Kolový nakladač Caterpillar 906H2 – anglická jistota s japonským srdcem

Caterpillar pro letošní rok inovoval své tři malé nakladače, které jsou teď k dispozici pod označením 906H2, 907H2 a 908H2. Jedná se o stroje s objemem lopaty 0,9 až 1,1 m³ a já měl možnost vyzkoušet si ten nejmenší z nich v předprodukční verzi.

 

Nakladač 906H jsem si osahal a „ojel“ nedaleko výrobní haly v anglickém Leicesteru, zatímco z linky stále ještě sjížděly stávající stroje bez dvojky na konci. Vzhledem k tomu, že neproběhla změna písmene, nýbrž se za písmeno H „přifařila“ dvojka, neočekával jsem nějaké převratné změny, nastolování nových trendů už vůbec ne. Ale jak je to ve skutečnosti?

 

Žádné holátko

Caterpillar 906H2 má provozní hmotnost 5630 kg a objem základní lopaty 0,9 m³. Takovéto malé „kloubáky“ bývaly na rozdíl od smykem řízených nakladačů často „šizeny“ na přídavných hydraulických okruzích, takže i když jste na nich měli rychloupínač na přídavná zařízení ze „smykáčů“, kvůli malému průtoku jste mohli použít jen některá. Ne tak u 906H2 – ten má jak rychloupínač „typu bobcat“, tak i vysokoprůtočnou přídavnou hydrauliku, kterou letos počtem tří rychlospojek (z původních pěti) Caterpillar sladil se svými smykem řízenými stroji. Rychlospojky jsou tedy společné pro standardní i hi-flow okruh, třetí větev je přepad do nádrže čili lekáž.

 

Motor: Výměna stráží

Co se ještě změnilo? Do standardní výbavy se probojovalo pilotní ovládání pomocí joysticků, vyměnil se rozvaděč a… motor. Jak už jsem napsal výše, zkoušel jsem si předprodukční verzi, která se od té finální lišila tím, že motor nebyl nalakovaný v odstínu Caterpillar a skvěl se na něm výrobní štítek, jaký nikdo nečekal: Kubota. Konkrétně typ V3307-DI-T-ET03 o objemu 3,3 l, který nahradil původní Mitsubishi. Logo Kuboty z produkčních typů ale zmizí, jak potvrdil Henry Warzybok, expert firmy Caterpillar na kompaktní kolové nakladače: „Jedná se o motor Caterpillar, byť vyráběný firmou Kubota. Nyní je ještě šedý, ale bude žlutý.“ Bude se nazývat Cat C3.3B DIT.

Jeho výkon je 55 kW, díky čemuž zatím nemusí být vybaven filtrem pevných částic (DPF), vstřikováním Ad Blue či oxidačním katalyzátorem. „Nikdo nechce DPF, je to drahé,“ navazuje Henry Warzybok na svá předchozí slova o motoru. Tento motor dostanou i dva větší kolegové – 907H2 a 908H2. 908H2 si tím sice výkonově o něco pohorší, ale vyhne se tak obávané normě Tier 4i.

Co se servisního přístupu týká, zůstal stejně dobrý, jak tomu bylo u předchozí generace 906H. Tedy všechny body pravidelné údržby přístupné ze země pod zadní jednolitou kapotou. A to i přes přestěhování motoru z levé strany na pravou. Stále je však napříč a mírně nakloněn.

 

Jak se to hýbe

Nakládacím zařízením je klasická Z-kinematika, která však umožňuje i paralelní zdvih, pokud pracujeme s paletizačními vidlemi. Pro upínání přídavných zařízení se nabízejí dvě možnosti. Za prvé je to klasický upínač s vodorovnými čepy, který se hodí pro nabírání lopaty nebo paletizačních vidlí, a potom zde máme univerzální rychloupínač pro zařízení ze smykem řízených nakladačů.

Všechny stroje jsou ve standardu osazeny přídavným hydraulickým okruhem, přičemž vysokoprůtočný okruh hi-flow je nabízený za příplatek. Testovaný stroj tímto hi-flow vybaven nebyl.

Standardní verze jezdí rychlostí 20 km/h, 35 km/h se osazuje na přání. Předpokládám ale, že pro náš trh bude rychlá varianta standardem. Za příplatek je také Ride Control, neboli tlumení kmitů výložníku při přejezdech. Na přání je i 100% uzávěra diferenciálu obou náprav, kterou lze aktivovat též při jízdě v rychlostech do 12 km/h.

 

Do kabiny se můžete i těšit

Na testovaném stroji se nachází kabina, která je upevněna o něco níže, čímž je dosaženo dobré průjezdné výšky 2,465 m. Zároveň její čelní prosklení zasahuje až k podlaze, čímž je na pracovní zařízení vidět opravdu dobře.

Sloupek volantu se jen naklápí, není výškově stavitelný. To je stejné i u jiných značek, někdy mám pocit, že se domluvili. Ale mně to třeba nevadilo, protože jsem si našel velice příjemnou polohu. A to jak volantu, tak sedadla i joysticku. Vzhledem k tomu, že je zde „old school“ přístrojová deska bez jednoho z těch šíleně chytrých displejů, nemusím se zdržovat s jeho studiem a místo toho můžu razit rovnou do terénu.

 

Jak obstál?

Robustní výrobek firmy Caterpillar při přejezdech nerovností a střetnutí lopaty s hromadou hlíny ani v náznaku nepřipomíná třes starce nad hrobem, vše se chová pevně a bytelně. Nakladač plní moje rozkazy bez mrknutí oka, všechny pohyby joysticku precizně převádí do trajektorie výložníku a lopaty. S naprostým přehledem. Tak to má být – jakési tušení, že s tímto strojem budu moci nakládat další a další roky se stejnou radostí jako dnes.

Na závěr musím říct, že jinak je 906H takový "normální" nakladač. Malé nakladače Caterpillar nepřinášejí nic nového, ale jsou poctivě zpracované, mají prostornou kabinu, příjemně se s nimi nakládá i jezdí, člověk z nich má zkrátka dobrý pocit. K tomu přidejme snadný servisní přístup a máme stroj, jaký zklame málokoho.

A nejsem sám, kdo si toho všimnul. Dle slov představitelů firmy se od uvedení malých nakladačů série H v roce 2007 těchto strojů vyrobilo přibližně 8000, čímž se v této kategorii nakladačů Caterpillar dostal z druhého místa na jasného lídra evropského trhu.

Komentáře

Cat 906 H – Měl jsem tu čest zaskakovat na 906 H, bylo to takové malé koťátko co mělo velké svaly a "pelášilo" jako hrom. Škoda, že nedošlo na větší inovace, i když co inovovat na osvědčené klasice. Uvidíme co přinese 906 J happy

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.