Kolové rypadlo Neuson 9503 vsadilo na kartu vysoké rychlosti

Nejrychlejší devítitunové kolové rypadlo na světě – tak uvedl letos svůj nejnovější přírůstek rakouský Neuson. Stroj se pyšní maximální rychlostí 40 km/h, což někoho může ohromit, ale skutečný užitek z tohoto rypadla najde provozovatel jinde.

40 km/h je pěkné číslo, ovšem vzhledem k tomu, že rypadlo postrádá systém tlumení kmitů výložníku při přejezdech (letos jako první u svých kolových rypadel zavedl Caterpillar), můžeme jízdu touto rychlostí po českých cestách označit bez nadsázky za obecné ohrožení.

Nicméně Neuson má vzhledem ke své hmotnosti 8850 až 10400 kg silný motor – přeplňovaný čtyřválec Deutz BF4M2012 dodává 74,9 kW při objemu 4,038 l. Tento výkon lze upotřebit pouze při přejezdu, poněvadž v pracovním režimu jsou otáčky motoru omezeny na 2100 ot/min, při kterých je k dispozici jen 60 kW.

Ve spojení s pokrokovou hydraulikou, která je dnes u rypadel standardem, to ale k dobrým výkonům stačí. V pracovní hydraulice je osazeno stavitelné pístové čerpadlo pracující v okruhu load sensing (dle názvosloví Neusona je to LUDV = proudění oleje nezávislé na zatížení). Jako jiná malá rypadla disponuje Neuson 9503 výložníkem uloženým před rámem otočného svršku na otočném kozlíku, čímž je umožněno mimoosé rýpání. Stroj má poměrně značnou šířku 2465 mm, a ani poloměr otáčení zádě 1550 mm se nedá označit za zanedbatelný, což jsou vedlejší efekty snahy konstruktérů zajistit rypadlu dostatek stability.

Hydrostatický pojezd zásobuje stavitelné pístové čerpadlo, převodovka je dvoustupňová, s redukcí do pomala (potom je max. rychlost na 2. stupeň 13 km/h) a je připevněna k zadní nápravě. Přední náprava je kyvná, při sešlápnutí brzdového pedálu se její poloha zablokuje pro zlepšení brzdného účinku.

Za příplatek nabízí Neuson k tomuto rypadlu řízení všech kol ve třech módech - 2 kola, 4 kola, krabí chod. Podvozek umožňuje individuální uspořádání patek a radlice podle potřeb zákazníka. Zajímavostí je radlice, která má po stranách rozšířené spodní dosedací plochy a může tak suplovat i patky, poněvadž radlice se opravdu velmi často používá místo patek pro zvýšení stability stroje. V případě patek jsou jednotlivé patky ovládány nezávisle, což usnadňuje zapatkování ve svažitém terénu nebo na obrubnících.

Co se týká servisního přístupu, nelze nezmínit pro Neusony typické odklápění kabiny do strany, které umožňuje přístup k motorovému prostoru z levé strany. Nicméně důležité komponenty, jako motor, čerpadlo nebo rozvaděč, jsou přístupné pod obvyklým víkem na pravé straně kapoty.

Na závěr je potřeba uvést, že rychlost 40 km/h není obsažena ve standardní výbavě, ale je potřeba za ni připlatit. Standardní rychlost je „německých“ 20 km/h.

Z velkých výrobců mohou Neusonu 9503 konkurovat pouze CNH (Case WX 95, New Holland MH2.6), Komatsu (Komatsu PW98MR-6, Komatsu PW110R-1) a Terex TW85. O velikost výše se nachází rypadlo Liebherr A 309, zatímco Caterpillar, JCB ani Volvo se malým kolovým rypadlům prozatím nevěnují.

Rakouská firma Neuson vznikla pod názvem Neuson Hydraulik GmbH v roce 1981. Prvním jejím minirypadlem byl typ 1200 s hmotností 1,2 t. Časem začal Neuson vyrábět rypadla i pro firmy CompAir Holman, Lewis, Cable nebo Lanz. Dodnes dodává minirypadla americkým značkám Gehl a Mustang. V roce 1998 koupil Neuson firmu Böhler Pneumatik International (výrobce rypadel Böla) a v tomtéž roce byl společně s firmou Ebbs & Radinger vytvořen Neuson Holding GmbH, který koupil firmu Lifton UK, dříve známou jako Powerfab nebo PFL (výrobce mikrorypadel). V roce 2001 se Neuson spojil s firmou Kramer, čímž vznikla společnost Neuson Kramer Baumaschinen AG.

Komentáře

Malá kolová rapadla TEREX - doplnění informací – Dobrý den, rád doplním zdařilý článek o několik informací.<br />
<br />
Firma TEREX ji několik let nabízí hned tři modely těchto kompaktních strojů / TEREX - SCHAEFF/. <br />
<br />
Jedná je o modely : <br />
- TW 70 - 6,8 t<br />
- TE 85 - 9 t<br />
- TW 110 - 11 t<br />
<br />
Více na : www.schaeff-terex.com<br />
s pozdravem<br />
<br />
Kohlschein

RE: Malá kolová rypadla TEREX - doplnění informací – Děkuji Vám za odhalení chyby, kdy jsem u Terexu opominul řadu Schaeff a zmínil pouze Atlas. V článku jsem to opravil.<br />
<br />
Také Vám děkuji za to, že jste jako první využil možnost vložení komentáře k článku. Tedy i pro ostatní čtenáře - pokud se Vám v článcích nebude cokoliv pozdávat, nebo budete mít jiný názor, budu rád, když na to stejně jako p. Kotouš upozorníte.<br />
<br />
S přátelským pozdravem

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.