Bauma 2016: Pásová rypadla
Bohatě zastoupená kategorie pásových rypadel se nesla ve znamení ekologie, motorů splňujících finální normu Tier 4, hledání úspor paliva, hybridních a elektrických pohonů.
Americký výrobce Caterpillar ukázal hned několik nových modelů série F, které se pyšní novým úsporným motorem Cat ACERT a technologií Product Link. Mezi středními stroji mohl zaujmout 13,3 tunový model 313F L GC, sedmnáctitunový 315F L s kompaktní zádí a nízkou hlučností. Větší modely byly zastoupeny 22,3tunovým 320F L, třiadvacetitunovým 323F L a šestadvacetitunovým 325F L. Z velkých bylo možné vidět třicetitunový 330F LN a dále 44tunový 340F L LRE s velkým dosahem a pro výšky až 22 metrů. V kategorii velkých rypadel se nacházel model 6015B o hmotnosti 140 tun, který je se standardní lžící o objemu 8,1 m³ vhodný pro lomy a těžbu. Ze starších strojů Caterpillar bylo možné zahlédnout například čtrnáctitunový 311F LRR.
Třiadvacetitunový stroj Komatsu PC 210 LCi nebyl na Baumě 2016 žádným nováčkem, letos byla demonstrována nejen jeho revoluční technologie v podobě inovovaného bezdrátového monitorovacího systému KOMTRAX a systému údržby CARE®, ale i schopnost dosahovat požadovaného výkonu s minimálním úsilím strojníka ve spojení s novou naklápěcí lžící. Oproti tomu devatenáctitunový model PC 170 LC-10 byl sice v Evropě uveden již v roce 2015, ale na Baumu se ještě nepodíval. Předvedl se rovnou s podvozkem LGP snižujícím tlak bagru na zeminu, nejnovější technologie není třeba opět zmiňovat. Obdobně na tom byl i 24tunový model PC 228 US LC-10. Dokonce bylo ještě možné zde zahlédnout 21tunový model PC 210 NLC-6 s teleskopickou násadou Cosben.
Novou jedenáctou řadu reprezentoval čtrnáctitunový Komatsu PC 138US-11 se zkrácenou zádí a novým systémem KOMVISION, který umožňuje pohled z ptačí perspektivy na bagr i kolem něj. Vystaven zde byl i pětadvacetitunový model PC 240NLC-11. Na Baumě 2016 byl oficiálně představen také obří PC 7000, který je určený pro lomy a těžbu a má být největší a nejbezpečnější v této třídě. Váží 677 tun a nakládací lopata může operovat až s 36 m³ nákladu. Alternativně lze osadit i kinematiku s podkopovou lžíci o stejném objemu. Tento gigant má také vylepšené elektronické systémy od Komatsu a je poháněn 1250kW motorem.
Kobelco na letošní Baumu přivezlo zástupce několika svých sérií. Třetí řadu série SR se zkrácenou zádí reprezentovalo unikátní 16tunové rypadlo ED 160-3 Blade Runner se schopnostmi malého dozeru, 23tunové rypadlo SK 230 SRLC a 26tunové SK 260 SRNLC. Pátá generace série se zkrácenou zádí byla zastoupena 14tunovým modelem SK 140 SRLC. Kobelco se mohlo pochlubit i novou desátou sérií rypadel, která je založená na výrazném snížení spotřeby paliva a zvýšení produktivity. K vidění byl 21tunový SK 210 LC a SK 210 D, šestadvacetitunový SK 260 NLC, pětatřicetitunový SK 350 NLC a 40tunový SK 400 DLC. Kobelco ukázalo také model 9. řady s označením SK 500LC-9, který v závislosti na vybavení nabývá hmotnosti 48,4 až 50,5 tun.
Case se předvedl se sérií CX – C, která splňuje ekologická nařízení bez filtru pevných částic (DPF). Emise jsou zde minimalizovány pokročilým chlazeným systémem na recirkulaci paliva a chemicky rozkládány zásluhou dieselového oxidačního katalyzátoru (DOC), který vydrží celou životnost stroje. K vidění byl pětadvacetitunový CX 235 C. Case série CX – D ještě navíc vyniká zvýšenou hmotností – a tedy i použitelností, vylepšeným hydraulickým systémem pro snadnou a hladkou manipulaci a slibuje lepší komfort a výhled z kabiny. Zástupci této série byl třináctitunový model CX 130 D, jedenadvacetitunový CX 210 D, třicetitunový CX 300 D a téměř padesátitunový CX 490 D.
Liebherr se chlubil nízkoemisními modely, které mají oproti svým předchůdcům menší spotřebu paliva a zvýšený výkon. Novinkou byl model R 936, který následoval R 946 představený na Intermatu 2015 v Paříži. Liebherr nově uvedl i modely v rozpětí hmotnosti 20 až 25 tun pro méně regulované trhy, kde postačuje emisní norma třetího stupně – tedy hlavně Rusko, Indie, Čína, jihovýchodní Asie a jižní Afrika – R 920, R 922 a R 924. Druhý jmenovaný o hmotnosti 22 tun byl dokonce na Baumě předveden při práci. Návštěvníci mohli okukovat i 15tunový R 914 Compact Litronic a 27tunový R 926 Compact.
