Férovost poklesla za hranu, apeluje obchodní ředitel Subterra
Zlatým partnerem Zahajovací konference Stavebního veletrhu Brno 2024 se stala společnost Subterra a.s., která akci využila jako připomínku svého 60. výročí. Její obchodní ředitel Jiří Tesař však při svém vystoupení sdílel především své rozčarování nad praktikami konkurence.
Na diskuzi o loňském propadu českého stavebnictví Jiří Tesař reagoval: „Mě trápí spíš jiná věc. Je to jakási férovost. Férovost v konkurenčním boji. Ve stavebnictví pracuji 37 let a ve vrcholném managementu společnosti 12 let, a z mého pohledu úroveň férovosti poklesla za hranu toho, na co jsme byli zvyklí v minulosti. Pokud si vezmeme, že dnes se negativní zpráva rovná sledovaná zpráva, že negativní zpráva má 7x větší dosah než zpráva pozitivní, bránit se potom nařčení je velmi složité a někdy nemožné. A možná se dá říct, že je to nový fenomén.“
Jiří Tesař tak vidí problém i v samotných médiích, které o kauzách informují: „Tu hranu vidím v silnějším a cíleném zapojení médií do konkurenčního boje s cílem ovlivnit veřejné mínění ve prospěch konkurenta. Na kolik je to férové, morální, nebo chcete-li jinak, na tuto otázku nechť si odpoví každý z vás. A to je to, co mě velmi, velmi trápí.“
Moderátorka se pokusila vyjádření uvést do kontextu doby a položila panu Tesařovi dotaz: „Myslíte si, že férovost a neférovost mezi firmami obecně je dána tím, že zakázek je méně, a peněz, které se proinvestovaly, bylo v loňském roce méně?“ Jiří Tesař zareagoval stručně: „Řekněme, že řada zakázek je prestižních.“
Subterra na podzim loňského roku zvítězila ve výběrovém řízení na výstavbu druhého úseku pražského metra D. Do zadávacího řízení se přihlásily tři subjekty, a to sdružení vedené společností Subterra, sdružení vedené společností PORR a sdružení vedené společností STRABAG, jehož nabídka nebyla posouzena kvůli nejvyšší nabídkové ceně. Sdružení společností PORR, Vinci, a Marti pak bylo ze soutěže vyloučeno pro nesplnění podmínek zadávací dokumentace. Obě neúspěšná sdružení následně vznesla námitky proti výběru zhotovitele.
O tom následně informovaly servery iDNES.cz nebo Seznam Zprávy, které též podaly obraz toho, jak konkurenční firmy prohledaly profily stavbyvedoucích Subterra na sociálních sítích Facebook a LinkedIn, aby prokázaly jejich nekompetentnost.
„Jde skoro o tradiční nástroj konkurenčního boje,“ shrnul své dojmy Daniel Šabík, vedoucí odboru komunikace Dopravního podniku hl. m. Prahy, který Subterru vybral.
-hao-
Foto: Ondřej Hájek
Komentáře
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.