Český mobilní asfaltovací stroj Silkot 70-80 vyžehlí výtluky pomocí recyklátu
Pouhé dva roky existence stačily strojům Silkot brněnské firmy Siltek, aby se z nich stal vpravdě fenomén. Mobilní zařízení pro opravy výtluků a prasklin na vozovce, jak se těmto strojům oficiálně říká, doplnily a zlevnily známou americkou technologii natolik, že jim dokázali odolat jen málokteří z našich silničářů. Zbrusu nový Silkot 70-80 vyrazil minulý týden do brněnských ulic a já měl možnost zjistit, jak si s tímto strojem poradí pracovníci Brněnských komunikací.
Silkot 70-80, který pro společnost Siltek vyrábí firma Kotrbatý V.M.Z z Pelhřimova, je jednou z variant, jak provést dočasnou lokální vysprávku silnice. Používá k tomu rozehřátý materiál přímo z výtluku, ke kterému se následně přisype jemná recyklovaná živičná směs, která se získala již dříve odfrézováním z nějaké jiné silnice. Největší změnou oproti americkému vzoru je, že stroj Silkot pro svůj provoz nepotřebuje „teplou balenou“ z obalovny, ale vystačí si s recyklátem. Většinou mají takový materiál vysprávkové firmy na vlastní skládce, ze které ho postupně odebírají na lokální opravy silnic nižších tříd. Další výhodou je možnost využití této technologie i za nízkých teplot až do -10°C.
Stroj vymyslel pan Jiří Charvát, jednatel společnosti Siltek. Princip fungování je celkem jasný. Vzadu se nachází sklopný rám se zabudovanými infrazářiči, které rozehřívají asfalt uvnitř a okolo místa, které se bude opravovat. Je důležité asfalt nenahřívat příliš dlouho, aby se jeho teplota nedostala k 250°C, při které asfalt ztrácí svou plasticitu a nedošlo by ke spojení s dalším přisypaným materiálem.
Po zahřátí se povrch stávajícího asfaltu naruší železným hrablem do hloubky cca 3 cm. Následně se na něj dosype recyklát ze zásobníku přímo ve stroji. Dosypávání neprobíhá automaticky, ale je nutno vzít ruční kolečka, přistavit je zboku k výsypnému otvoru a lopatkou do nich vyškrábnout požadované množství. Potom se recyklát z koleček vysype do rozhrabaného asfaltu. Jakmile se recyklátem doplní chybějící množství mírně nad úroveň okolní plochy, pojezdí se malým silničním válcem, čímž dojde ke zhutnění a dorovnání povrchu. Není zde žádný řez, žádný spoj, žádná prasklina; vyspravená oblast plynule navazuje na původní neporušenou plochu.
Izolovaný ohřívací zásobník pojme přibližně 1,1m³ recyklátu, který nahřívá na teplotu až 200°C. Silkot 70-80 není osazen žádným motorem – veškerá energie určená k zapálení hořáků a vyhřívání pochází ze tří LPG nádrží. Druhý a poslední zdroj energie představuje akumulátor s nabíjecím zdrojem, který napájí ovládací skříně a navijáky pro spouštění zadního čela a boční rampy. Skutečnost, že stroj využívá pouze LPG, elektřinu a recyklát, se příznivě promítá do nízkých provozních nákladů. Z traktoru si Silkot 70-80 bere jen brzdy a elektriku, v tomto se chová jako klasický přívěs.
Dvounápravový podvozek Silkotu 70-80 je tvořen přívěsem NUNC 82D z MOS Šitbořice. Jedná se o pomalou variantu určenou k připojení za traktor s maximální přípustnou rychlostí 40 km/h. Variantně je ke koupi i rychlejší provedení do 80 km/h, osazené brzdovým systémem ABS, které lze připojit za nákladní vozidlo
V přední části se nachází box na nářadí a prostor pro přepravu ručně vedeného válce se sklopnou nájezdovou rampou pro snadné najíždění a sjíždění. Brněnské komunikace však tuto vychytávku nevyužily, neboť rozehřátý asfalt přejížděl pracovník usazený ve válci Hamm HD 12. Tažným traktorem zde byl Zetor Proxima 7421 spolupracující firmy W.A.K.
Během nedlouhé doby výroby se již stihlo pár inovací. Například místo měděných hadiček se nyní používají umělohmotné, přidala se druhá nádrž na recyklát nebo se změnil systém rozvodu elektrické energie.
Co se posádky týká, nenechte se zmást fotografiemi, k obsluze ve skutečnosti stačí dva pracovníci. Ale znáte to, městská firma je městská firma… Dělám si samozřejmě legraci. V den mé obhlídky byl stroj skutečně první den v akci a právě probíhalo zaškolení všech pracovníků, kteří by s tímto strojem mohli přijít do styku.
„Myslel jsem, že to bude hodně složitý, přitom je to jednoduchý,“ říká jeden z nich, který obsluhuje ovládací pult a vozí kolečka s asfaltem. Pochvaluje si také přehledný přístrojový panel po straně. Vzhledem k tomu, že tito muži běžně pracují na finišeru, není s podivem, že jim práce se strojem Silcot nepřijde nad jejich síly. Nedílnou součástí pracovního postupu ještě před samotnou opravou je zajet na čerpací stanici a doplnit láhve s LPG.
Přestože je Silkot 70-80 v našich podmínkách skutečnou revolucí, je třeba si uvědomit jeho limity. Na silnici zabere při práci dost prostoru, do úzkých městských uliček se nehodí už vůbec. Taktéž zde hraje významnou roli lidský faktor – je potřeba nějaký čas a zkušenosti, aby bylo výsledné dílo dovedeno k preciznosti. Pár dní po opravě jsem místem projížděl a musím konstatovat, že rovná plocha vypadá poněkud jinak. Na druhou stranu spravené místo působí solidním dojmem. Ale ovšem až čas ukáže, jakou kvalitu lze takto skutečně dosáhnout.
Silkot 70-80 v provedení, v jakém jej vidíte na fotografiích, stojí přesně dva miliony korun. Kromě přívěsného provedení se vyrábí také jako nástavba na nákladní auto pod označením Silkot 10.
Dle vyjádření zaměstnance firmy Siltek je toto již 26. stroj v republice. Když uvážíme, že první stroj se prodal teprve v říjnu 2009, svědčí toto číslo o velkém úspěchu. Logickým vývojem je expanze na zahraniční trhy. Jeden stroj je Chorvatsku, jeden v Německu, další půjde zanedlouho na Ukrajinu.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře