Dozer Liebherr PR 736 Litronic: Lepší výhled, nižší emise

Na novou generaci dozerů Liebherr čekali zákazníci od roku 2007. Prvním z šesté řady těchto strojů je pásový dozer PR 736 s provozní hmotností kolem 22 tun, který následovaly těžší modely PR 746 a PR 756. S menšími modely šestkové generace 714 a 724 se Liebherr chystá přijít na trh v příštích měsících.

Exteriér dozeru získal novou podobu. Ani ne tak kvůli designu, jako kvůli praktičnosti. Hrany vepředu i vzadu jsou zkosené kvůli lepšímu výhledu z kabiny.

Liebherr PR 736 pohání vlastní motor typu D934-A7 o výkonu 150 kW. Emisní normu stupně Tier 4 splňuje díky systému SCR, tedy selektivní katalytické redukci. I při započítání spotřeby AdBlue podle výrobce klesla spotřeba oproti minulému motoru o 8 %. Výkon motoru sice zůstal stejný, zato se zlepšila odezva a tlačná síla při nízkých jmenovitých otáčkách stoupla o 15 % díky novému elektrohydraulickému systému. Kromě toho je zvětšené turasové kolo, aby bylo dosaženo menších obvodových sil při stejné rychlosti.

Další novinkou je proaktivní přizpůsobení výkonu. Vyšší síla při hrnutí materiálu regulovaná joystickem vyvolává aktivní zásah do řízení motoru a připravuje hnací ústrojí na zvýšenou potřebu výkonu. V praxi to znamená, že pokud se dozer zasekne před překážkou, místo aby začal hrabat na místě, sám ubere na rychlosti a přidá na síle.

Stroj, který jsme testovali na Liebherr Roadshow v Bratčicích, má šesticestnou radlici se sklopnými boky kvůli přepravě. Tlačný rám je umístěný vevnitř, což se hodí pro dokončovací práce a obecně práce lehčího charakteru. Pro těžbu a těžší práce je naopak lepší zvolit vnější umístění.

Dozer má hydrostatický pohon se stavitelným pístovým čerpadlem a soustavou stavitelných pístových hydromotorů na každém koncovém převodu. Díky tomu má plynulý pojezd vpřed i vzad a může se otočit na místě.

Nově vyvinuté elektronicky regulované řízení s integrovanou funkcí ECO strojníkovi umožňuje volit mezi vysokou výkonností a maximální hospodárností. Při delší nečinnosti se navíc motor sám přepne do volnoběžných otáček, aby šetřil palivo.

 

Prostor pro manipulaci

Motor i všechny servisní přístupy jsou umístěny vepředu před kabinou. Do útrob stroje se dostává z nahoru odklápěcích kapot z obou stran. Pod levou kapotou vlevo jsou dva filtry motorového oleje, ke kterým se musí trochu natahovat, zato kolem sebe mají dostatek prostoru pro manipulaci. Vpravo je dobře po ruce vzduchový filtr. Pod levou kapotou je také možné vidět výfukové potrubí, které vede do směšovače potrubí AdBlue, kde probíhá úprava výfukových plynů. Vedení elektroinstalace chrání silnostěnné oplety, aby se vibracemi nepoškodilo. Ventilátor chlazení motoru se zapíná sám v případě potřeby. Volitelně může mít i zpětný chod kvůli čištění.

Pod pravou kapotou se pohodlně dostaneme k jemnému i hrubému palivovému filtru. AdBlue se doplňuje hned za levými dveřmi, hydraulický olej a nafta až u levé zadní hrany kabiny.

Dozer Liebherr PR 736 Litronic

Dozer Liebherr PR 736 Litronic

 

Praktická jednoduchost

Změny na kabině jsou na první pohled viditelné už z venku. Rozměrově se sice nezměnila, zato se zúžily sloupky lemující čelní sklo. Také se zvětšila plocha skel dveří na úkor předního okna. „Názory na to se můžou různit, ale mně osobně to vyhovuje. Výhled z předního okna je jen orientační. Nejdůležitější je vidět na rohy radlice, na které se dívá z boku,“ myslí si strojník Libor Novák.

