Jsou schopnosti kloubového mini nakladače Avant 750 mini nebo maxi?

Oslovil by vás kloubový nakladač s nízkou hmotností, kompaktními rozměry, takovou nosností, aby zdvihl a převezl paletu betonových obrubníků a dokázal nakládat materiál třebas i na Tatru? Ať si již myslíte cokoli, na první pohled malý mininakladač s teleskopickým výložníkem vás může překvapit.

Nejen velké stroje, ale i ty malé lze stále častěji vidět při práci na různých stavbách. Stejně tak je tomu i u malých kolových mini-nakladačů. Jedním z několika výrobců mininakladačů je finský Avant, který v loňském roce představil dva nové nejvyšší modely ze své výrobní palety nakladačů s označením 745 a 750. Oba nové modely jsou vizuálně i parametricky stejné, zásadní rozdíl ale naleznete ve vybavení dvěma rychlostními rozsahy u nejvyššího modelu, jeden pracovní, druhý přepravní (želva/zajíc). Ostatní rozdíly jsou již kosmetické, v rozměrech a pracovních dosazích strojů.

Nejvyšší model, jemuž je také věnován dnešní článek, vychází koncepčně z řady 600 mininakladačů Avant. Z řady 600 je převzatý teleskopický výložník s vysunutím 600 mm, kabina a ovládací prvky. Nový je pevný rám stroje, který je patřičně zesílen a prodloužen. Výkyvnou zadní nápravu, obvyklou u velkých nakladačů, zde ale nehledejte. V kategorii mininakladačů to ale není překážkou, pevný rám naopak disponuje výbornou stabilitou a redukuje se počet pohyblivých a výkyvných dílů. Díky prodlouženému rozvoru je nově možné použít i větší pneumatiky rozměru 29 x 12.50 – 15, s šípovým nebo tzv. travním dezénem. Podle vybavení pneumatikami z volitelné výbavy lze ovlivňovat šířku nakladače v rozmezí 1080 – 1380 mm.

Nakladač by si však pro těžší nasazení jistě zasloužil vybavení tzv. záběrovými pneumatikami s širokými žebry šípového dezénu, jaké se používají například u smykem řízených nakladačů. Druhá strana mince může být fakt, že všechny nabízené pneumatiky mají 4 plátna (4PR), jsou tedy pružnější a pohodlnější pro provoz. Vybavení záběrovými pneumatikami (8PR i více) by přineslo svůj efekt, jízda by ale byla zřejmě tvrdší. 

Srdcem nakladače je čtyřválcový vznětový motor Kubota V2403 o zdvihovém objemu válců  2434 cm3 a výkonu 36 kW (49 PS)  při 2700  ot. za min, umístěný podélně na zádi. Pohon pojezdu je hydrostatický, se dvěma stavitelnými pístovými čerpadly o celkovém průtoku 70 l/min. Hydraulický systém pracuje s max. provozním tlakem 240 bar.  Od čerpadel je olej veden na hydromotory, umístěné přímo na přírubách všech kol. Dobrou trakci i v náročných terénních podmínkách zaručuje funkce „Lock“, tedy zámek, který rozdělí přiváděné množství oleje rovnoměrně mezi všechna kola. Nakladač je také vybaven přídavným hydraulickým okruhem, s vývody na výložník, volitelně také na záď, pro pohon dalšího taženého nářadí. Na zádi nakladače je klasicky umístěn chladič pro motor, chladicí jednotka pro pojezdovou a pracovní hydrauliku je umístěna na pravém boku pod kruhovými mřížkami. V případě potřeby chlazení sepne elektromotor ventilátoru chladiče hydrauliky.

Konstrukce hydraulického rozvaděče i vzájemné sladění čerpadel přispívají k velmi dobré funkci nakladače i při zapojení více funkcí současně, např. zdvih výložníku a současný výsun teleskopu za jízdy. V kategorii těchto malých strojů to vždy zvykem nebývá. Nakladač je standardně vybaven také akustickým hlásičem přetížení. 

U kategorií nakladačů tohoto typu je v nasazení mimo kompaktní rozměry rozhodující také nosnost, jako manipulační prostředek se Avant 750 nezalekne ani těžkých břemen do hmotnosti 1300 kg. Ta v kombinaci s maximální výsypnou výškou 3010 mm dělá z nakladače zajímavý stroj pro různé oblasti nasazení. 

