Náročná ražba tunelů Dobrovského v Brně – Králově Poli
Tato galerie volně navazuje na fotoreportáž od západního portálu tunelů Dobrovského. Tentokrát jsem se vyzbrojen fotoaparátem a stativem vydal k tunelům z druhé, východní strany, ze které se tunely razí. To znamená, že jsem mohl fotografovat přímo uvnitř obou budoucích, více než kilometr dlouhých tunelů.
![Silueta Volva L120F Silueta Volva L120F](/var/ezwebin_site/storage/images/clanky/fotoreportaze/narocna_razba_tunelu_dobrovskeho_v_brne_kralove_poli/silueta_volva_l120f/338321-1-cze-CZ/silueta_volva_l120f_medium.jpg)
Tunely se bagrují jen pár metrů pod povrchem, domy na ulici Poděbradova už v důsledku stavby poklesly o několik centimetrů. Všechny budovy však byly ještě před ražbou staticky zajištěny sepnutím pomocí ocelových táhel a případná poškození budov budou jejich majitelům nahrazena. I z tohoto důvodu postupuje ražba tunelů velmi obezřetně, každý tunel je příčně rozdělen na šest šachet, které se hloubí samostatně a postupně. Před bagrováním se vždy nad stropem vytvoří tzv. deštník z mikropilot.
Jižní tunel hloubí společnost Subterra, severní OHL ŽS ve spolupráci s pražskou firmou Trimax. Na hloubení se střídá řada rypadel – speciální Schaeff ITC 112 s vynášecím dopravníkem, mini a midirypadla Takeuchi s naklápěcí hlavou Powertilt a Liebherry R 900 v tunelovém provedení. Narazí-li se na skálu, vymění rypadla lžíci za kladivo Atlas Copco MB 1000, Montabert 700 nebo Toku Huppi 302.
Každý tunelář má strojnický průkaz na všechny stroje, které se v tunelu pohybují, a na každém ze strojů se tak střídá spousta lidí. Je nemožné, aby se tolik strojníků domluvilo na pravidelné údržbě jednotlivých strojů, a proto je na tuto činnost určen jeden pracovník, který se stará o promazávání a kontrolu všech strojů. Jako v každém tunelu, provozní podmínky jsou velmi náročné, stroje pracují nonstop ve velmi prašném a stísněném prostředí, sotva se vejdou do průjezdného profilu šachet, proto na nich sem tam něco chybí a bývají dosti potlučené.
Fotografie byly pořízeny 3. září.
Foto: Ondřej Hájek
Komentáře
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.