Iveco Trakker AD260T41 Dakar Limited Edition: Recenze

Kdo navštívil letošní líšeňskou Hitachi Demo Tour, nemohl si nevšimnout nápadného zeleného sklápěče Iveco Trakker AD260T41 (410 E6), jenž pendloval mezi etážemi vápencového lomu. Za volantem úřadoval jeho majitel Svatopluk Kuba, který nám vysvětlil, proč nekoupil Tatru.

Trakker místo Phoenixe

„Koupil jsem to před měsícem na zakázku stavby dálnice u Bratčic. Měl jsem jen dvanáctituny, což je na takovou stavbu málo. Trakker má užitečnou hmotnost 12 tun a celkovou 26 tun,“ informuje nás pan Kuba.

„Chtěl jsem jít do Tatry Phoenix, ale je cenově jinde, stála o 800 tisíc víc.“ A pokračuje ve srovnání: „Komfort jízdy je lepší u Tatry na měchách. Uvažoval jsem o ní hlavně kvůli tomu, že je to český výrobek.“

Nakonec však zakotvil u stroje španělské provenience. Sám už značku Iveco ve svém vozovém parku má: „Mám kontejnerovky v Ivecu, Dafu a Manu.“

Dakar Limited Edition

Z nabídky řady Iveco Trakker ho oslovila limitovaná edice Dakar. Je v provedení AD260T41 na podvozku 6x4 osazeném šestiválcovým motorem Iveco Cursor 13 o výkonu 301 kW. Disponuje technologií Hi-SCR, která odbourává zpětné vedení výfukových plynů EGR. Na dočištění zplodin používá jen močovinu AdBlue (SCR) ve spojení s filtrem pevných částic (DPF).

„Žere podle terénu. Tady na předváděčce je to 40 litrů, ale na silnici udávají 28 až 35 litrů,“ přibližuje pan Kuba apetit motoru. Údaje zobrazené na palubním displeji tomu odpovídají.

Dakar Limited Edition přidává ke standardní výbavě, která zahrnuje převod náprav 3,79, pohon pomocných agregátů, zesílený zadní stabilizátor, klimatizaci, autorádio CD/BT/USB, ASR, tažný hák d 50mm / 200 kN nebo sklopný zadní nárazník, další vychytávky zdarma.

Jedná se o pneumatiky rozměru 385/65 na přední nápravě, vnější sluneční clonu s nápisem „Winner of Dakar 2016“, vzduchotlaké houkačky pod přední maskou, inspekční schůdek pro řidiče na levé straně kabiny a charakteristická barva kabiny Green Dakar.

Tahá jako hrom

 „I když má naloženo 14,5 tuny, tahá to jako hrom,“ libuje si za jízdy s Ivecem pan Kuba, hlídající si přeložení pomocí váhy Truck Weigh, jejíž ovládací panel se nachází před řidičem nahoře společně s rádiem Iveco, digitálním tachografem Iveco a CB vysílačkou Allamat 298.

Na převodovku ZF také pěje chválu, stejně jak ji slyšel od kolegů v branži: „Převodovku si všichni pochvalují. Odstupňování i řazení.“ Vozidlo pana Kuby je vybaveno šestnáctistupňovou převodovkou ZF Ecosplit s posilovačem Servo-shift.

Auto má také dvoustupňovou motorovou brzdu. „Paráda,“ komentuje náš testovací jezdec Danny Kolísko, který převzal řízení a právě sjíždí prudký svah mezi etážemi. V kabině je příjemné klima, vytápění pracuje dle očekávání. Účinnost klimatizace zatím pan Kuba vyzkoušet nemohl.

Sklápěč od Molčíka

Nástavba třístranného sklápěče je od firmy Molčík. Tu si pan Kuba nakonfiguroval sám. Levá bočnice je podélně dělená a hydraulicky ovládaná z kabiny auta systémem Boardmatic. Ovládací pult Boardmatic je umístěný po levé straně sedadla šoféra. Je zde páčka pro sklápění korby, za ní tlačítko ovládání levé bočnice a za ním ještě tlačítko na ovládání vleku.

Pravou bočnici tvoří manuálně zajištěný pendl a vzadu je taky pendl, ale ovládaný z kabiny na palubní desce tlačítkem se symbolem otevírání okna.

Hlína, kamení, písky

„Vozím hlínu, kamení, písky,“ vypočítává pan Kuba konkrétní podobu 12 kubíků, které se mu vejdou na korbu. Se svou volbou je evidentně spokojen. Auto mu poskytuje sílu i komfort, přičemž plně vyhovělo pracovním nárokům, které od něj očekával.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.