Bobcat E50z, E55z a E60: Recenze
Bobcat zahájil výrobu nové řady minibagrů R2 hmotnosti 4 – 6 tun a továrna nám poskytla všechny tři modely E50z, E55z a E60 k otestování na svém předváděcím polygonu v Dobříši, kde tyto stroje navrhli a vyrábějí.
Výrobce | Bobcat Company, Česká republika | ||
Model | E50Z | E55Z | E60 |
Hmotnost | 4 975 kg | 5 346 kg | 5 685 kg |
Motor | Bobcat D18 | Bobcat D18 | Bobcat D24 |
Počet válců | 3 | 3 | 4 |
Objem | 1,79 l | 1,79 l | 2,39 l |
Výkon | 31,3 kW | 36,4 kW | 41,0 kW |
Bobcat je na českém trhu minirypadel úspěšný, společně s Kubotou si sahá na první příčky prodejů. Nová řada je označená jako R2, přičemž písmeno R znamená „revoluce.“ Dělat revoluci ale nebylo lehké, jelikož konstruktéři museli využít základ v podobě amerických strojů. Dobříšský vývojový tým pod vedením Roberta Husára se zbavil americké spartánské kabiny a nahradil ji vlastní kabinou vyráběnou u firmy Fritzmayer ve Vyškově. Také použil jiné joysticky, jinou tloušťku materiálu svařenců a též jiné názvy samotných strojů.
Evropské názvy oproti předchozí generaci lépe reflektují hmotnost strojů. Pětitunový E50z nahrazuje E45 a je určený pro začátečníky a půjčovny. V České republice se jeho větší prodej nepředpokládá. E55z o hmotnosti 5,4 t nahrazuje E50 a v nové trojici bagrů má naopak plnit roli bestselleru, jeho očekávané prodeje zřejmě předčí E50z a E60 dohromady. E55z je braná jako prémiovka pro majitele, kteří jsou zároveň strojníky. A konečně E60 vážící 5,6 tuny nahrazuje jak razantní E55 z vlastní produkce Bobcatu, tak i o něco lenivější E62, který Bobcatu dodával Doosan. E60 je vlajková loď, která kombinuje vlastnosti obou předchozích typů. A jak z nepřítomnosti malého písmenka „z“ v názvu můžete usoudit, jako jediný z této trojice si neláme hlavu s přesahem zádě.
Designově stroje navazují na už dříve představenou skupinu menších rypadel E26, E27z, E27, E34 a E35z. A jak je běžná praxe, sdílejí s nimi i své kabiny. Což ovšem není případ největšího modelu E60, jehož kabina je posunutá dozadu, díky čemuž ji bylo možné natáhnout o 10 – 11 cm směrem vpřed. Navíc nemá levý přední roh „uříznutý“. V jejích útrobách je tak mnohem více místa pro nohy. A také má větší dveře.
Obecně platí, že uvádění nových stavebních strojů na trh následuje vždy po skoku emisní normy na další level. Není tedy s podivem, že motorem, který stál za vývojem modernizovaných typů Bobcat, byl skutečný motor uvnitř bagrů, který bylo potřebné inovovat tak, aby splňoval normu EC Stage V.
Motory si Bobcat nechává vyrábět u Doosanu v Jižní Koreji. Tyto motory vyvinul Doosan podle požadavků Bobcatu, a i když je nabízí také pod svou vlastní značkou, jejich dominantním odběratelem je právě Bobcat. Menší modely E50z a E55z disponují tříválcem D18 objemu 1,8 l s rozdílně naladěným výkonem, E60 k tomuto motoru přidává ještě jeden válec navíc, čímž vzniknul čtyřválcový D24. Všechny motory mají EGR, DOC a DPF a jsou bez močoviny. Samočinný návrat do volnoběžných otáček (Autoidle) je nastavitelný od 4 do 250 sekund a lze ho i vypnout. Automatické vypnutí motoru (Autostop) zde není.
Joysticky jsou stále hydraulické, ale už nepohybují šoupátky ventilů v hydraulickém rozvaděči lineárně, ale nejdříve pěkně pomalu, a teprve v poslední třetině své dráhy joystick vyvolá opravdu rychlý pohyb. Co se podkopových ramen týká, E50 a E50z mají shodný výložník, E60 ho má větší. E60 naproti tomu sdílí s E50z jeho násadu, E50 ji má kratší. Šířka všech tří modelů je stejná – 1960 mm.
Do výbavy strojů se podařilo „propašovat“ pár věcí, které byste u některých stejně malých bagrů hledali marně. Třeba automatickou klimatizaci s ventilátorem a senzorem teploty (od 55z), vyhřívanou sedačku s opěrkou hlavy, LEDková světla nebo automatické napínání pojezdových pásů. Pro řazení rozsahu rychlosti pojezdu se používá pilotní okruh, který umožňuje při druhé rychlosti pásy dopnout. Pokud potřebujete pásy uvolnit, například pro jejich výměnu, provedete to klasicky ručně.
