Drticí lopata Hartl Crusher HBC 750 žvýká i do stran
Co s velkými kusy suti, stavebními odpady, nebo přírodními kameny v lomech? Jednou z odpovědí je drticí lopata Hartl Crusher HBC 750 s jedinečným systémem pohybu drticích čelistí.
Na předváděcí akci v Ropicích ji nasadilo pásové rypadlo Liebherr R 934. Lopata si však rozumí i s dalšími stroji, a to v hmotnostním rozsahu od osmnácti do třiceti tun. K výložníku se lopata připojuje snadno přes rychloupínací systém.
Strojník jednoduchým pohybem nabere do otvoru lopaty požadovaný materiál, který se po zpracování uvnitř lopaty vysype z jejího opačného konce. Vstupní otvor má 750 x 500 mm a obsah násypky je 0,65 m³. O maximální využití ložné kapacity lopaty se stará ostrá hrana u vstupu. Volitelně však zákazník může využít i namontovatelné zuby.
Nejzajímavější na lopatě je způsob, jakým materiál drtí. Na rozdíl od ostatních lopat se totiž drticí čelisti nepohybují ve dvousměrném, ale v čtyřsměrném pohybu. U ostatních drtičů je pohyb čelistí paralelní. Ten u Hartl Crusheru připomíná spíš nakreslenou osmičku. Takzvaná quattro technologie je založená na uchycení čelistí. Na rozdíl od běžného uchycení čelisti úplně dole je tady pohyblivá čelist uchycena přibližně ve třetině na volném kloubovém spojení, takže je schopná horizontálního i vertikálního pohybu a drcení ve spodní části komory. Tím si vlastně vtahuje materiál dovnitř. V pohybu čelist udržuje kyvadlo z masivní lité oceli. Samotné čelisti otočné o 180° jsou z legované vysokopevnostní oceli.
Díky tomuto způsobu drcení lopata zvládá i větší kusy materiálu. Část si ho předdrtí v přední části u vstupu a menší, už připravené kousky, dodrtí ve spodní části drticí komory na požadovanou jemnost. Tu je možné nastavit pomocí zúžení nebo rozšíření výstupního otvoru. V nejmenší poloze má 25 mm, v nejširší 100 mm.
Za hodinu zvládne Crusher zpracovat i patnáct tun materiálu. „Záleží samozřejmě na zkušenostech strojníka a na tom, jaký materiál nabírá. Zda to nejsou příliš velké kusy na příliš malý výstupní otvor, části propletené betonářskou výztuží a tak dále,“ vysvětluje Dan Bureš ze společnosti Hartl drtiče + třídiče. Lopata si zvládne poradit s kusy přírodního kamene v dolech a štěrkovnách, ale i při recyklaci železa a betonu, či stavební suti. Nezastaví se dokonce ani před asfaltem. „Při vyšších teplotách s ním pracuje dokonce lépe než běžné drtiče. Díky quattro technologii a možnosti lopatu natáčet se totiž asfalt nedostává do drážek, které by mohl zalepit,“ upozorňuje distributor strojů Atlas Copco a majitel společnosti Noka AC Tomáš Novotný, kterému lopata patří. Všechen materiál lopata zpracovává do stejného tvaru, který má být co nejpodobnější kouli.
Lopata při chodu není hlučná, za to poměrně prašná. Tuto nepříjemnost lze umírnit přídavným ostřikovačem. Dalším volitelným vybavením může být magnet, který odděluje kovy vydrceného materiálu. Obě tato zařízení se umísťují do zadní části lopaty, nad výstup mezi drticími deskami. Magnet se přitom připojuje k elektronice bagru. Novější modely s takovou přípojkou počítají, u starších rypadel je ale k připojení zapotřebí elektrikář, nebo alespoň hodně zkušený strojník.
Údržba lopaty je jednoduchá. Centrální rozvod mazání je umístěný nahoře. „Maže se jedenkrát denně. Místa pro údržbu jsou přístupná pod žlutými odklopnými kryty po stranách lžíce,“ ukazuje Bureš. Při poruše musí zatím zákazníci za servisem až do Chrudimi. O pravidelné kontroly po 10 000 až 35 000 Mh se ale postarají mobilní servisní technici.
Kromě originálního způsobu drcení je na lopatě pozitivní také to, že zákazníkovi tento pracovní nástroj k rypadlu poslouží místo samostatného drtiče, který by znamenal další náklady na dopravu, skladování a provoz. Oproti samojízdným drtičům se ekonomicky vyplatí při drcení materiálu do sta tun. „Zatím je to nejlepší drticí lopata, jakou jsem měl možnost vyzkoušet. Nějaká prašnost tam je, ale to se dá očekávat. Spíše mě oslovila snadná ovladatelnost a také jaké kusy materiálu dokáže zpracovat,“ pochvaloval si lopatu po vyzkoušení strojník firmy Ridera Tomáš Krul.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře