Jak se stavěl další úsek holandské dálnice A2
Projekt dálnice A2 u Eindhovenu s sebou přinesl další zemní práce velkého rozsahu. Původně byly v plánu 3 týdny práce ve dvou směnách, první od čtyř ráno do jedné hodiny odpoledne, druhá, navazující směna, měla končit v deset večer. Avšak práce postupovaly velmi hladce, kompletně jsme je udělali za 12 dní, během nichž jsme přesunuli 143 000 m³ zeminy a písku.
35 000 m³ zůstalo na staveništi, zbytek se odvezl na různá místa okolo stavby, nejdelší vzdálenost činila okolo 15 km. Na odvoz byly použity dvě sady čtrnácti nákladních vozidel s pohonem 8x8 a 10x8 značek Terberg, Ginaf, Mercedes, Man a Iveco.
Veškerá vozidla nakládal Caterpillar 385C L, což je opravdu kus stroje, který ve dvou plných lžících téměř přenese potřebných 22 kubíků. Na skládce zeminy byl přítomen dozer Caterpillar D6R, nakladače Volvo L110 a L120 a vibrační válec Dynapac.
Těch 35 000 m³ rozvážely po stavbě dva dempry Volvo A35D, které nakládalo rypadlo Hitachi Zaxis 540. Materiál z demprů jsem umisťoval svým nakladačem Ljungby Maskin L18 společně s dalším, zcela novým Ljungby L15 s motorem Mercedes. Pro pomocné práce sloužil nakladač Volvo L90E a hutnění dostal na starost válec Bomag.
Na všechny ostatní práce byla k dispozici rypadla Hitachi Zaxis 500, Hitachi Zaxis 350, Liebherr 944 Longstick a pro demolici starého nadjezdu posloužily Liebherr 954 a Hitachi Zaxis 460, oba s kladivem a nůžkami.
Nakonec se zde nalézala také lehčí technika, jako například kolová rypadla pro osazování betonových trub apod. V této chvíli je již vše za námi, po novém asfaltu, položeném za přispění homogenizačního zásobníku asfaltových směsí Shuttle Buggy (již druhý v naší firmě), se od 50. týdne prohání běžná doprava.
Během této stavby jsem měl problém se svým nakladačem Ljungby, který se ocitnul v plamenech. Ve startovací skříňce se vyskytla závada, která zapříčinila, že žhavicí spirála byla nažhavena bez ustání. Při přejezdu se ochlazovala od proudícího vzduchu, ovšem při zastavení začal motor hořet, čehož jsem si všiml naštěstí včas a uhasil ho práškovým hasicím přístrojem. Po opravě motoru a několika hodinách práce se vyskytnul další problém, hasicí prášek totiž poškodil elektrický systém a musel se vyměnit alternátor, elektrická vedení a další komponenty.
Nebylo to velmi příjemné, a do toho ještě ta finanční krize v celém světě, která se dotkla také naší firmy. Pro příští rok je zde stop stav pro nákup nových zařízení, takže mám štěstí, že můj Ljungby neshořel úplně. Potom bych musel vzít do ruky obyčejnou lopatu, což není právě můj nejoblíbenější nástroj.
Text a foto: Ad de Smit
Komentáře
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.