Jak se zbavit starostí s rychlospojkami? A kam dát rychloupínač? Radí odborník na Steelwrist z Norska
V jedné z přeplněných restaurací nočního Hamburku se po prezentačním odpoledni firmy Steelwrist objevil zkušený technik Atle Marthinsen, který se přes montáže naklápěcích rotátorů vypracoval až na manažera pro klíčové zákazníky v Norsku. Co nám řekl mimo oficiální program?
Steelwrist je společně s firmami Rototilt, SMP Parts, Kinshofer, Volvo a dalšími členem sdružení Open-S Alliance, jehož cílem je dát provozovatelům strojů a dodavatelům po celém světě možnost jednoduše kombinovat rychloupínače, naklápěcí rotátory a přídavná zařízení od různých výrobců.
Standard Open-S je plně automatický rychloupínač s integrovanými hydraulickými rychlospojkami a vzhledem k tomu, že výrobci rychloupínače a připojovaného přídavného zařízení mohou být dvě rozdílné firmy, kdo nese odpovědnost, když hydraulický spoj začne téct?
„Na základě své dlouholeté praxe musím říct, že problémy jsou vždycky se samcem. Je to jako v životě,“ směje se Atle Marthinsen. Během mnoholetého působení na pozici technika vypozoroval, že samice hydraulické rychlospojky bývá málokdy na vině, a důrazně radí: „Nedělejte nic se samicí, dokud jste nevyměnili samce.“
Pro dlouhodobý bezproblémový provoz hydraulických rychlospojek doporučuje dodržovat tyto tři zásady:
- Udržovat rychlospojky v čistotě
- Zamezit naražení či jinému poškození rychlospojek
- Při větším zahřívání nebo pulzaci hydraulického oleje, k němuž typicky dochází při práci s demoličním kladivem, vložit mezi rychlospojku a přídavné zařízení rozvodnou kostku tak, aby její pozice byla rovnoběžná s rychlospojkou (tj. propojeny vedením ve tvaru U pod úhlem 180°)
Někdy panuje laická představa, že samec by měl být umístěný ve směru toku v tlakové větvi, že je takto spoj lépe utěsněný a zabrání se úkapům. Tento mýtus ale Atle Marthinsen vyvrací s tím, že sestava těsnění uvnitř rychlospojky je navržená tak, že když do sebe jednotlivé části rychlospojky zapadnou, je zcela jedno, jakým směrem olej proudí. V rychlospojkách navíc často olej proudí oběma směry, takže každá rychlospojka musí fungovat obousměrně už z principu.
Atle také prozradil své tipy pro konfiguraci naklápěcího rotátoru na pásových a kolových bagrech. Na všech rypadlech, která používají kladivo, radí používat sendvičové řešení s rychloupínačem dole i nahoře. Na pásových rypadlech, která kladivo nepoužívají, by volil rychloupínač nahoře, nikoliv však dole. Naproti tomu u kolových rypadel, která nepoužívají kladivo, by nedával rychloupínač nahoru, díky čemuž se ušetří cca 10 cm vzdálenosti a cca 10 kg hmotnosti. Rychloupínač by dal jen dolů a nad něj ještě drapákový modul.
V České republice a na Slovensku však často s kladivem pracují nejen pásová rypadla, ale i ta kolová. A proto u nás Steelwrist doporučuje dvojité rychloupínače na všech strojích. Jedinou výjimkou jsou rypadla pod 8 tun, která nepoužívají kladivo. Ta mohou využít přímé připojení na čepy, a díky tomu snížit výšku a uspořit hmotnost.
Ve Švédsku jsou téměř všechny prodané naklápěcí rotátory vybaveny drapákem, zatímco v Norsku pouze asi 10 %. Je to tím, že Norové se více potkají s tvrdými horninami, a proto využijí menší šířku naklápěcího rotátoru bez drapákových kleští.
-hao-
Foto: Steelwrist
Komentáře
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.