Rekonstrukce inženýrských sítí na ulici Dobrovského v Brně
Výkopy kanalizace jsou běžnou náplní práce většiny zemařských firem. Rozdíl je jen v použité mechanizaci. Jak to dopadne, když si patřičný stroj specifikuje přímo jeho strojník? Eduard Sedlák z firmy Ronytrans mě pozval na stavbu, která odsýpá díky rypadlu, jež si sám vybral.
Nacházíme se nad tunely Dobrovského v Brně. Pod námi se ve čtyřech proudech prohánějí auta a motocykly, zatímco nad nimi pan Sedlák se svým rypadlem Hitachi ZX225 USLC-3 hrabe šest metrů hlubokou kanalizaci.
Pan Sedlák patří mezi strojníky, kteří byli svému řemeslu řádně vyškoleni v učilišti. Dle svých slov věrný fanoušek bagrů cz přestoupil k firmě Ronytrans teprve nedávno od společnosti Terrabau, kde pracoval na pásových rypadlech Kobelco. Znal tak výhody rypadel se zkrácenou zádí hmotnostní kategorie přes 20 t.
Bylo nasnadě, že ho jeho nová firma Ronytrans pověřila výběrem stroje vhodným pro tuto zakázku. Eduard Sedlák během své praxe nabyl dojmu, že stavební stroje jsou skládačky z obdobných komponent, a tak pro něj nebyla důležitá značka. Zajímaly ho vlastnosti a rychlá dostupnost stroje.
Ideální stroj nakonec dorazil z Francie. Jedná se o pásové rypadlo Hitachi Zaxis 225 USLC-3 s dvoudílným výložníkem v plné výbavě, včetně centrálního mazání, rychloupínače a sady lžic. Díky své zkrácené zádi je to „ideální rypadlo do hloubek v boxech a v městské zástavbě“, jak říká Eduard. Rypadlo zvedne až 8 tun, 4 až 5-tunové šachty zvládá levou zadní.
Rychloupínač i lžíce pocházejí od italského výrobce VTN. „Pořád jsem přemýšlel, proč mají lžíce tři otvory na čepy. Záhy jsem zjistil, že spodní čep slouží bez rychloupínače přímo na rameno, zatímco horní je na rychloupínač. Koukal jsem, jak jednoduchý to je systém. Je to v podstatě jen pístnice, která zajíždí do druhého čepu,“ objasňuje Eduard princip činnosti rychloupínače.
Samozřejmě, že Hitachi ZX225 USLC-3 není jediným strojem na stavbě. Na přípojkách pracují malé bagříky, zatímco traktorbagr Caterpillar 442D plní roli děvečky pro všechno. Zrovna mezi pažícími boxy LTW zasýpal kanalizační trouby, aby poté přemístil hutnicí pěch a následně svižným přejezdem vyčistil obslužnou komunikaci podél výkopu otevřenou klapačkou.
Na jeho podkopu mě zaujala naklápěcí hlava, kterou dříve vyráběla firma Jurenka. Její výhody jsou nabíledni, naopak nevýhodou velká hmotnost, kvůli které museli dopředu přidat protizávaží. A šířka. Když nasadí lžíci šířky 40 cm, hydraulické válce hlavy překážejí.
Foto: Ondřej Hájek
Komentáře
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.