Hydraulické kladivo Atlas Copco HB 10000 má hmotnost 10 tun a je největší na světě

Do letošního roku drželo titul největšího sériově vyráběného hydraulického kladiva Atlas Copco HB 7000 s hmotností 7 t. Protože však Atlas Copco pracuje na projektu podporující alternativní způsoby těžby v lomech, čímž se snaží nabídnout ekonomickou a ekologickou variantu partnerům, kteří nemohou nebo v budoucnu nebudou moci ve svých lomech střílet, bylo uvedení ještě většího kladiva logickým krokem.

Produktivita v porovnání s HB 7000 vzrostla dle údajů výrobce o 50 %, ovšem pro svůj provoz vyžaduje kladivo rypadlo o hmotnosti 85 – 140 t, což může být problém nejen v našich zeměpisných šířkách.

Atlas Copco HB 10000 používá konstrukční principy, které se osvědčily u ostatních kladiv Atlas Copco těžké řady, pouze frekvence úderů jsou o něco nižší, pohybují se v rozmezí 250 až 380 úderů za minutu. Olej musí do tak velkého kladiva téct doslova proudem, předepsaný průtok je 450 – 530 l/min.

Stejně jako jiní výrobci kladiv, používá i Atlas Copco pro jednotlivé vlastnosti kladiv rozličné anglické názvy, a proto se nyní pokusím jeden po druhém popsat a ozřejmit:

AutoControl

Systém nazvaný AutoControl je kombinací dvou ventilů. Prvním je ventil, který udržuje tlak potřebný pro optimální chod kladiva při různých provozních podmínkách, a zároveň umožňuje využití až 30 % energie vzniklé odskočením oškrtu od tvrdé horniny pro následující úder. Druhý je ventil přepínací, který samočinně omezuje zdvih pístu a tím snižuje sílu jednotlivého úderu za současného zvýšení frekvence úderů. Pokud z nějakého důvodu chceme zabránit velkým otřesům tím, že budeme pracovat s malou energií jednotlivých úderů při zvýšené frekvenci, je možno systém AutoControl mechanicky zablokovat.

StartSelect – AutoStart/AutoStop

Z výroby je kladivo standardně nastaveno na režim AutoStart, což znamená, že kladivo začne pracovat okamžitě po spuštění a nečeká, až „ucítí“ odpor od bouraného nebo těženého materiálu. Protože při běhu naprázdno by docházelo k nadměrnému opotřebení kladiva, chrání ho výše uvedený systém AutoControl. Nastavení AutoStart je vhodné pro druhotné drcení narubané horniny, práce ve vodorovné poloze a/nebo v poloze oškrtem vzhůru a pro drcení lehkých betonových konstrukcí. Naopak v režimu AutoStop se kladivo zapíná při přítlaku. Při provozu se ale automaticky vypne při běhu naprázdno (píst nedokáže udeřit na pracovní nástroj). Toto nastavení je výhodné pro výkopy, srovnávání etáží v kamenolomu, kopání základů ve skále nebo drcení velkých betonových struktur. Změna mezi oběma režimy se provádí otočením vložky ventilu, který je přístupný po odstranění zátky v plášti kladiva.

PowerAdapt

Jedná se o tlakový ventil, který vypne kladivo v případě příliš vysokého průtoku nebo tlaku v hydraulickém okruhu pro přídavná zařízení. Pokud k tomu dojde, je nutno snížit otáčky motoru rypadla. Díky tomu strojník může postupným snižováním otáček motoru a zapínáním kladiva snadno zjistit, jaké nejvyšší otáčky motoru může pro dané kladivo kladivo použít, tj. při jakých otáčkách motoru má kladivo největší výkon, aniž by bylo přetěžováno.

DustProtector II

DustProtector je důmyslná soustava manžet v místě, kde oškrt opouští tělo kladiva. Jejím úkolem je ochrana pouzder a úderového mechanizmu kladiva proti vnikání prachu a úlomků.

ContiLube II

ContiLube je automatická mazací pumpa pro mazání oškrtu kladiva. Je umístěna přímo na kladivu a používá stejný zásobník mazacího tuku, jako originální ruční mazací lisy.

Atlas Copco HB 10000 se vyrábí v bývalém závodě firmy Krupp v německém Essenu.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.