Novinky emailem
  • Registrace
  • Přihlásit se
Vše
Články
Bazar
Fórum
Firmy
Krádeže
Práce
  • Články
  • Bazar
  • Fórum
  • Firmy
  • Krádeže
  • Veletrhy
  • Kalkulačky
  • Práce
  • Volné stroje
  • Recenze
  • Naživo
  • Zaostřeno
  • Návody
  • Design
  • Veteráni
  • Legislativa
  • Výstavy
  • Výroba
  • Domácí trh
  • Citát dne
  • První foto
  • Limitované edice
  • Checklist
reklama
reklama
  • bagry.cz
  • /
  • Články
  • /
  • Recenze
  • /
  • Case 1650M XLT: Recenze

Case 1650M XLT: Recenze

20.01.2021 20:50

Case 1650M je 17tunový hydrostaticky poháněný dozer na úrovni Caterpillaru D5, Komatsu D61EX-24 nebo Liebherru PR 726. Přináším pár postřehů k jeho konstrukci i praktickému nasazení s nivelací Leica.

10. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3  
Výrobce CNH Industrial America LLC
Model Case 1650M XLT Stroj Dozer pásový
Výr. č. JJGN650MHKC107252 Výroba USA
Hmotnost 17 123 kg Rok výr. 2019 Mth 297
Motor FPT Industrial F4HFE6132*A Výroba Itálie
Objem 6,7 l Výkon 129,0 kW RPM 2050
ECS DDI (přímé vstřikování paliva), TC (turbodmychadlo), CAC (chladič plnicího vzduchu), ECM (řídicí jednotka), SCR (selektivní katalytická redukce oxidu dusnatého)
PZ Třínožový rozrývač (max. penetrační hloubka 546 mm), nivelace Leica iCON Grade iGD3 - 3D
Místo zkoušení Hustopeče u Brna, Jihomoravský kraj

Američan s italským srdcem

Dozery Case se tradičně vyrábějí v USA, ale jejich motorové srdce buší v italském rytmu Fiatu. Je to proto, že Fiat Powertrain (FPT) spadá do koncernu Case New Holland (CNH), který ovládá italská rodina Agnelli. Tato rodina je známá především vlastnictvím firem Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a Ferrari, ale že jí patří i americké stavební a zemědělské stroje Case a New Holland, to se ví méně.

AdBlue bez problémů

Fiat má v industriálních motorech silnou pozici. Se vstřikováním močoviny přišel už před mnoha lety, kdy se díky němu vyhnul filtrům pevných částic. Před ostatními motorářskými firmami má tak technologický náskok, který se projevil v okamžiku, kdy se na močovinu začalo přecházet ve velkém, a řešily se problémy, které měl Fiat vyřešené.

Odklopná kabina napevno

Když usednete dovnitř, poznáte, že koncepce kabiny má už nějaký pátek za sebou. Doplácí mj. na revoluční řešení předešlých řad K a L, které se chlubily kabinami odklopnými na pravou stranu. Naše řada M původně odklopnou kabinu „přikovala“ k rámu a pro přístup k hydraulice se zvedá jen sedačka v kabině.

Klasická přístrojovka

Už i polská Dressta má sedmipalcový barevný LCD displej, ale zde narazíte jen na malý černobílý zobrazovač obklopený ručičkami analogových přístrojů. Ale kdo to má tak rád, bude spokojen.

Americké rádio

Nad čelním sklem se nachází prostor pro autorádio, jehož údaje jsou tak dobře na očích. V našem stroji máme prosté odolné rádio Delphi Heavy-Duty AM/FM Stereo, které tam osadili patrně už ve výrobě.

Berco místo ITR

Důležitá věc se nalézá pod kabinou. Ano, mám na mysli pásový podvozek. A ten je zcela nový. Case opustil dodavatele ITR a vrátil se k osvědčenému Bercu. Co je na Bercu jiného si probereme v následujících odstavcích.

Na podvozku nezůstal kámen na kameni

Jiný je podélný nosič pásů, kyvný čep, hnací turasové kolo, vodicí napínací kolo, nosné pojezdové kladky, podpěrné kladky i řetězové články. Tedy celý podvozek.

Hladší a pevnější nosič pásů

Nosič pásů navrhli přímo konstruktéři firmy Case. Jeho vnější povrch tvoří rovný plech bez výčnělků, díky čemuž se snadno čistí, a zvýšila se i jeho konstrukční pevnost.

Lepší aerodynamika

Čelní vodicí kolo má nyní menší průměr, takže má strojník lepší výhled na radlici. Ten je podporován i novým, více strmým designem kapoty motoru.

Dělená ochrana rolen

Zcela nové jsou ochranné plechy pojezdových kladek. Na rozdíl od předchozích dlouhých souvislých pruhů jsou nyní dělené a přišroubované z každé strany zvlášť

Uložení kyvného čepu

Kyvný čep má nyní na koncích zmenšený průměr, což umožnilo zapustit jeho kryt na bočním nosiči pásů. Zároveň je uložený v nových bronzových pouzdrech.

