Historie nesmrtelného smykem řízeného nakladače UNC 060

UNC = univerzální nakladač čelní, 060 = zamýšlená nosnost 600 kg. Vedle DH 112 snad nejznámější stroj československého stavebnictví vyvinul VVU ZTS Zvolen na sklonku 70. let minulého století. Pojďme si ho nyní připomenout.

Předpokládaným využitím nakladače UNC 060, který se začal prodávat v roce 1981, byly práce menšího rozsahu ve stavebnictví, zemědělství a dalších odvětvích. Díky své manévrovatelnosti a malým rozměrům mohl pracovat jak na venkovních plochách staveniště, tak i uvnitř budov. Jako s doplňkovým strojem se s ním počítalo i ve skladovém hospodářství. Už od začátku výroby se kalkulovalo se širokým rozsahem příslušenství, aby bylo umožněno hloubení rýh a kanálů, nakládání a hrnutí rozpojených zemin a sypkých materiálů nebo přeprava kusových materiálů.

UNC 060 se vyrábělo v době, kdy ani nejlepší smykem řízené nakladače světových značek neznaly joysticky. Avšak ani UNC 060 je zpočátku nemělo. První stroje byly osazeny mechanickým ovládáním, tolik oblíbené joysticky od východoněmecké Orsty přišly později. Další výraznou odchylkou UNC 060 bylo použití stranových převodovek s ozubenými koly. Proč se tomu tak stalo? V bývalých zemích RVHP nikdo nevyráběl pomaluběžné hydromotory, a proto nebylo možno použít velmi rozšířené řešení přenosu krouticího momentu od hydromotoru na kola pomocí řetězů. Konstrukéři si museli poradit s rychloběžným hydromotorem, který nezbylo než zpřevodovat pomocí ozubených kol.

Ani známý tříválcový motor Zetor nebyl v UNC 060 osazen od prvopočátku. Mechanickým srdcem prvních nakladačů, které vyjížděly z bran výrobního závodu ZTS Detva v Krupině na samém počátku osmdesátých let, byl čtyřválec Slavia 4S90A z ČKD Napajedla o výkonu 29 kW při 3000 ot/min. s „možností přetížení o 10 % na jednu hodinu během šestihodinového provozu“. Cena prvních nakladačů byla stanovena na 135000,- Kč, dnes lze UNC 060 z 80. let prodat téměř i za dvojnásobek, pokud je v dobrém stavu.

Několik technických parametrů k porovnání:

  UNC 060 na začátku 80. let UNC 060 později
Motor 4S90A Zetor 4901 / 5201
Výkon motoru 29,4 kW 34,2 kW / 33,1 kW
Počet válců 4 3
Pohotovostní hmotnost 2500 kg 2875 kg
Nosnost 630 kg 750 kg
Ovládání mechanické hydraulické
Pneumatiky 7,6-16 10-15
Pojezdová rychlost 12 km/h 12 km/h

UNC 060 v podobě, kterou zná většina z nás, bylo vybaveno tříválcem Zetor. Za ním se nacházela rozvodovka pohonu čerpadel. Olej do okruhu pojezdu dodávala dvě axiální pístová čerpadla SPV 20, kdežto pracovní hydrauliku obstarávalo zubové čerpadlo A72XTM/082XTM. Výložník nakladače byl v zadní části osazen hydraulickými válci pro vyrovnávání lopaty. Ty byly hydraulicky propojeny s válci vyklápění lopaty. Při zvedání výložníku se pístní tyče vyrovnávacích válců mechanicky zasouvaly do válců a vytlačovaly tak olej do válců otevírání lopaty (při spouštění výložníku opačně), čímž docházelo k vyrovnávání dna lopaty během zvedání a spouštění výložníku. Užitečná vlastnost hlavně pro práci s paletizačními vidlemi. Pro snadnou výměnu přídavných zařízení byl nakladač vybaven rychloupínacím zařízením vlastní konstrukce.

Ovládání pojezdu i pracovního zařízení bylo hydraulické. V kabině se nacházely joysticky, které dávaly pokyny řídícím ventilům Orsta, umístěným pod každým z joysticků. Pravou rukou se ovládal pohyb výložníku a pojezd pravých kol, levou rukou vyklápění lopaty a pojezd kol na levé straně. Otáčky motoru se ovládaly plynovým pedálem umístěným na podlaze. Servisní přístup značně ulehčovala velká prosklená kabina s možností snadného odklopení směrem vpřed.

Soudruhům se po čase zdál nakladač UNC 060 příliš drahý, a proto byl přijat „podnikový úkol“ - v roce 1989 se začalo s vývojem jednodušší, a tím i levnější varianty s označením UNC 061. Prototyp sice vznikl ještě v Krupině, ale sériová výroba se v roce 1991 rozběhla v Detvě, kde doposud neměli žádné zkušenosti s výrobou smykem řízených nakladačů. Možná i z tohoto důvodu byl nakonec nakladač UNC 061 paradoxně dražší, než 060. Oproti UNC 060 sázelo UNC 061 na mechanické vyrovnávání lopaty pomocí táhel a na mechanické ovládání místo joysticků.

V letech 1990 až 1992 se upravené UNC 060 nabízelo v Německu jako Hanomag KL 75. Během roku 1992 ale již přichází UNC 750, které nesmrtelný nakladač UNC 060 po 11 letech vystřídalo.

Komentáře

UNC 060. – Měl jsem možnost ho v letech 1983 - 1991 sledovat na dvou exemplářích a občas s nimi i dělat, byly to dobré stroje. Dělal jsem však i s Bobcatem, ať už se zážehovým motorem Kohler nebo vznětovým Kubota. UNCčko však mělo oproti Bobikům obrovský neduh - stále z něj tekl olej jak z olejničky. To jsem u žádného z Bobiků nezaznamenal (a že šly z ruky do ruky všelijakejch rabiátů, který ho jen huntovali a co se týká údržby nic neudělali). UNCčko mělo péči údržbářů i servisáků, ale unikající olej se nikdy nepodařilo zcela odstranit a když, tak jen na krátkou dobu. Když na něj přijeli servisáci od výrobce a tekoucí olej jsem jim vytýkal, cítili se dotčeni, že všude jinde jsou s UNCčkem spokojeni. Odpovídal jsem jim, že jinde asi nemají srovnání s Bobikem, ten je po všech stránkách vynikající. Taky mi u UNCčka hrozně vadila blbě umístěná modrá baňka filtrace vzduchu vně zadní bočnice.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.