Mezinárodní výstava stavebních strojů Intermat 2012 z pohledu unešeného návštěvníka
Uplynulý týden proběhl v Paříži další ročník světoznámé výstavy Intermat, na které se letos očekávaly premiéry mnoha nejnovějších modelů napěchovaných filtry pevných částic a nádržemi na AdBlue. Vskutku tomu tak bylo, ovšem navíc se zde ukázala řada dalších strojů, které nebyly nikterak medializovány, ale rozhodně stojí za zmínku. O tom všem bych vás rád seznámil v povídání, které provází více než pět stovek fotografií naleštěných „funglovek“.
Největším překvapením pro mne byla výstava stavebních strojů Poclain. Ano, čtete správně, mám opravdu na mysli červenobílé stroje známé francouzské firmy, které se již dlouhou dobu nevyrábí. Na letošním Intermatu se však honosily přenádhernou expozicí, nad kterou pod nenadálým náporem sentimentu zvlhlo oko nejednoho návštěvníka. Skupina nadšenců usiluje o vybudování muzea strojů značky Poclain a tato expozice měla za cíl na tento záměr upozornit. Nezbývá, než zatleskat a držet palce.
Ale zpět do žhavé současnosti. Níže uvádím odkazy na obrázky vystavených exponátů podle druhu strojů, ještě níže přehled novinek a zajímavostí podle značek a zcela nejníže fotografie z akce. Fotografií je více než 500, což znamená, že chcete-li vidět všechny, nesmíte zapomenout přejít i na další stránky.
Atlas
Německý výrobce spojil své zkušenosti z výroby rypadel a hydraulických ruk a představil nový koncept - kolové rypadlo Atlas MWP 22 s hydraulickou rukou místo násady a s na konci umístěným pracovním košem.
Bell
Stěžejním strojem na nevelkém stánku jihoafrického výrobce se stal novinkový kloubový dempr Bell B30E.
Bobcat
Bobcat na Intermatu slavil čtvrtstoletí výroby minirypadel a v centru pozornosti se tak ocitlo pásové minirypadlo Bobcat E16 v limitované výroční edici. Ze skutečných novinek byl prezentován sedmimetrový teleskopický manipulátor TL470HF o maximální nosnosti 3,5 tun.
Case
Velká cifra 170 u vstupu na stánek dávala najevo letošní význačné výročí fungování firmy. Stroje se zde představily s novým logotypem a novinkami to jen hýřilo - za zmínku stojí nové rypadlonakladače, které už dnes mají filtr pevných částic, pásové rypadlo Case CX160C a dvě rypadla s krátkou zádí CX145C SR a CX235C SR. Výrobní řadu kolových nakladačů obohatil typ 1121F s objemem lopaty 4,8 m³. Pařížský veletrh využil Case také pro představení vlastního systému sledování strojů přes internet pod názvem Case Fleet Connect.
Caterpillar
Prezentace Caterpillaru byla doslova nabitá novinkami ze všech oborů. Celou polovinu vnitřní expozice tvořily silniční stroje jako válce, finišery a frézy, důraz Caterpillaru na tento segment byl evidentní. Ze zemních strojů patřily mezi novinky zejména pásová rypadla řady E a kolové nakladače řady K. Nové rypadlonakladače řady F byly reprezentované typy 428F venku a 432F uvnitř. Dalšími novinkami byly pásový smykem řízený nakladač 299D XHP, teleskopický manipulátor TH407C a minirypadla 301.7D (1,7 t) a 302.4D (2,4 t). Poprvé v Evropě byl také k vidění pevný dempr 775G o nosnosti 63 tun.
CSM Tisovec
Ano, na Intermatu opět nechyběla nám důvěrně známá slovenská firma, která tentokráte předvedla UDS 232 na kolovém podvozku.
Diverto
Progresivní firma Diverto opět představila svůj unikátní koncept rypadla a nakladače v jednom, ovšem tentokrát na kolovém podvozku pod názvem Diverto Q-Synchro. Pro Diverto jej v Holandsku vyrábí firma VDL Group.
Doosan
Doosan na Intermatu ukázal stroje nové trojkové řady - jak skvadru nakladačů, tak i exkluzivní předpremiéru kolového rypadla DX140W-3 a pásového DX180LC-3.
