Caterpillar D6K2 XL: Recenze

Zcela nový 14tunový dozer Caterpillar D6K2 XL přijíždí s novým motorem a neotřelou funkcí Slope Assist v základní výbavě. Co je Slope Assist a co od nového kousku očekávat, se dozvíte v dnešní recenzi.

Parametry Caterpillar D6K2 XL

Nemáme výstavní kus z Baumy, což je dobře

Než si odhalíme tajemství Slope Assistu, podívejme se, co před námi stojí za stroj. Viděli jsme ho v premiéře v dubnu na Baumě, ale byl to ten samý? Odpověď zní ano, ale v totálně odlišné konfiguraci. Popisem rozdílů těchto dvou strojů si můžeme demonstrovat některé z možností, které si lze u ve Francii vyráběného dozeru D6K2 navolit.

Předně, na Baumě bylo provedení s podvozkem LGP, zatímco my máme XL. Rozdíl mezi těmito podvozky je 1 m² kontaktní plochy podvozku s terénem. Zatímco LGP se se zemí stýká na ploše 4 m², u XL jsou to jen 3 m². Převedeno na šířku pásů, LGP má pásy šířky 760 mm, zatímco XL jen 560 mm. A to my do lomu, kde se D6K2 XL předvádí, jednoznačně potřebujeme. Až pojedeme na rybník, vezmeme si LGP.

Výše uvedené se týkalo desek pásů, ale důležité je i to, k čemu jsou tyto desky přišroubované, tj. samotné články řetězu. U dozeru D6K2 máme dvě možnosti. Buď univerzální SystemOne s otáčivými pouzdry (aby se nemusela pouzdra po čase obracet) nebo Heavy Duty do kamenitého terénu se zvýšenou odolností vůči rázům do podvozku.

SystemOne vs. Heavy Duty

Hádejte, které řešení bylo na Baumě, a které u nás v lomu. Správně. Na Baumě se s podvozkem LGP snoubil SystemOne, zatímco my máme kus železa v provedení Heavy Duty.

Provozní hmotnost XL je standardně 13 271 kg, LGP přidává 638 kg nahoru. Přesto však je náš lomový model XL ještě těžší. Proč? Máme totiž podvozek Heavy Duty a hlavně, vzadu máme oproti německé výstavní verzi ještě třínožový rozrývač, takže naše hmotnost činí celých 14 184 kg. Obě provedení disponují sedmisměrnou skládací radlicí VPAT, pouze u XL je o něco menší, má objem 3,26 m³ (u LGP je to 3,81 m³).

Pod kapotou duní nový motor Caterpillar C4.4 ACERT s dvojitým turbem, 117 kW a čistým výkonem 97 kW. Splňuje poslední emisní limity Tier 4 Final/ EU Stage IV díky močovině a bezúdržbovému filtru pevných částic (DPF).

Proč Caterpillar používá močovinu společně s filtrem pevných částic, když už jiní výrobci dokážou pevné částice spalovat přímo v motoru?

Toto tradičnější řešení, pokud vůbec můžeme o nějaké tradici v souvislosti s finální normou hovořit, má stále své výhody. Motor nemusí dosahovat tak vysokých teplot, díky čemuž může mít vyšší životnost, a důkladnou činností přídavného DPF se též omezuje spotřeba močoviny.

Slope Assist: s novinkou rovnou do standardní výbavy

A konečně se dostáváme k nové standardní výbavě dozeru - funkci Cat Slope Assist. Díky ní si můžeme nastavit, jaký chceme mít příčný nebo podélný sklon (nebo oba dohromady), a radlice se pak sama pohybuje tak, abychom zvolené hodnoty dodrželi. Je to skvělá věc, abyste bez jakýchkoliv počátečních nákladů mohli zautomatizovat vytváření ploch v různých sklonech. Nepotřebujete žádnou 3D infrastrukturu, základní stanici, projektová data ani radiokomunikace.

Ale je potřeba si uvědomit, že se nejedná o „plnokrevnou“ nivelaci. Nejde nacvakat, že chci třeba o 1 cm dolů - pracuje se jen s úhly. Před započetím práce si tedy musíme vytvořit rozjezdovou plochu v požadované výšce. Tuto výšku vám Slope Assist neposkytne, musí ji zaměřit pracovník stavby.

Následně radlici ustavíme do rovné polohy, tj. kolmo k podélné ose stroje. Na displeji si pomocí šipek nastavíme v procentech buď požadovaný podélný sklon, příčný sklon nebo kombinaci obojího. Tyto hodnoty můžeme nastavit i tak, že zvedneme radlici a otočíme ji tak, jak chceme, aby vypadal výsledný terén, a zobrazené hodnoty sklonů potvrdíme. Kontrolní otázka: Co ukazuje displej, když máme zdviženou radlici? Velký podélný sklon, přesně tak.

