reklama
reklama

Co dělat s podkopem, když k němu nemáte smykem řízený nakladač?

Luděk Habel tak dlouho přemýšlel, jak co nejvýhodněji pořídit „kopátko“ na zemní práce okolo domu, až ho nakonec napadlo vskutku originální řešení.

Prostřednictvím bazaru na těchto stránkách zakoupil za 50.000,- Kč přesuvný podkop původně určený na smykem řízený nakladač s tím, že do žádného takového nakladače investovat nebude. Za prvé si použité smykem řízené nakladače i po letech drží poměrně vysoké ceny, za druhé Luděk nakládat až tak nutně nepotřeboval a za třetí nechtěl následně vkládat peníze do předpokládaných oprav starého „smykáče“.

Šikovný Luděk si vytvořil nosič podkopu vlastními silami a stálo ho to pouhých 20.000,- Kč, tedy desetinu ceny starého smykem řízeného nakladače v alespoň trochu slušném stavu. Ale to není všechno – provozní náklady jsou pouze 10 Kč/hod.!!! Teď již nepochybuji, že jste začali být zvědaví, co že si to vlastně Luděk sestrojil.

Pro stavbu nosiče se Luděk snažil v maximální míře využít všeho, co se jemu a jeho otci za uplynulá léta nahromadilo v garáži. Pro pohon si vybral elektromotor na 400 V, který poskytuje výkon 5,5 kW při 1400 ot/min. Elektromotor pohání čerpadlo Jihostroj, jež dodává 25 l/min při tlaku 160 bar. Jako druhé (záložní) čerpadlo byla použita stejnosměrná jednotka na 24 V z elektrické ještěrky. Má výkon 4 kW a dodává cca 20 l/min. Energii mu dodávají dva akumulátory 55Ah z osobního automobilu. Jejich omezená kapacita ničemu nevadí, poněvadž baterie slouží jen pro pojezd na stavbě bez nutnosti připojení kabelu k elektrické síti, případně pro složení výložníku, násady, opěrných patek nebo radlice, pokud člověk pracuje sám a nemá pomocníka na vedení kabelu.

Kolový minibagr o celkové hmotnosti ke 2 tunám se může pohybovat po staveništi vlastní silou. Velmi dobře pro tento účel posloužila převodovka ze Škody 120, ke které je přes řetězový převod zapojen hydromotor, který asi před 40 lety poháněl chladírenskou nástavbu na voze Prega S5.

Luděk Habel je důkazem, že když chce někdo kopat, cestu si najde. Sám je překvapený výkonností a silou svého minirypadla, které nemá problémy ani v náročných podmínkách Jablonce nad Nisou. Stroj dokonce zaujal celou řadu jiných stavebníků, kteří už s Luďkovým minirypadlem dopředu počítají na svých stavbách v blízkém i vzdáleném okolí.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    reklama