Haulotte
Stánek Haulotte mě zarazil tím, co zde nebylo. Chyběl zde Haulotte Multijob MJX; jak jsem se dověděl, byla jeho výroba v letošním roce zastavena. Lze to pochopit, ale i tak je to škoda. Na světě je opět o jeden zajímavý stroj méně.
Hidromek
Turecký Hidromek překvapil rozsáhlou expozicí s rozšířenou paletou kolových a pásových rypadel mj. i v překládkovém a long reach provedení.
Hitachi
Středobodem stánku Hitachi bylo hybridní pásové rypadlo ZH200 Hybrid, které se vyrábí v Japonsku, kde se už i úspěšně prodává. Po evropské certifikaci se začne prodávat v Evropě, přičemž odbyt se očekává především v Německu. Současně s ním byla na Intermatu uvedena celá řada středních a velkých rypadel Zaxis-5, zatímco novou řadu nakladačů reprezentoval typ ZW250-5. Demoliční rypadla důstojně zastoupil prototyp rypadla Hitachi ZX470LCH-5 s dosahem 27 m.
Hyundai
U Hyundaie mě nejvíce zaujal nakladač HL710-9 zastrčený vzadu na volné ploše, zjevně aby nebudil zvýšenou pozornost. Jedná se totiž o kousek z mimořádné 40-kusové série dodané firmou Ahlmann, s jejímž dalším pokračováním se nepočítá. Hlavním trhákem Hyundaie tak byla pásová rypadla a nakladače série 9A s EGR a filtry pevných částic. S rypadlem Robex 1200-9 poprvé v historii Hyundai překonal hranici 100 t. Nové možnosti též objevuje s hybridním rypadlem Robex 220 Hybrid, jehož sériová výroba by se měla rozjet do dvou let.
Ihimer
Prezentace firmy Ihimer nabídla ke shlédnutí zcela nové smykem řízené nakladače AS 30 a AS 34, které rozšiřují současnou nabídku do vyšších hmotnostních kategorií. Cenu za inovaci vyhlašovanou v rámci veletrhu Intermat Ihimer získal za elektricky poháněný pásový minidempr Carry 105 Électrique.
JCB
Na piedestalu se ocitlo pásové rypadlo JS210, zastupující novou generaci rypadel JCB. Dalším zdůrazněným strojem byl největší kolový nakladač značky 457 HT. Jako další aktuální stroj v nabídce byl představen teleskopický manipulátor JCB 540-200, který zvedne 1,5 tuny do výšky 20 metrů, a neméně zajímavé je i rozšíření výrobní řady minirypadel o typ 8026 CTS s hmotností 2,7 t.
Komatsu
Velkým lákadlem stánku Komatsu bylo hybridní pásové rypadlo HB215LC-1 Hybrid. Je to již druhá generace, která nahrazuje PC200-8 Hybrid, jenž byl k vidění před dvěma lety na Baumě. Hybridní rypadlo návštěvníky skvěle navnadilo na zbrusu novou desítkovou řadu rypadel Komatsu, reprezentovanou pásovými PC240NLC-10 a PC490LC-10. Poprvé se na veřejnosti ukázalo i velké pásové rypadlo PC700LC-8 a bez povšimnutí nezůstala ani nová midirypadla PC118MR-8 (pásové) a PW118MR-8 (kolové). Mezi další novinky patřily dozer D65-17 či kloubový dempr HM400-3.
Kubota
Ústředním tématem expozice se stal koncept nového elektrického minirypadla v ultramoderním hávu. Předvedené rypadlo bylo postaveno na platformě Kuboty U17 a na jedno nabití baterií vydrží pracovat tři hodiny. Kubota se spíše než na délku provozní doby soustředila na rychlost dobíjení baterií, která by měla být velmi vysoká.
Liebherr
Liebherr na Intermatu představil 30-tunové pásové rypadlo R 936 a 43-tunové R 950 SME v provedení pro velkokapacitní těžbu. Zcela nová jsou i kolová rypadla A 914 Compact a A 918 Compact, stejně jako kompletní řada teleskopických manipulátorů, na Intermatu zastoupená typem TL 441-13.
Liugong
Čínský Liugong vystavoval společně s polskou Dresstou, kterou nedávno koupil. Nicméně hlavní důraz byl kladen na sortiment Liugong, konkrétně nová rypadla řady E, jejichž výroba by se měla rozběhnout ještě letos v Polsku.
