První elektrický Mecalac e12 se prohnal Hrobicemi
Vlajková loď Mecalacu, jediný opravdový Mecalac, legendární „dvanáctka“ se dočkala své elektrické podoby. A na podzim se poprvé podívala i do České republiky, konkrétně do Hrobic u Pardubic na Dny Mecalac.
Poprvé u nás
Model e12 je první z trojice elektrických strojů Mecalac. Dalšími dvěma jsou aktuálně uváděný nakladač eS1000 a za pár měsíců se na stavby chystá i dempr eD6.
V Hrobicích se na předváděcí ploše firmy JMP - Stavební stroje, která je dovozcem strojů Mecalac, model e12 ukázal společně s nakladačem eS1000 a klasickými dieselovými stroji neustále se rozšiřující flotily této francouzské značky.
Zákeřný klid
Mezi nimi vynikal nejen svou zářivě stříbrnou metalízou, ale především tichostí provozu. Až zde si člověk uvědomil, že na běžné stavbě jsou elektrické stroje poměrně nebezpečné, protože je zkrátka není slyšet. Každý pohyb tak musí být nanejvýš promyšlený s ohledem na to, že vás okolní pracovníci nevnímají.
Nemít hlavu jako balón
Na druhou stranu, ticho v kabině má nespornou výhodu, kterou s mikrofonem v ruce objasnil Jakub Kremlička, vedoucí marketingu a komunikace: „Myslím si, že pro strojníka, který nebude mít hlavu jak balón, když vyleze večer ze stroje, je to extrémně komfortní. Když v tom člověk sedí osm hodin, tak je rozdíl, jestli mu za hlavou vrčí nafťák anebo ne.“
8 hodin pracovat, 8 hodin nabíjet
„Stroj má dva elektromotory. Jeden elektromotor ovládá pojezd a druhý elektromotor se stará o věž a rameno, případně příslušenství,“ shrnuje Jakub Kremlička koncept elektrického pohonu. „Téměř celou zadní část nástavby vyplňuje baterie 150 kWh, která by měla pokrýt práci osmi hodin. Nabíjí se rychlostí 22 kW za hodinu, takže zase nějakých 8 hodin nabíjíte.“
Vím, že někdo maká víc
Mecalac garantuje, že kapacita baterie během 5 let neklesne pod 75 %. „Poslední týden práce tento stroj denně pracoval 6 až 9 hodin a ani jednou neskončil s baterkou nižší než 20 %,“ konstatuje Jakub Kremlička. Zbývalo tedy dost energie i pro návrat na základnu. „Vím, že někdo z vás maká i víc, ale není to úplně od věci. Je to něco, co by mohlo třeba dávat někomu smysl.“
Stejný výkon, dvojnásobná cena
Bagristé ze strojů Mecalac mají „dvanáctku“ za svatý grál. A elektrická verze se jim po zhlédnutí a vyzkoušení líbila ještě víc. Ovšem jestliže tento univerzální stroj stojí v klasickém dieselu 5 milionů korun, elektrická e12 přijde na milionů 9. A to je částka, která jen tak nevyletí z kapsy ani tomu nejzavilejšímu členu zapálené rodiny Mecalac.
-hao-
Foto: Michal Kopeček
Komentáře
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.