Sedadlo je odpružené pneumaticky, aby co nejvíce tlumilo nárazy, a mírně pootočené doleva, pro lepší výhled na radlici i při couvání, jak je to u dozerů zvykem. Stejně jako u bočních opěrek jde nastavovat jeho výška. Naklápět jdou taká zvlášť sedák a opěradlo. Vzadu po stranách slouží prolisy jako odkládací plocha na pití a další nezbytnosti. „Doprava ukládám maznici a na uložení nářadí je prostor zvenku,“ doplňuje strojník.

Stroj se řídí klasicky dvěma joysticky, jedním pojezd, druhým radlice. Tlačítka na levém joysticku zvyšují a snižují rychlost pojezdu, další slouží jako klakson. Na levé konzole se také zapíná parkovací brzda a otočným tlačítkem se ovládají otáčky.

Tlačítky na pravém joysticku obsluha ovládá předsazení nebo podsazení radlice. Na boku se zapíná plovoucí poloha a aktivace nivelace. Vedle pravé područky se ovládá klimatizace, v úrovni hlavy potom rádio, ovládání světel a ostřikovače. Hned u dveří je tlačítko přepínající mezi automatikou a manuálem.

Uprostřed, pod čelním sklem, se nachází dotykový displej, který ukazuje základní informace jako čas, rychlost nebo stav paliva. Pomocí něj jde ale také nastavit tři rychlosti pojezdu, mezi nimiž potom strojník volí levým joystickem. Přes tento displej se také ovládá nivelace, kterou je dozer osazen. Zpětná kamera, která by sem přenášela svůj obraz, je pouze v doplňkové výbavě.

Na rozdíl od dozeru Caterpillar D6T ve stejné hmotnostní a výkonnostní kategorii, kde je pod předním oknem palubní deska, působí kabina Liebherru docela stroze, jelikož před strojníkem je jen a pouze displej, přes který se provádí většina operací. Otázkou zůstává, jestli se moderní citlivé ovládání právě přes dotykový displej hodí do stroje, jako je dozer.

Pedál v testovaném stroji je součástí volitelné výbavy. Díky tomu jako brzda působí až v druhé půlce záběru. V té první půlce se chová jako inchovací pedál. Do plošek a stupačky pod předním oknem si strojník zapírá nohy, když jede z kopce, nebo se jen potřebuje protáhnout. V rámci možností je kabina pohodlná, ale především jednoduchá, takže si na ni strojník rychle zvykne.

Nivelace Trimble

Bez nivelace už dnes dozery potkáváme méně a méně. Na Roadshow si testovaný stroj vyzkoušel duální laserovou nivelaci Trimble GCS900. Ta funguje tak, že je na každou stranu radlic umístěn stožár s laserovým senzorem. Na trojnožce je uchycený rotační laser, na němž se nastavuje sklon v jedné nebo dvou osách. Laser vyšle do senzorů paprsek, který dá přes řídicí jednotku impuls radlici, do jaké výšky se má zvednout. Požadovaný sklon radlice si strojník nastaví také v kabině.

Potom už se jen pohybuje po ploše a laser ovládá radlici sám. Jeho moc nad nivelací ale není absolutní. Pokud například strojník vidí, že dozer hrne příliš mnoho materiálu, stačí mu vypnout automatiku, prostor před sebou rozhrne podle potřeby a zase se vrátí k ovládání laserem. Stejně tak, pokud během hrnutí zjistí, že potřebuje povrch udělat o několik centimetrů vyšší, nastaví si požadovaný údaj přímo v kabině, aniž by musel vystupovat a odcházet k laseru.

Tato nivelace je vhodná například při stavbě hal nebo hřišť, kde se počítá s povrchem v rovině. U silnic, kde se sklon mění, je vhodnější použít 3D nivelaci, aby se kvůli každému profilu nemuselo měnit nastavení. Více o 2D a 3D nivelaci si přečtěte v tomto článku.

Displej nebo tlačítka?

Přímo na Roadshow jsem na nový vzhled dozeru od kolemjdoucích slyšela jen a jen chválu. Spíš než design se ale dá ocenit lepší výhled, který jde ruku v ruce s bezpečností. Plusové body proto dostává i volitelná zpětná kamera.

Naopak dotykový displej je od Liebherru přinejmenším odvážná krok. Jestli se tento moderní způsob ovládání ujme i dozeru, prověří až zkušenosti strojníků.

Video z představování dozeru na Liebherr RoadShow od našeho čtenáře Boba Trávníčka 

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.