Mecalac
Ve venkovní expozici si mohli návštěvníci prohlédnout, jak se na původních nakladačích Ahlmann vyjímá nový název Mecalac. U univerzálních strojů Mecalac došlo k rozvinutí rodiny kolem revolučního 8MCR - dostal většího i menšího sourozence (toho zatím jen v prototypu) a dokonce i dvojče s nakolejovacím podvozkem. Příslušné typy jsou označeny jako 6MCR (5,7 t) a 10MCR (9,4 - 10 t) a 8MCR RR.
New Holland
Také New Holland byl donucen emisními limity k představení celé řady nových strojů. A vzal to z gruntu. Filtr pevných částic nasoukal i do traktorbagru, zatímco pásová rypadla jsou v současné době jedinými svého druhu, které filtr pevných částic nepoužívají a místo něj do zplodin vstřikují AdBlue. Výjimkou potvrzující pravidlo jsou pásová rypadla se zkrácenou zádí, na výstavě reprezentovaná 13-tunovým E140C SR, který nahrazuje E135B SR. Zcela novým strojem přichystaným na Intermat je také menší teleskopický manipulátor New Holland LM625. Neméně významnou novinkou je uvedení vlastního systému sledování strojů po internetu pod názvem New Holland Smart Fleet.
Takeuchi
Hvězdou stánku Takeuchi bylo pásové midirypadlo TB285 o hmotnosti 8,5 t. V expozici se vyskytovalo hned dvakrát - jeden stroj stál na podstavci, zatímco druhý byl hned vedle připraven k bližšímu prozkoumání.
Terex
Největší novinka na stánku Terex byla zároveň ta nejmenší. Šlo o historicky první mikrorypadlo značky, TC10 o hmotnosti 1 t. Hned vedle bylo umístěno další nové minirypadlo TC19 (1,9 t), přičemž obě se nápadně podobala produkci italské firmy Sampierana vyrábějící stroje Eurocomach. Podoba nebyla náhodná, stroje jsou skutečně výsledkem spolupráce obou firem. Za povšimnutí stojí i další stroje, a to loni představený rypadlonakladač TLB840 a minirypadlo TC16 Twin Drive s duálním pohonem dieselovým i elektrickým motorem.
Venieri
Venieri představil novou generaci svých kolových nakladačů reprezentovanou typem 4.63G a taktéž ukázal, že se nebojí ani velkých strojů - nakladač Venieri 18.63 má lopatu objemu 3,5 - 5 m³ a provozní hmotnost 19,5 t.
Volvo
Volvo využilo letošní Intermat k uvedení smykem řízených nakladačů převzatých od JCB na evropský trh. Na stánku byly stroje s jednoramenným výložníkem reprezentovány kolovým MC115C a pásovým MCT145C. Stěžejní však bylo představení dalších nových nakladačů řady G: Volvo L50G a L90G, stejně jako kolových a pásových rypadel řady D. U kloubového dempru A40F FS se skvěla informace o zlaté medaili za vážicí zařízení Volvo OBW pro kloubové dempry se systémem odpružení podvozku Full Suspension.
Wacker Neuson
Wacker Neuson na Intermatu ukázal nové kolové nakladače Kramer Allrad 550 a 650 a novou řadu pásových minidemprů o nosnosti 0,5 - 2,5 t, stejně jako tři nová minirypadla v hmotnostní kategorii 1,7 - 2,4 t ET18, ET20 a ET24, která nahrazují předešlé modely 703, 2003 a 2004.
Yanmar
Pro nezasvěceného návštěvníka mohlo být překvapením vidět na stánku Yanmar slovenské nakladače Locust 752 a 903 ve žlutozeleném provedení. Já už jsem na to byl připraven díky svému anglickému kolegovi Nicku Johnsonovi, ale i tak to byla zajímavá podívaná. Stroje v barvách Yanmaru budou k dispozici jen v západní Evropě, ve střední a východní Evropě budou nadále oranžové. Myslím si, že pro Way Industry je to skvělá strategie, která může odbyt na západ od našich hranic pozvednout na novou úroveň. Vlastním novým strojem byl prototyp modernizovaného pásového midirypadla Yanmar SV100-1 o hmotnosti necelých 10 t.
Foto: Ondřej Hájek
Komentáře
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.