Bauma 2019: České firmy, které jste možná neviděli
České stroje na Baumě nebyly zastoupeny pouze na skromném stánku České republiky, jež na sebe upozorňovala nepřehlédnutelnými reklamními stojany před vchodem do veletržního areálu. Práce českých lidí se podepsala i na dalších exponátech, přičemž u mnohých z nich byste to nečekali.
Sedím v kabině autojeřábu Grove a v ruce třímám volant se znakem Mercedesu. Nebylo by na tom nic divného, kdyby celá kabina nebyla vyrobená z polystyrénu. Jsem totiž uvnitř designové studie pražské firmy 1to1 design. Výkonný ředitel společnosti Dušan Poliaček, právě přichází a ze svého saka odmetá poslední kousky bílých kuliček, které ho obsypaly při přípravě expozice.
„Kabina dělá mašinu,“ seznamuje mě s heslem svého návrhářského studia, které tento původem německý designér a inženýr založil v roce 2002 v Čechách, krátce po povodni. Když se staví takováto maketa, bývá už jasných 70 % použité techniky. V případě Manitowocu bylo cílem unifikovat kabiny jeřábů různých velikostí a výsledkem je redukce 12 kabin na 4.
Největší dílo 1to1 design však nestojí v jejich expozici, ale na stánku Liebherr. A teď se podržte – je to největší dempr na celé Baumě, Liebherr T234 Litronic Plus. „Začali jsme s kabinou a pak nám dali celý stroj,“ říká Dušan Poliaček, aniž by dodal cokoliv k velikosti a významnosti tohoto exponátu. Liebherr T234 je monumentálním důkazem toho, že Česká republika není pouhou montovnou, ale sáhne si i na lukrativní počátek celého výrobního procesu, tedy vývoj a konstrukci.
To se děje i v evropské centrále Doosan Bobcat v Dobříši. Zde tým pod vedením zkušeného Jaroslava Fišera konstruuje nová minirýpadla Bobcat. Začínali skromně tunovým E10 s unikátní konstrukcí, ze kterého se vyklubal veleúspěšný model kopírovaný konkurencí. A postupně přecházejí na větší stroje. Hlavní perlou expozice zůstalo E10, tentokrát ovšem v elektrické verzi E10e.
„E10 pořád žije, každý rok zvyšujeme výrobu o 20 %, máme 25% market share. A s elektrikou to začíná úplně stejně,“ vypráví s neskrývaným nadšením Jaroslav Fišer, který dnes současně řídí strategii elektrifikace všech strojů Bobcat pro Evropu. Upozorňuje, před jakou výzvou díky tomu stojí: „Může se udělat snadno chyba. Všichni výrobci jsou dost opatrní.“
Minirypadla Bobcat navržená a vyráběná dobříšským týmem se distribuují též pod značkou mateřského koncernu Doosan. Na rozdíl od strojů Bobcat je není možné dovybavit některými prvky nejvyšších výbav. Jejich číselné označení zůstává stejné, pouze místo písmene E na počátku stojí DX.
Kabiny minirypadel Bobcat se společně s kabinami pro minibagry Kubota dělají ve vyškovském výrobním závodě německé společnosti Fritzmeier Systems. Vedoucí nákupu Heinz-Peter Spielhaupter mě zve nahoru do prvního patra stánku a ukazuje mi dvě kabiny z Vyškova. Obě jsou určené pro minibagry, jedna pro Bobcat, druhá pro Kubotu.
Švýcarská rodinná firma Ammann oslavila na Baumě své 150. narozeniny. Pátá generace rodu v čele s generálním ředitelem Johannem Niklausem koupila v roce 2005 Stavostroj Nové Město nad Metují, kde ponechala a nadále rozvíjí výrobu tahačových a lehkých tandemových válců.
Právě jejich řada ARX byla jednou z mnoha novinek. Vyznačuje se novým bezúdržbovým kloubem řízení, který umožňuje rychlé vyosení běhounů. Nynější generální ředitel Hans-Christian Schneider, syn Johanna Niklause, potvrdil, že v cestě inovací bude pokračovat.
Už tradičním vystavovatelem na Baumě je výrobce kompresorů Atmos Chrást. Sídlí u Plzně, takže to do Mnichova neměl daleko. Vedoucí vývozního oddělení Tomáš Prudil poukazuje především na pojízdný kompresor PDC 190 s vestavěným motorem Caterpillar, jehož otáčky nejsou závislé na výkonu kompresoru. Mají zde i prototyp pojízdného šroubového kompresoru PDH 76, který vyhovuje emisní normě Stage 5, a pro mimoevropské trhy je určen pojízdný šroubový kompresor PDK 65 s motorem Kubota.
Mladý konstruktér Tomáš Budík se mi ochotně věnuje na vzhledném stánku společnosti Hydraulika Petráš. To je firma z lázeňského města Luhačovice, proslavená především drapáky v našich kovošrotech. Zdaleka se však nezaměřuje pouze na domácí trh, mezi jejich významná odbytiště patří Rusko, Skandinávie, nedávno dodali 40 drapáků na Kubu, drapák na kopání kolejí je oblíbený v Anglii… na export jde většina produkce. U drapáků používají vlastní rotátory, ovšem pouze jako ekonomickou variantu k robustním švédským otáčecím ústrojím Indexator.
Kopřivnická Tatra ve své expozici ukázala dva sklápěče Phoenix v zajímavých konfiguracích pro zahraniční dealery. Jeden byl pětinápravový sklápěč s podvozkem 10x6 pro nizozemského dealera Loven Trucks a vedle speciální nástavby byl vybaven třemi řiditelnými nápravami a prostřední nápravou zdvihací. Druhé auto s podvozkem v konfiguraci 8x8 bylo určené pro švédského dealera Cordestam a odpovídalo tedy požadavkům švédského trhu. Vůz měl upravený rozvor, prodlouženou spací kabinu s nadstandardním vybavením a disponoval závěsným zařízením VBG, které vyhovuje skandinávským předpisům.
Fotografie exponátů souvisejících s Českou republikou najdete v naší galerii.
Text a foto: Ondřej Hájek
Komentáře
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.