Císařský řez na Císařském ostrově aneb monstrózní počátek modernizace pražské Ústřední čistírny odpadních vod
Když jsem svému čtyřletému synovi oznámil, že vyrážím fotit na ostrov, a ještě navíc s pohádkovým názvem Císařský, neměl jsem jednoduché ho ze sebe setřást. Nakonec se mi to podařilo, aniž jsem narušil jeho rozkošné představy o tropické exotice za oceánem, a vydal se brodit bahnem do reality podmračené vltavské pevniny, nasávaje odér výkalů staré čističky.
Čistírna odpadních vod už delší dobu nezvládá svou funkci, a tak se po mnoha jednáních, změnách a povoleních nakonec dospělo k první etapě rekonstrukce. Tou je Nová vodní linka za 5,8 miliard korun, která se nachází vedle té stávající. K její modernizaci by také mělo dojít, ale až někdy kolem roku 2020. Následovat pak bude ještě dalších šest etap.
Stavební část Nové vodní linky společně budují firmy SMP CZ a Hochtief CZ, které nyní teprve vytvářejí podmínky pro tu pravou „velkoobjemovou“ zemařinu. Než se bagry pustí do výkopu zeminy ve velkém, musí se prvně vybudovat betonové podzemní stěny. Na ty je zde odborníkem velká drapáková souprava Bauer MC 64 společnosti Zakládání staveb, za jejíž císařský řez do těla Císařského ostrova by se nemusel stydět ani špičkový chirurg.
Nevrzla by si však, kdyby nebylo malých bagříků, které pro její drapák vytvářejí jakousi šablonu. Hloubí totiž rýhu, do které se postaví bednění, které rýhu podélně rozdělí na tři pruhy – do krajních pruhů se vloží železná armatura, která se poté zalije betonem. A prostřední pruh je ten, do kterého potom Bauer MC 64 sahá svým drapákem a hloubí stěny do průměrné hloubky okolo 14 metrů. Vodicí zídky nemohou být z prostého betonu bez výztuže, protože musí vydržet rázy od těžkého desetitunového drapáku.
Kromě toho na stavbě uvidíte vrtání pilot, zarážení ocelových štětovnic, těžbu zeminy rypadly i dozerem. A protože se nacházíme na ostrově, najíždějí stavební sklápěče na betonovou rampu, kterou zde na jaře vybudovala firma Pragis, aby zeminu vysypaly přímo na tlačný člun připojený k motorové nákladní lodi o celkové délce 137 metrů.
Za tip na fotoreportáž děkuji panu Tomáši Koreckému ze společnosti To-Bia Czech.
Text a foto: Ondřej Hájek
Komentáře
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.