V kategorii velikánů byl vystaven 80tunový Liebherr R 970 SME Litronic, který má v porovnání se svým kolegou R 976 modifikovaný podvozek, velké protizávaží a tím i větší lžíci pro efektivnější kopání. Rypadlo, které se v tunelu cítí jako ryba ve vodě, protože nikde nic nepřečuhuje ani nezavazí, ukázal na letošní Baumě Liebherr v podobě svého 45tunového modelu R 950 Tunnel Litronic. Tento model má tedy nejen krátkou záď, ale i omezení výšky přídavných zařízení pro zabránění narušení zdí raženého tunelu. Liebherr také ukázal 210tunový těžební stroj R 9200, který má kapacitu lžíce až 12,5 m³ a nabízí největší nosnost ve své třídě.
Doosan přijel s pátou řadou série DX s redukovanou zádí slibující nepřekonatelný výkon a spolehlivost. Návštěvníci si mohli prohlédnout 14tunový model DX 140LCR-5, 24tunový DX 235LCR, 25tunový DX 255NLC-5 a téměř 50tunový DX 490NLC-5. Modely se předváděly s nejrůznějšími přídavnými zařízeními.
Hitachi nezůstalo pozadu s pátou sérií modelů se zkrácenou zádí řady ZAXIS (ZX). K vidění byl 14tunový model ZX 135 US, 24tunový ZX 225 USLC a 35tunové ZX 350 LC. Dále se také předvedly modely šesté série jako pětadvacetitunový ZX 250 LC, třicetitunový ZX 300 LC, pětatřicetitunový ZX 350 LC. Z velkých strojů pak 50tunový ZX 490 LCH a téměř 90tunový ZX 890 LCR. I tyto stoje ukazovaly, že umí pracovat jak s mechanickým, tak s hydraulickým přídavným zařízením.
Novou vylepšenou sérii předvedl Hyundai. Světovou premiéru si odbyl 22tunový Hyundai HX 220 L, 24tunový model HX 235 LCR určený pro lesní průmysl, 26tunový HX 260 NL a třicetitunový HX 300 NL pro stavebnictví, dále pak 33tunový HX 330 NL pro nakládání s odpady a recyklaci. Vystavený nový 38tunový HX 380 L i 52tunový HX 520 L byly vyrobeny jako pomocníci do lomů a pro těžbu.
JCB zde mělo nově vylepšené modely svých pásových rypadel a na jejich ukázku využilo i svoje hydraulická kladiva. Pochlubilo se kupříkladu čtrnáctitunovým modelem JZ 140 LC se zkrácenou zádí, 22tunovým JS 220 a 37tunovým JS 370 NLC.
Volvo prezentovalo svůj inovativní systém ECO mode na několika modelech. Nové kompaktní šestnáctitunové Volvo ECR 145E má navíc krátkou záď, která umožňuje snadné otáčení. Dále zde bylo možné vidět až sedmnáctitunové EC 140E a až 26 tunové EC 220E doplňující řadu rypadel E od 14 do 48 tun, které byly představeny již na Plantworx 2015. Volvo EC 300E je k dostání v rozpětí hmotností 29 až 32 tun. Novinkou bylo 75tunové rypadlo Volvo EC 750E s inovativní elektro-hydraulickou řídicí technologií a systémem ECO mode. Na Baumě se předvedlo i největší rypadlo od tohoto výrobce, a to Volvo EC 950E patřící do kategorie 90tunových obrů, také s elektro-hydraulickým systémem i ECO mode.
Atlas vystavil téměř 22tunový model 215 LCsr s výkonným motorem Cummins, který slibuje rychlé a jemné operační cykly díky nově vyvinutému hydraulickému systému Rexroth.
I firma Sany měla na Baumě 2016 v této kategorii několik zástupců s úspornými motory Isuzu. Mezi zcela novými byl třeba 23tunový SY 215C-9C5K, 25,5tunový SY 245C-9C5K, pětatřicetitunový SY 365C-9C5K a dokonce i padesátitunový těžební stroj SY 500C-1B5KH. 14tunový model SY 135C-914K byl ale vystaven taky.
Mecalac v této kategorii zastupoval čtrnáctitunový multifunkční model 714 MCe, který má krátkou záď a umožňuje tak práci na malém prostoru. Mimo jiné se může pochlubit posuvnými dveřmi kabiny, což je pro úzké prostory ideální.
Na letošní Baumě měl zástupce v kategorii pásových rypadel i Menzi Muck, a to díky svému novému výjimečnému 14,5tunovému rypadlu Menzi Master M 515 vycházejícímu z řady M5. Tento malý šikula pracuje s teleskopickým ramenem, které má speciální kinematiku, a tak umožňuje široký rozsah kopání.