Pak už stačí pouze jet a radlice se o vše postará úplně sama. Když se dozer otočí a srovnává terén „v protisměru“, stačí stisknout jedno tlačítko a radlice se sama přenastaví do opačné polohy tak, aby požadované sklony zůstaly zachovány.

Dát do standardní výbavy nějakou softwarovou funkci přece takový problém není. Nebo snad ano?

Tím nejcennějším na Slope Assist není software, ale hardware. A tím je gyroskopický senzor vzadu na radlici. Gyrosenzor je rychlejší a dražší než normální senzory. Zatímco normální senzor se pořídí za 40 až 50 tis. Kč, gyrosenzor stojí 100 až 120 tis. Kč. A vzhledem k tomu, že je gyrosenzor na radlici, nepřekáží mu v přesnosti případné vůle na čepech.

Magické žluté tlačítko

Funkce Slope Assist je užitečná sama o sobě, nicméně velkým plusem je také její integrace do ovládacích prvků stroje, stejně jako do sdruženého monitoru před strojníkem.

Klíčovou roli zde hraje žluté tlačítko na pravém joysticku, kterým se přepíná ruční a automatický režim funkce Slope Assist. V ručním režimu si strojník radlici při pojezdu dorovnává sám podle přehledných informací na displeji, zatímco v režimu automatickém se radlice hýbe sama. V automatickém režimu tedy strojník skutečně vůbec radlici neovládá, jen pojezd. Když není Slope Assist aktivován, ovládá se žlutým tlačítkem oklep radlice.

V častých případech, kdy Slope Assist nestačí a dozer je potřeba dovybavit plnohodnotnou nivelací Trimble 3D, má v něm toto tlačítko zcela stejnou funkci jako ve Slope Assistu. Strojníkovi se tedy nic neplete, ať pracuje bez Slope Assistu, se Slope Assistem nebo dokonce s Trimble 3D.

Náš dozer je 3D nivelací už vybaven, takže vpředu ve schránce pod standardním displejem máme zabudovaný další displej, na kterém náš stroj vidíme shora na půdorysu stavby. Popis jeho funkcí by vydal na další článek, takže nyní jenom dvě věci: 3D nivelace využívá gyrosenzor Slope Assistu a lze si ji i vypůjčit, a to v jakékoliv pobočce firmy Sitech.

Jak se Caterpillar D6K2 XL zamlouvá předváděcímu strojníkovi?

Předváděcí strojník Pavel Hroneš si stroj pochvaluje. Své okamžité dojmy shrnuje stručně a jasně: „Všechno po ruce, automatická klimatizace, perfektní výhled na rohy radlice.“ Kromě pohodlných joysticků jsou pro ovládání dozeru důležité i dva vpravo umístěné otočné ovladače. Více vpředu je ruční plyn, za ním se nalézá volič jednoho ze čtyř režimů pojezdu (kombinace rychlostí vpřed/vzad). Praktickým doplňkem je zadní držák na obyčejnou ruční lopatu, kterou si strojník čistí po práci podvozek.

A co na to majitel jednoho z předchozích modelů?

Dozer si v rámci poslední letošní zastávky Caterpillar Road Show v pískovně v Hrušovanech u Brna vyzkoušel i zkušený harcovník Radomír Čížek. Tento usměvavý a pozitivně naladěný pán ve své firmě začínal na traktorbagrech JCB a nyní má kromě Caterpillaru též stroje od Komatsu či Bobcatu. Provádí hrubé terénní úpravy, přípravy pro stavby, staví haly.

Často zaskakuje na svém stávajícím dozeru Caterpillar D6N XL se sedmisměrnou radlicí, tedy na stejné velikosti dozeru se stejnou radlicí, jako má D6K2 XL. „Do čeho sednu, to mi jde,“ říká s neskrývaným zápalem, a tak se už těším, co bude říkat na nový dozer a jeho vymoženosti.

Po pár přejezdech s novým D6K2 XL si konečně mohu vyslechnout jeho první dojmy a postřehy. Líbí se mu, že je Slope Assist součástí dozeru už z výroby, a také komfort nového stroje. „Je to náročnější, než to člověk chytne do ruk,“ poznamenává k ovládání dozeru, „ale stačí půlden v tom posedět a bude to v pohodě.“ K emisním opatřením motoru v podobě močoviny a filtru pevných částic přistupuje s nebývalým pochopením: „Já si myslím, že v budoucnu už se starým strojem stejně nebudete moct na stavbách pracovat.“

Nejen, že je pan Čížek vstřícný k novým technologiím, ale funguje také jako propagátor značky Caterpillar: „Bagruju od svých dvaceti let a byl jsem vždycky JCBák. Ale co mám Cat, už bych o něm uvažoval i v traktorbagrech.“ Zatím má kromě zmíněného dozeru také rypadla M312, M313D a 329F.

Závěr

Funkce Slope Assist, která se dostala do standardní výbavy dozeru Caterpillar D6K2, předznamenává další vývoj v oblasti palubního vybavení stavebních strojů přímo z fabriky.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.