Caterpillar D7E: Recenze

Pásový dozer Caterpillar D7E firmy Vladimír Dostál - zemní práce, autodoprava, s.r.o. je šestým prodaným kusem v České republice a úplně první na Moravě. Jeden z největších moravských odběratelů strojů Caterpillar nám poskytnul stroj k recenzi během hektických prací na zemním tělese dálnice z Přerova do Lipníku nad Bečvou.

Parametry Caterpillar D7E web

Ve vysílačkách zní povely Vojtěcha Dostála, syna majitele firmy, který je na stavbě přítomen i v sobotu. Pod bagrem se točí čtyři kloubové dempry, které vytěženou zeminu odvážejí pod nejdůležitější stroj stavby – pásový dozer Caterpilar D7E.

Není to náhodou ten s tou elektrikou?

Náhodou ano. Má dieselelektrický pohon, nicméně žádný „temelín“ nečekejte. Vypadá a ovládá se jako běžný moderní dozer.

K čemu ta elektřina slouží?

Pro pohon pojezdu. Nenajdete zde žádný měnič krouticího momentu ani převodovku. Motor namísto měniče roztáčí silné elektrické dynamo, které přeměňuje mechanickou energii na střídavý elektrický proud. Ten pohání moderní elektromotory, jejichž krouticí moment se přenáší přes nápravy do koncových převodů. Zároveň se v měniči střídavý proud převádí na stejnosměrný, aby poháněl přídavné systémy.

Schema_pohonu_web

Tak to byla hezká teorie, ale co praxe?

V praxi se pojezd chová excelentně, není mu vůbec co vytknout. Právě naopak. „Motor se nezastaví, pásy pořád jedou. Když zajede do hromady, kterou nezvládne, podvozek pořád hrabe,“ říká strojník dozeru Ivan Tvrdoň. „Řazení je plynulé, bez prodlev.“

Ovšem smysl elektrického pojezdu tkví v něčem jiném – ve snížení spotřeby paliva. A pojďme rovnou na hodnoty naměřené během půlroční praxe u firmy Vladimír Dostál. Jak říká Ivan Tvrdoň, vysledovaná spotřeba 18 l/Mh je stejná jako u menší kategorie D6, přičemž práce prý udělá D7E o polovinu víc. Nesmíme však zapomenout ještě na jednu kapalinu. Dieselový motor Cat C9.3 ACERT o výkonu 187 kW totiž likviduje zplodiny nejen filtrem pevných částic, ale i močovinou. Jedna 17,5litrová nádrž močoviny vystačí na dvě palivové nádrže, tj. 818 litrů nafty. Odpovídá to rozpětí, které udává firma Caterpillar – 2 až 2,5 % spotřeby nafty.

K čemu tady ta šestka ještě je, když udělá míň práce se stejnou spotřebou?

„Všichni jsou zvyklí na šestku za nějakou cenu a nevidí práci, kterou udělá D7E. Je to podobné jako s excentrikem,“ vidí Vojtěch Dostál paralelu s vibrujícím rozrývačem XCentric XR 30, který patří stejně jako dozer D7E mezi jejich inovativní zařízení. O to záslužnější a složitější je uplatnit je na trhu mezi prvními.

Firma Vladimír Dostál - zemní práce, autodoprava si Caterpillar D7E pořídila na skrývky, ale nakonec s ním dělá všechno možné. Má širší desky pásů (66 cm), ale bahňák to není. Na stavbě působí majestátně, i když nemá pro Caterpillar typický „triangl“, tedy podvozek s vyvýšeným turasovým kolem. Podvozek D7E se proto hůř čistí, ale jinak s ním žádné problémy nejsou.

Kam se poděl plynový pedál?

Místo nožního plynu má D7E otočný ovladač se čtyřmi režimy. Pan Tvrdoň používá doporučený ekonomický režim Eco, který automaticky upravuje otáčky motoru pro snížení spotřeby, když stroj není pod zátěží. Zvolená pojezdová rychlost stroje přitom zůstává stejná. Příslušný kruhový ovladač se nalézá vlevo pod bočním oknem. Vedle něj je obdobný ovladač, na kterém si nastavíte, jakou nejvyšší rychlostí chcete jezdit vpřed a vzad. Když zvolíte symbol panáčka, řadíte si sami pomocí kolečka na levém joysticku.

Ivan Tvrdoň si pochvaluje velkou těžební radlici: „Šest kubíků a hrneš, neutíká to.“ Nicméně jedno vylepšení by přivítal: „Jestli to budou číst v Americe, tak jim tam napiš, ať tam dají dvě pístnice a ne jednu.“ Připadá mu, že se takto uložená radlice příliš houpe.

Jak je uvnitř?

V kabině se mu líbí, ale některé vymoženosti jsou pro něj zbytečné. Třeba zpětná kamera. „Zpětnou kameru nepoužívám – síla zvyku.“ Pro něj je důležitější vlastní rychlovarná konvice a vysílačka: „Vysílačka v buldozeru je dobrá věc. Kvůli zimě, prachu, dešti…“

Oceňuje i skvělý výhled z kabiny, který je umožněn díky umístění sání, výfuku a hydraulického válce radlice v jedné přímce. Vše se tak doslova schová za čelní sloupek a nebrání v rozhledu. „Výhled je dobrý, ještě jsem nic nepřejel,“ říká šibalsky. I za tmy je krásně vidět díky početnému ansámblu pracovních LED světel.

Na kabině mu vadí jen to, že je uložená na čtyřech čepech, takže když jede v příčném sklonu po svahu, tak „bouchá“. Je totiž odklopná. Ale ještě ji neodklápěli; podle knížky je to prý složité, a navíc to má provádět servis.

Další vymoženost, kterou se rozhodnul nepoužívat, je Stable Blade Control, tedy funkce, která koriguje a dorovnává polohu radlice tak, aby byla rovina opravdu rovná. Radlice totiž po zapnutí této funkce začíná sama poskakovat, což zkušeného dozeristu spíše vyděsí.

Závěr

Dozer Caterpillar D7E vypadá už na první pohled vznešeně a schopně, ale skutečnost je ještě lepší. Elektrický pojezd zvládnul Caterpillar bravurně a učinil tak z D7E nejpokrokovější buldozer všech dob.

Komentáře

Krásný stroj – Perfektní recenze, díky za ni! blunk<br />
<br />
Nicméně co se zadního žebříku týče, tak k jeho úplnému sklopení by možná přece stačilo jenom vrch ripru navalit na mašinu pomocí zatažení horních pístnic a hned by tam vzniklo místo na jeho sklopení, no ne? blunk Vidím, že na fotce by šly ještě o něco pístnice zasunout

video z akce –

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.