Kabina pro strojníka je k dispozici ve čtyřech variantách, první pouze jako ochranný rám se střechou z plexiskla, druhou, lehkou kabinou s lehkými průhlednými plexi okny vpředu i vzadu, třetí stejnou jako druhou ale včetně zavíracích dveří, a poslední, plnohodnotnou prosklenou kabinou včetně odhlučnění, filtrace vzduchu, rádia a ventilace/topení. V každé variantě je však sériově vybavena ochranou ROPS (FOPS volitelně). Sedadlo v kabině je stavitelné s loketními opěrkami, mechanicky odpružené s nastavením odpružení dle hmotnosti obsluhy. Strojník má po pravé ruce tradičně umístěný ovládací a kontrolní panel s kontrolkami, budíky a kolébkovými přepínači. 

Jako jiné nakladače, i Avant 750 je vybaven joystickem s ovládáním všech funkcí včetně funkce teleskopu a ovládání přídavného hydraulického okruhu. Ovládání zdvihu/spouštění výložníku a otevírání/zavírání lopaty jsou z joysticku přímo mechanicky převáděna na šoupata rozvaděče. Ovládání funkce teleskopu a přídavné hydrauliky jsou zdvojené, buď ji lze ovládat tlačítky na joysticku nebo mechanicky, páčkami. I v případě poruchy elektrického ovládání zůstává stroj plně funkční. Zajímavá je možnost zapojení obou čerpadel do přídavného hydraulického okruhu, tedy dvě úrovně průtoku oleje v okruhu. Při zapojení nářadí se zvýšenými nároky na příkon, např. mulčovač, se tato funkce může hodit. 

Pro ovládání pojezdu jsou na podlaze 2 pedály, pravý pro pojezd vpřed, levý vzad. Jde v podstatě o proporcionální ventily které řídí průtok oleje do hydromotorů. Klasickou provozní brzdu, na podlaze nenajdete, stroj brzdí vždy hydrostaticky. Parkovací brzda se zapíná stiskem kolébkového tlačítka na ovládacím panelu, kdy se zablokuje zámek v přední nápravě. Při jízdě vpřed je výslovně zakázáno šlapat na zpětný pedál, protože by mohlo dojít k poškození hydromotorů nebo čerpadel.

Řízení je hydraulické, koncové polohy ale nemají žádné dorazy ze silentbloků na rámu nebo tlumení koncové polohy řídicí pístnice. Při neopatrném a rychlém zatočení naplno to může být i slušná pecka do dorazu, vše je na strojníkovi. Poloměr otáčení se standardními pneumatikami je vnitřní 1240 mm, vnější 2780 mm. Vnější poloměr není ale přes pneumatiky, nýbrž jde o roh kabiny – ta při zatáčení vybočuje. 

Také nová 750 může být vybavena sadou pro provoz na pozemních komunikacích, tedy světlomety vpřed i vzad, koncovými, obrysovými a směrovými světly a také zpětnými zrcátky. Zmíněné dva převodové stupně fungují v rozsazích 0 – 12 km/h pro pracovní  a 0 – 25 km/h pro druhý, transportní rozsah. Lze tak přepravovat materiál i na kratší vzdálenosti, nutno však podotknout, že rychlejší rozsah je určen pouze pro transport, při nakládání na dvojku prostě motor udusíte. 

Závěrem stojí za zmínku opravdu široká škála více než 100 typů nářadí a příslušenství. Finský výrobce Avant Tecno Oy se sídlem v Ylöjärvi poblíž Helsinek byl založen v roce 1991 a specializuje se na výrobu mininakladačů do hmotnosti 2 t.  Z malého podniku se rychle rozrostl do dnes již známého výrobce, jehož malé zelené stroje lze stále častěji vidět i u nás.

Komentáře

šikula – Tuhle mašinku znám osobně, používá to bratr, realizuje zahrady, má k tomu řetězový drážkovač s vyhazovacím šnekem když dělá závlahy. Je to pohodlná a šikovná mašina. Bratr to vozí na podvalu za tranzitem. Navíc to má ještě vybavené kompresorem, vzadu u vývodu hydrauliky je i rychlospojka na tlakový vzduch.

Co je malé, to je hezké – Malé stroje jsou zajímavé svojí schopností dostat se všude ve stísněných poměrech na stavbách. Proti kompaktnějšímu malému smykáči má určitě velikou výhodu - životnost pneumatik větší než malá, šetrnější k podkladu třeba při práci na zahradách.

Avant 740 – Šikovný stroj do stiesnených priestorov. Žiaľ o kvalite sa neda hovorit ! Po dvoch rokoch je stroj súci do šrotu alebo do generálnej opravi . Stroj pracoval s hmotnosťou do 800kg.. Predajca nema záujem riešiť daný stav !

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.