Po chemičce v Kaznějově jen zašumělo
Sladký i kyselý, trochu nepříjemný, ale určitě fascinující. Pocit, který si vybaví každý, kdo si v mládí sypával Vitacit ze sáčku přímo na jazyk, se podobá pocitu, když sledujete, jak továrnu, kde se tento šumivý prášek roky vyráběl, srovnávají demoliční stroje se zemí.
![Demoliční verze pásového rypadla Caterpillar 330D L společnosti Biggest Demoliční verze pásového rypadla Caterpillar 330D L společnosti Biggest](/var/ezwebin_site/storage/images/clanky/job_reporty/po_chemicce_v_kaznejove_jen_zasumelo/demolicni_verze_pasoveho_rypadla_caterpillar_330d_l_spolecnosti_biggest4/4300096-1-cze-CZ/demolicni_verze_pasoveho_rypadla_caterpillar_330d_l_spolecnosti_biggest_medium.jpg)
Fascinující technika ve spojení s nostalgií se mísí v bývalé chemičce Lachema v Kaznějově nedaleko Plzně. Byl to jeden z nejstarších chemických podniků a zároveň jeden z největších světových producentů kyseliny sírové a citronové. Legenda praví, že Vitacit vznikl právě tak, že jeden z místních zaměstnanců nasypal do míchačky na beton kyselinu citronovou a obrovské množství cukru.
Demolici dostala na starost společnost Biggest, která mimo jiné provádí demolice objektů a recyklaci stavebních odpadů včetně následné likvidace. „Majitelé si většinou uvědomí, že cena železa, které je součástí stavby vychází na víc peněz, než demolice. A tak nechají objekt zbourat,“ říká jednatel Biggestu Robert Beneš.
Stejný případ je to i s Lachemou Kaznějov. „Rozebereme budovy a majitel potom železo rozprodá,“ popisuje Beneš. Na demolici vyslala firma čtyři rypadla, nakladač a čelisťový drtič. „O finální úpravu ploch po budovách se stará dozer Caterpillar D6N a zemařský válec Bomag BW211,“ vypočítává stavbyvedoucí Martin Holub.
U podobných projektů podle něj bývá problém s tím, se často ani majitel nemá o pozemku přehled a plánky prostor jsou bůhvíkde. Potom může být demolice i nebezpečná. „Tady v Kaznějově se nám stalo, že se jedno rypadlo částečně propadlo do podzemní šachty, o které jsme vůbec netušili. Naštěstí se nikomu nic nestalo a pomocí druhého rypadla se nám ho podařilo zase vyprostit,“ popisuje stavbyvedoucí.
Nyní je první část demolice u konce. Strhávání dalších budov začne v příštích měsících. „Komíny to hned tak nebudou, v těch žádné zpeněžitelné železo není,“ směje se Beneš. Jeho firmu na místě čekají ještě dvě etapy demolice. Pokud nenastanou komplikace, hotovo má být ještě letos na podzim.
Foto: Martin Holub, Anna Fajkusová
Text: Anna Fajkusová
Komentáře
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.