Novinky emailem
  • Registrace
  • Přihlásit se
Vše
Články
Bazar
Fórum
Firmy
Krádeže
Práce
  • Články
  • Bazar
  • Fórum
  • Firmy
  • Krádeže
  • Veletrhy
  • Kalkulačky
  • Práce
  • Volné stroje
  • Recenze
  • Naživo
  • Zaostřeno
  • Návody
  • Design
  • Veteráni
  • Legislativa
  • Výstavy
  • Výroba
  • Domácí trh
  • Citát dne
  • První foto
  • Limitované edice
  • Checklist
reklama
reklama
  • bagry.cz
  • /
  • Články
  • /
  • Naživo
  • /
  • Žulový lom Mrákotín – jeřáby Takraf a jiné vykopávky z předrevoluční éry

Žulový lom Mrákotín – jeřáby Takraf a jiné vykopávky z předrevoluční éry

28.08.2012 12:52

Vztyčené příhradové výložníky východoněmeckých jeřábů Takraf vzývají do dáli na obhlídku nádherného žulového lomu v Mrákotíně, nalézajícího se západně od malebného městečka Telč. Kvůli vypořádání předchozích majitelů je lom již devátým rokem udržován v konkurzu, díky čemuž v něm stále pracuje všem dobře známá socialistická technika.

Pásový jeřáb Takraf RDK 280

Historie lomu se začala psát někdy okolo roku 1880, kdy vychytralý průmyslník Fojt odkoupil pozemky malých soukromníků, přes které vedly cesty do několika menších lomů. Jejich majitelé tak byli nuceni se jich vzdát, čímž byly položeny základy pro Fojtovy žulové lomy. Za socialismu lom patřil pod Průmysl kamene Příbram s podnikem v Třešti a na počátku 90. let přicházejí noví majitelé, jejichž následnická firma Kavex - Granit Holding a.s. je od roku 2003 v konkurzu, který se táhne až do dnešních dnů a ještě nějakou dobu potrvá.

Pod správkyní konkurzní podstaty Miroslavou Šafránkovou provoz funguje výborně, odbyt a tím i práce pro zaměstnance jsou zajištěné. Měsíčně se zde vyprodukuje 80 m³ žulových bloků a 150 - 200 m³ dlažebních kostek – velkých, středních i drobných na mozaiky. Pouze na novou techniku není peněz nazbyt, ale to je možná jen dobře. Byla by totiž velká škoda všechno toto zajímavé vybavení poslat do šrotu.

Nejdůležitějšími pracanty lomu jsou pásové lanové jeřáby značky Takraf od východoněmeckého výrobce VEB Zemag Zeitz. Dva velké jeřáby RDK 500-1 o nosnosti 50 t doplňuje menší RDK 280 s nosností 28 t, který je díky svému roku výroby 1979 nejstarší. U brány pak ještě hlídkuje jeho soukmenovec v rozebraném stavu.

Dále se zde v hojném počtu vyskytují nakladače – několik kusů KNB 250 v různém stádiu rozkladu doplňuje Komatsu WA 250 z roku 1989. Výjimku pro nákup stroje v nynějším konkurzním období dostalo Volvo L120C, které bylo pořízeno sice jako použité, ale v lomu se takřka nezastaví.

Za provedení provozem srdečně děkuji paní Němečkové a panu Sedláčkovi.

 

Foto: Ondřej Hájek

Zobrazit jako slideshow

  • Žulový blok ukládaný na Tatru T-148

  • Žulový blok na Tatře T-148

  • Žulový blok na Tatře T-148

  • Žulový blok na Tatře T-148

  • V této budově dlí vedení lomu

  • Pásový jeřáb Takraf RDK 500-1, v pozadí RDK 280

  • Pásový jeřáb Takraf RDK 500-1

  • Pásový jeřáb Takraf RDK 500-1

  • Pásový jeřáb Takraf RDK 500-1

  • Pásový jeřáb Takraf RDK 500-1

  • Pásový jeřáb Takraf RDK 500-1

  • Pásový jeřáb Takraf RDK 500-1

  • Pásový jeřáb Takraf RDK 500-1

  • Pásový jeřáb Takraf RDK 500-1

  • Pásový jeřáb Takraf RDK 500-1

  • Pásový jeřáb Takraf RDK 500-1

  • Pásový jeřáb Takraf RDK 500-1

  • Pásový jeřáb Takraf RDK 280-1 bez výložníku

  • Pásový jeřáb Takraf RDK 280 již 30 let obsluhuje velmi milá paní

  • Pásový jeřáb Takraf RDK 280

  • Pásový jeřáb Takraf RDK 280

  • Pásový jeřáb Takraf RDK 280

  • Pásové rypadlo Unex DH 103, v pozadí Takraf RDK 280

  • Pásové rypadlo Unex DH 103

  • Pásové rypadlo Unex DH 103

  • Není tady překrásně?

  • Nákladní vozidlo Praga V3S odpočívá v kopřivách

  • Kolový nakladač Volvo L120C vysypal kostky i s bednou

  • Kolový nakladač Volvo L120C veze bednu s kostkami

  • Kolový nakladač Volvo L120C se žulovým blokem na vidlích míří ke kameníkům

  • Kolový nakladač Volvo L120C se žulovým blokem na vidlích

  • Kolový nakladač Volvo L120C s prázdnými paletami na vidlích

  • Kolový nakladač Volvo L120C přivezl pod stříšku kameníkům žulový blok

  • Kolový nakladač Volvo L120C přijíždí z vyšší etáže

  • Kolový nakladač Volvo L120C otáčí vysypanou bednu, aby ji mohl znovu naložit na vidle

  • Kolový nakladač Volvo L120C nakládá bednu s plátky

  • Kolový nakladač Komatsu WA250 s lopatou Nekr

  • Kolový nakladač KNB 250 pomalu obrůstá keři

  • Kolový nakladač KNB 250 čeká v záloze

  • Kolový nakladač KNB 250 - další torzo

  • Autojeřáb ČKD AD 160 na podvozku T 148

Komentáře

Josef Horák, 02. září 2012 22:20:31

obdiv – úžasný jak ti rezaví dědečkové denně dřou a stále ještě fungují....a zdravím tu milou paní jeřábnici...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

  • Tiskové zprávy
  • Zajímavé odkazy
  • Základní pojmy
  • GDPR
  • Reklama
  • Kontakt
ISSN 1801-0768 | © 2004-2024 CE Grid Všechna práva vyhrazena. Používáním této stránky souhlasíte s právními podmínkami TOPlist