Odlitek místo svařeného stabilizátoru

Nový je také přístup k centralizovanému mazacímu bodu kyvného čepu a stabilizátoru. Ten už nemá podobu svařence, ale je to odlitek v podobě I nosníku. Zamezuje přirozené tendenci přední části pásů vychylovat se při jízdě dovnitř. Tato výchylka se z původní mezní hodnoty 0,3° dostala na polovinu, tedy 0,15°. Výsledkem je větší stabilita, lepší ovladatelnost, menší opotřebení a s tím související delší životnost. Důležité je, že původní výkyv podvozku nahoru a dolů zůstal zachován.

Akustika podvozku

Pozice kladek na podélném nosníku pásů je přesně vypočítaná s ohledem na snížení pojezdové hlučnosti a vibrací. Samotný podélný nosník je navržený tak, aby se jeho konstrukční rezonance neshodovaly s rezonancemi vznikajícími při běžné práci dozeru. Díky tomu se může výrobce pochlubit snížením hluku o 1,5 dB, což odpovídá snížení hlučnosti o 20 %. V praxi podvozek samozřejmě slyšíte, ale musím uznat, že vyluzuje příjemné tóny, které netahají za uši.

Podvozek je důležitý, ale...

Musíme si přiznat, že rozdíl ve výkonnosti dozerů dnes nespočívá ani tak v podvozku, jako v nivelaci - Topcon, Trimble, Leica. Case nabízí všechny tři. Zde máme Leicu, konkrétně její systém iCON Grade iGD3 v provedení 3D s jednou anténou GPS. Takže je nutno ujet zhruba půl metru, aby si systém zorientoval stroj. Je to stejné jako u GPS v autě.

Oklepání radlice přepne nivelaci do automatu

Když přejdete do Casu z jiného dozeru, chvilku vám potrvá zvyknout si na osobitý chod ovládacích joysticků. Po přepnutí do automatiky rozdíly mizí - nivelace pracuje za vás.

Nivelace se aktivuje spínačem na palubní desce. Díky tomu se tlačítko na pravém joysticku, kterým se oklepávala radlice, změní na zapínání automatického nivelačního režimu.

Slope Assist v podání Leicy

Je zde i funkce, která udrží rovinnost radlice, aniž by k tomu potřebovala laser nebo referenční / totální stanici. Petr Pracný z firmy Gefos k tomu říká: „Je to analogie k systému Slope Assist, který dodává Caterpillar. Pro Case my to umíme tímhle způsobem domontovat. Je to spíš taková jednoduchá pomůcka, když potřebuji udělat rovinu, a nemám nic, jenom nějakou základní výšku. Nastavím ji tam a prostě ji to bude držet. Nemůžeme to porovnávat s rotačním laserem, který výšku drží celý den přesně. Tady to udrží jenom jeden rovný průjezd s radlicí tak, jak byla na začátku. Když se dozer vrátí, položí radlici znovu do známé výšky, znova se překalibruje a opět tuto rovinu drží.“

Moderní senzor na radlici

Sledování radlice zajišťuje inerciální měřící jednotka IMU v senzoru Leica SP14. Obsahuje akcelerometr pro měření zrychlení a gyroskop pro zjištění směru tohoto zrychlení. IMU jednotka pracuje se vzorkovací frekvencí 100 Hz, díky čemuž je poloha radlice aktualizovaná pětkrát častěji než dříve a strojník díky tomu může s dozerem pojíždět normální rychlostí.
IMU jednotka pomáhá nejen výše popsanému držení roviny, ale i samotnému 3D GPS systému, který stále pracuje se vzorkovací frekvencí pouhých 20 Hz.
Používání IMU jednotek se v poslední době rozmohlo napříč všemi výrobci nivelací, není to specialita Leicy. Obdobný senzor dnes najdeme i u systémů Topcon / Trimble.

Druhá funkce rozrývače

Vzadu máme rozrývač, což je dobré pro vyváženost stroje, a z toho důvodu ho mají rádi i dodavatelé nivelací. Čím méně se totiž dozer při jízdě kýve, tím méně času potřebuje radlice ke svému srovnání. Dozer tak může jet běžnou rychlostí a nezpomalovat kvůli dorovnávání radlice.

Závěr

Caterpillar - Komatsu - Liebherr - Case - Dressta. Budete-li chtít koupit dozer, zřejmě budete uvažovat v tomto pořadí značek. Kejsácký dozer nabízí kvalitu, design, cenu. Když se strojník vysloví pro, nebál bych se mu vyjít vstříc.

Zobrazit jako slideshow

  • 01. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 02. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 03. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 04. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 05. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 06. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 07. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 08. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 09. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 10. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 11. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 12. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 13. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 14. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 15. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 16. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 17. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 18. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 19. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 20. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 21. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 22. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 23. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 24. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 25. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 26. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 27. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 28. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 29. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 30. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 31. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 32. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 33. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 34. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 35. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 36. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 37. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 38. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 39. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 40. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 41. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 42. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 43. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 44. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 45. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 46. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 47. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 48. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 49. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 50. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 51. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 52. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 53. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 54. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 55. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

  • 56. Recenze pásového dozeru Case 1650M XLT s nivelací Leica iCON Grade iGD3

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

  • Tiskové zprávy
  • Zajímavé odkazy
  • Základní pojmy
  • GDPR
  • Reklama
  • Kontakt
ISSN 1801-0768 | © 2004-2024 CE Grid Všechna práva vyhrazena. Používáním této stránky souhlasíte s právními podmínkami TOPlist