Také stroje Wacker Neuson slibují maximální výkon, stabilitu, kompaktní rozměry a hbitost malých modelů. Návštěvníci se o tom mohli přesvědčit například u 15,5tunového modelu ET 145 s klasickou zádí.
V kategorii do 20 tunvystavil Hidromek svůj 14,5tunový model HMK 140 LC, který je spolu s veškerým vybavením dle výrobce králem své kategorie. Dále potom 22tunový HMK 220 NLC, 30tunový HMK 300 LC, 39tunový HMK 370 LC HD a nový 50tunový HMK 490 LC HD. Všechny modely měly motor Isuzu.
LiuGong představil svoji novou řadu rypadel s označením E. K vidění byly váhové kategorie od 15 do 50 tun s různými přídavnými zařízeními, převážně značky Miller. LiuGong do strojů integroval systém kontroly výkonu, který přesně propojuje motor s hydraulickým čerpadlem. Takto mohou i nově předvedené modely 915 E, 922 E, 925 E, 933 E, 939 E, a 950 E dosáhnout vyšší účinnosti a lepší ovladatelnosti lžíce.
Demoliční pásová rypadla
Hitachi Zaxis 470 LCH-5 patří ještě ke starší řadě demoličních pásových rypadel a se svojí váhou 50 tun to není žádný drobeček.
Mezi stovkou svých exponátů Liebherr ukázal i model R 950 Demolition Litronic, který nabývá hmotnosti 53 až 74 tun a vytáhne se až do výšky 26 metrů.
Volvo předvedlo novou generaci strojů slibujících optimální trvanlivost a bezpečnost s maximálním užitkem. Rypadlo Volvo EC 480 EHR má hmotnost 64 tun a dosáhne do výšky až 28 metrů.
Nové demoliční pásové rypadlo předvedl Caterpillar v podobě modelu 340F UHD o hmotnosti 44 až 50 tun, který dosáhne výšky až 22 metrů. Nový spojovací systém výložníku umožňuje rychlé připojení různých zařízení a tím zvyšuje efektivitu a univerzálnost tohoto stroje.
Zástupce zde mělo i Komatsu s novým 36tunovým strojem PC 360 NLC-11 Demolition a 49tunovým modelem o výškovém dosahu až 28 metrů PC 490 LC-11 HRD, které patří již k 11. řadě těchto rypadel. Stroje mají nový dálkový bezdrátový monitorovací systém KOMTRAX a také systém údržby CARE od Komatsu, které jsou standardním vybavením většiny nových strojů tohoto výrobce. Nový hydraulicky nastavitelný širokorozchodný podvozek zvyšuje stabilitu a trvanlivost. Stroje mají i zdvihací mód, který zvyšuje sílu zdvihu až o 6 %.
Hybridní a elektrická rypadla
Hybridní stroje mají připojený elektromotor, který může fungovat jako generátor nebo motor v závislosti na jeho zapojení. Z motoru dodané kinetické energie vzniká při brzdění ztrátová tepelná. Brzdící generátor převádí kinetickou energii na elektrickou tak, aby nedocházelo k její přeměně na tepelnou, a ukládá ji do kondenzátoru. Tato energie se následně využívá při akceleraci motoru, jemuž pomáhá a snižuje tak jeho zátěž. Navíc pokud se elektromotoru podaří kondenzátor zcela nabít, funguje pak jako motor a i tím pomáhá původnímu motoru. Tyto systémy výrazně snižuji spotřebu paliva a výrobci se v této oblasti předbíhají, kdo bude mít systém účinnější a s co nejvyšší úsporou spotřeby paliva.
21tunové pásové hybridní rypadlo Komatsu HB 215LC-1 Hybrid a 37tunové Komatsu HB 365LC-3 Hybrid s vlastním unikátním hybridním systémem Komatsu slibuje snížení spotřeby paliva o 20 až 30 %.
Kobelco SK200H-9 má hybridní systém s vysokou účinností, který může snížit spotřebu paliva až o 40 %.
V této kategorii měl zástupce i Caterpillar se svým unikátním hybridním hydraulickým systémem zvaným ACS (Adaptive Control System) a ostatními vychytávkami, které údajně ušetří 15 až 20% paliva v porovnání se standardními modely. Vystaven byl třeba 36tunový 336F LN XE a 52tunový 352F L XE.
Stánek japonského Takeuchi nabídl také 31tunové elektrické rypadlo s označením TB1140E, jež bylo na začátku jakýmsi pokusným králíkem pro partu studentů, kteří se dříve ve školním projektu v Curychu zabývali vývojem elektrických aut. Takto velký bagr však bylo větší sousto, které se však vyplatilo spolknout. Výhody byly viděny například v tom, že jeho chod je mnohem tišší a zcela bez emisí, což umožňuje práci ve městech a prostorech citlivých na životní prostředí, navíc elektřina je levnější než běžné palivo.
Text: Simona Vašíková
Foto: Anna Fajkusová
Komentáře
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.