Kloubový dempr Terex TA 300 – silný schopný surovec s extra výbavou
Terex letos přichází s modernizovanou řadou kloubových demprů, která zahrnuje i nejoblíbenější hmotnostní kategorii, dempry TA 300 a TA 400. Změna značení napovídá, že by nemuselo jít o pouhé kosmetické změny dosavadních typů TA 30 a TA 40, nýbrž o svébytné nové stroje. Anebo je to jen chytrý marketingový tah?
Na tuto otázku vám odpovím na příkladu TA 300, který byl k vidění a vyzkoušení v rámci letošního ročníku Expa v Mokré u Brna. TA 300 o nosnosti 28 t, byť není největší v řadě, plní funkci jakési vlajkové lodě kloubových demprů Terex. Má totiž ve standardu prvky, které menší i větší typy postrádají.
Hlavní změny oproti předchozí generaci spočívají v novém tvarování kapoty, přepracovaném interiéru kabiny a v použití originálního nezávislého zavěšení předních kol již v základní výbavě. Objem korby zůstává u TA 300 stejný jako u TA 30 – 17,5 m³.
Nová kapota, kromě toho, že lépe podtrhuje image irských demprů, má také praktickou funkci. Umožní totiž osazení nového motoru, který bude splňovat emisní limity závazné od příštího roku. Zatím však pod kapotou nadále zůstává řadový šestiválec Cummins QSM11 o objemu 10,8 l, úctyhodném výkonu 248 kW při 2100 ot./min. a značném krouticím momentu 1775 Nm. Výkonem motoru převyšuje TA 300 své konkurenty o desítky kilowatt (viz tabulka níže).
Automatická šestistupňová převodovka ZF 6WG 310 RPC, ovládaná krátkou páčkou s možností ručního řazení, umožňuje dosáhnout maximální přepravní rychlosti 50,4 km/h.
Provozní brzdy jsou na všech nápravách lamelové, uložené v olejové lázni. Díky tomu mají veškeré předpoklady odolávat podmínkám stavenišť, lomů a povrchových dolů. V praxi by se však jejich potenciál měl využívat jen výjimečně, poněvadž kloubový dempr TA 300 je již ve standardu vybaven motorovou brzdou. O tom, že použití této brzdy v podstatě umožní „nepoužívat brzdy“, jsem se sám přesvědčil při testovací jízdě během veletrhu Expo Mokrá.
Tato hydraulicky ovládaná motorová kompresní brzda Jacobs upravuje činnost výfukových ventilů tak, že je otevírá předčasně, těsně před dosažením vrcholu kompresního zdvihu, za uvolnění kompresního tlaku do výfuku. Z naftového motoru se tak v podstatě stává vzduchový kompresor. Komu by tato motorová brzda nestačila, může si objednat provedení s hydraulickým retardérem integrovaným do převodovky.
Unikátním prvkem standardní výbavy kloubových demprů Terex, kterým se nemůže pochlubit žádný z konkurentů, je nezávislé zavěšení předních kol IFS (Independent Front Suspension), a to dokonce již ve standardní výbavě. Sestává ze dvou příčných trojúhelníkových ramen, spřažených s pružinovými jednotkami s olejovými tlumiči. Jeho úkolem je zabezpečit hladkou jízdu po nerovném terénu. Vyvinula ho irská firma Timoney Technology.
Pokud se na věc podíváme v širších souvislostech, je třeba přiznat, že systém vyrovnávání a stabilizace podvozku kloubových demprů nabízejí i Volvo a Bell, byť v rámci nadstandardní výbavy. Žádný z nich však nemá přední kola zavěšena nezávisle, berou si na pomoc hydrauliku. U systému Volvo FS (Full Suspension) je ke každému ze šestice kol přiřazen hydraulický válec, jenž monitoruje zatížení a terén a na tyto skutečnosti odpovídá vyhlazováním nepříjemných rázů. Systém Comfort Ride firmy Bell má vyrovnávací hydraulické válce osazeny jen na přední nápravě, u zadních kol je, stejně jako u Terexu, použito mechanické řešení.
Řízení dempru TA 300 není tak fajnové jako u Volva, které lze směle srovnávat s osobními vozy vyšší třídy. Terex v tomto srovnání vyznívá spíše jako surová stavební mašina pro velké chlapy. Týká se to jak řízení, tak hlavně tuhých pedálů s dlouhým chodem.
Terex TA300 se snaží dohnat bodové skóre velkým výkonem, schopností zdolat téměř jakýkoliv terén a užitečnou nadstandardní výbavou zahrnutou v základní konfiguraci. Možnost 100% uzávěrky nápravových a mezinápravového diferenciálu je v těžkém terénu nedocenitelná.
Z kabiny zmizely levně vypadající světlé plasty, nahradily je plasty tmavé s matným povrchem, které interiéru dodávají hodnotnější vzhled a omezují odrazy v oknech. Podařilo se snížit vnitřní i vnější hlučnost. Tlačítka se přestěhovala na boční přístrojovou desku, kde jsou v lepším dosahu řidiče. Sedadlo je nastavitelné nejen podélně, ale i výškově. Další inovace zahrnují nový volant s tlustším věncem, účinnější klimatizaci nebo například nová zrcátka. Kabina rozhodně patří mezi to nejlepší, co můžeme u kloubových demprů nalézt, i když etalonu v podobě kabin demprů Volvo Terex zkrátka nedosahuje.
Korbu zvedají dva jednostupňové dvoučinné hydraulické válce s tlumením spodní koncové polohy. Jsou zapojeny v hydraulickém okruhu typu Load Sensing se stavitelným pístovým čerpadlem poháněným z převodovky. Možnosti konfigurace korby zahrnují její obložení, vyhřívání, zvýšené bočnice nebo zadní čelo.
Vzhledem k tomu, že se rozhodně nedá říci, že by Terex dominoval trhu kloubových demprů, snaží se zaujmout také cenou, což je kritérium, které se často ocitá až na prvním místě.
Terex TA 300 versus ostatní typy kloubových demprů Terex nové generace:
Typ | Maximální nosnost | Navršený objem korby | Hrubý výkon motoru |
TA 250 | 25 t | 15,5 m³ | 272 kW |
TA 300 | 28 t | 17,5 m³ | 287 kW |
TA 350 | 34 t | 21,0 m³ | 298 kW |
TA 400 | 38 t | 23,3 m³ | 336 kW |
Terex TA 300 versus konkurence:
Značka a typ | Maximální nosnost | Navršený objem korby | Hrubý výkon motoru |
Terex TA 300 | 28 t | 17,5 m³ | 287 kW |
Volvo A 30E | 28 t | 17,5 m³ | 252 kW |
Caterpillar 730 | 28,1 t | 16,9 m³ | 242 kW |
Komatsu HM 300-2 | 27,3 t | 16,6 m³ | 254 kW |
Výroba demprů ve skotském Motherwellu započala již před vznikem samotné značky Terex. Dempry zde od roku 1951 produkovala americká firma Euclid, kterou v roce 1953 pohltil General Motors. Ten pro svou divizi stavebních a důlních strojů v roce 1970 vytvořil značku Terex sestávající z latinských slov terra (země) a rex (král).
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře