michelin je vyvinul přímo pro nakladače. Na rozdíl od řady XHA, která je univerzálnější a je obouvána na Liebherr L 566 2plus2 bez tunelářské úpravy.

Jako velkou výhodu pro použití v tunelech vidí Liebherr i hydrostatický pojezd 2plus2, známý ze standardní verze nakladače. Pro vysvětlení, co se skrývá pod obchodním označením 2plus2, je nejlépe začít od motoru. Na podélně umístěném přeplňovaném šestiválci Liebherr D936L A6 s chladičem nasávaného vzduchu jsou zezadu umístěna dvě stavitelná pístová čerpadla. Jedno dodává olej do válců řízení, výložníku a lopaty, druhé má na starosti pojezd. Toto čerpadlo dodává olej do dvou stavitelných pístových hydromotorů, které jsou osazeny vedle sebe přímo na třístupňové převodovce. Elektronika řídí naklápění každého z hydromotorů zvlášť, čímž se plynule a nezávisle mění rychlost jejich otáček od maxima do nuly. Při prvním převodovém stupni otáčejí převodovkou oba hydromotory, při druhém a třetím stupni se oba hydromotory plynule vystřídají. Při jízdě se systém 2plus2 vyznačuje souvislou jízdou i při řazení rychlostí a nepřetržitým přenosem krouticího momentu na kola. Maximální rychlost na třetí stupeň je 40 km/h.

Pojezd 2plus2 přináší i přidružené výhody v podobě plazivého chodu nebo tempomatu, který je součástí standardní výbavy. Stejně jako automatická volba stupňů pojezdu, strojník volí pouze směr jízdy vpřed/vzad.

Mezi další speciality Liebherru L 566 T 2plus2 patří už jen drobnosti jako mřížky na světlech nebo akustický signál při couvání.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    Kladiva a pásy Renomag
    reklama