Standardem u všech modelů R2 je 5palcový nedotykový displej, za příplatek můžete mít 7palcový dotykový. Což opět v této kategorii strojů zatím nikdo nenabídnul. V displeji je integrované i rádio, bluetooth a handsfree pro telefonování. Lze si vybrat z 9 jazyků, mezi nimiž je i čeština. Ta je zde čistě z pragmatických důvodů – čeština usnadňuje práci na dobříšské montážní lince.
A nyní přejděme k praktickým zkušenostem z testovacího polygonu.
E50z
V nejpodceňovanějším E50z před sebou máme menší displej, který není dotykový. Z toho důvodu je jeho ovládání náročnější.
Oproti modelu E55z má menší průtok v hydraulice o 28 % (99 l/min místo 138 l/min) a snížený výkon motoru o 5,1 kW (31,3 kW místo 36,4 kW). A také je o 371 kg lehčí. To ale neznamená, že je z této trojice předem odepsaný. Svým standardním ramenem (není možnost volby) dosáhne totiž hlouběji než oba větší modely s kratší násadou.
Ze všech tří modelů E50z také nejlépe reaguje na pohyby joysticků. Hydraulika souzní s délkou výložníku a násady, obě dvě části se od prvopočátku chovají zcela přirozeně a svižně následují joysticky. A to jak rameno, tak i otoč nástavby. Je pravda, že na konci násady nebylo žádné těžké zařízení, jen obyčejná lžíce na rychloupínači, takže o to to mělo rypadlo snadnější. Ale i tak musím říct, že mě mile překvapilo. Nejmileji ze všech tří. Tedy až na místo pro nohy, kvůli němu bych si vybral E60.
E55z
Stejně jako E50z má i E55z na kabině zakroucené madlo „3D“, které umožňuje přirozené držení při vstupu do kabiny. Největší změnou v interiéru je oproti E50z větší displej, který je už dotykový a nelze mu nic vytknout. Místa pro nohy zůstává málo, ale to je dané kategorií stroje normální.
Na konci ramene máme kromě lžíce na rychloupínači ještě něco – americkou specialitu jménem „thumb“ neboli „clamp“, já tomu budu říkat přidržovač. Je hydraulicky ovládaný, ale přitom nezabírá místo v rychlospojce. Přídavná hydraulika má totiž nahoře na násadě kostku, na které lze přepnout průtok z pevně propojeného přidržovače na rychlospojku AUX 1, díky čemuž není nutné přidržovač odpojovat.
To je fajn. Samozřejmě ale musíte počítat s nějakým tím kilem navíc, které si stále taháte s sebou. Možná i kvůli tomu mi nepřišla hydraulika tak intuitivní jako u E50z, bylo potřeba pár minut, aby ji člověk dostal do ruky. I dojezd a zastavování otoče bych si představoval přesvědčivěji.
A teď pozor, další specialita – angle blade, neboli hydraulicky natáčecí podvozková radlice, kterou si odhrnete materiál do strany. Příčné naklápění samozřejmě chybí, takže na přesné srovnávání ploch to není, ale pokud potřebujete odhrnout rychleji mnohem víc materiálu než s obyčejnou radličkou, jste na správné adrese. Funguje to dobře.
E60
A konečně sedím ve vlajkové lodi dnešní trojice a za zády mi brumlá motor ze smykáče. Výrobce v tomto stroji vidí skrytý potenciál. Říká, že udělá práci osmituny, ale oproti ní výrazně ušetříte nejen na pořizovací ceně samotného stroje, ale i na autě, které bude bagr vozit. Jinými slovy, poměr cena/výkon je rozhodně lepší u šestituny než osmituny.
V kabině je opět větší dotykový displej a na radlici se opět skví natáčecí radlice. Ta na těžším stroji funguje v souladu s očekáváním ještě lépe. Co je také lepší, je místo v kabině na nohy. O hodně lepší. Dokážu si představit, že někdo zainvestuje do tohoto těžšího modelu jenom kvůli tomu extra pohodlnému místečku na složení končetin.
Vzhledem k vyčnívajícímu levému přednímu rohu kabiny při otáčení nástavby musím ocenit, že konstruktéři venkovní 3D madlo na rozdíl od menších modelů připevnili pomocí šroubů. Poškozené madlo tak bude jednodušší opravit nebo vyměnit.
Hydraulika se chová jako ve velkém bagru. Je pozvolná, rozvážná, menší stroje oproti ní působí až ztřeštěně. Přitom rychloupínač je ten samý jako u E55z, takže lze používat stejné lžíce a další zařízení. Je to nejpohodovější bagr ze všech, dobrý společník na dlouhé šichty. A pokud byste neviděli přes zadní sklo, můžete si ho odmlžit nebo rozmrazit pomocí vyhřívání, které je součástí standardní výbavy. A za příplatek máte ve standardním toolboxu umístěno tankovací čerpadlo nafty s hadicí. E60 je oproti E50z i E55z výrazně dospělejší bagr.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře