Teleskopický manipulátor Manitou MT 835: Velký stavař v malém pojetí
Manitou posouvá výdobytky větších manipulátorů směrem do menších řad. Příkladem je malý manipulátor MT 835, který je dalším představitelem nové generace strojů tohoto francouzského výrobce. Co od něho můžete čekat, se dozvíte v dnešní recenzi.
Manitou MT 835 je nejmenším z nové trojice univerzálních stavebních manipulátorů, kam dále patří MT 1135 a MT 1335. Všechny mají maximální nosnost 3,5 t, výškový dosah se pohybuje od 8 do 13 m. MT 835 má ten nejnižší, tedy 8 m, a není vybaven opěrnými patkami ani automatickým blokováním pozice zadní nápravy.
Nahrazuje typy MT 732 a MT 932, které vlastně slučuje dohromady, a díky svému osmimetrovému výškovému dosahu nalezne uplatnění především v odpadovém průmyslu a různých průmyslových firmách. I když stavaři vyhledávají především dosahy 10 - 13 m, jistě bude recenze zajímavá i pro ně, jelikož MT 835 je postaven na stejné platformě jako jeho dva větší kolegové. V nabídce zůstává méně robustní MLT 735, což je manipulátor s rychlejší hydraulikou určený speciálně pro práce s lopatou (L v názvu).
Připravený na mnohé
Podívejme se na to, čím je náš stroj vybaven a co z něj můžeme mít. Na konci výložníku nelze přehlédnout znásobenou přídavnou hydrauliku s přepínacím servoventilem. A také lekáží, kterou můžeme využít třeba pro jeřábový naviják. Důležitým prvkem výbavy je i hydraulický rychloupínač.
Podvozek je obutý do pneumatik Michelin Power CL 400/80-24 (15.5/80-24) IND, které mu zajišťují standardní světlou výšku 0,41 m. Obdobnou hodnotu najdete i u srovnatelných manipulátorů konkurenčních značek jako JCB nebo JLG, pouze Merlo má pod podvozkem více místa (o 15 cm).
Dvě verze pohonu
Pod kapotou sídlí přeplňovaný Perkins 854E-34TA s filtrem pevných částic. Objem 3,4 l, výkon 75 kW – prostě klasika. Manitou je však jediným výrobcem teleskopických manipulátorů, který v hmotnostních kategoriích 8 až 18 tun nabízí stejné typy ve dvojím provedení - s hydrodynamickým nebo hydrostatickým pojezdem. Hydrostat je citlivější, hodí se do malých prostor a na jemné práce. Má označení MT 835 H a je o 100 kg těžší.
My ale sedláme hydrodynamiku, která má s prázdnými vidlemi hmotnost 7200 kg. K dispozici máme 4 stupně vpřed a čtyři vzad, udávaná maximální rychlost je nikterak závratných 26 km/h. V hydraulickém systému pracuje zubové čerpadlo s vysoce nadprůměrným průtokem 125 l/min i tlakem 270 bar.
Odpovědí Manitou firmě Merlo, jež si patentovala boční posuv výložníku, je systémTDSL. Protože je součástí upínací desky, zajišťuje posuv (215 mm na obě strany) v celé délce výsuvu výložníku. V nabídce jsou i hydraulicky posuvné vidle, které lze přesunout o 100 mm na obě strany. S TDSL je však zkombinovat nelze, už kvůli potřebě dalšího hydraulického okruhu.
Jako v autě
Prostorná kabina s nádechem automobilového designu pochází z větších typů, pouze má jinou instrumentaci a vybavení. Elektricky stahovatelné sklo ve dveřích však zůstalo. Kabina nabízí kvalitní výhled, a to především vpřed a vzhůru.
Sloupek volantu je naklápěcí a výsuvný, takže si volant můžete nastavit výškově i podélně. Expresivně tvarovaný joystick posouvat nelze, je umístěn napevno. Ale i ve vzdálenější poloze sedadla je stále dobře v dosahu.
Stará páka s podobou moderního joysticku
Joystick je mechanický, tzn. ovládá hydraulický rozvaděč přes táhla. Na naklopení joysticku tak musíte vyvinout nějakou tu sílu, ale i tak je ovládání patřičně precizní. Mechanické ovládání prý bylo použito z důvodu jednoduchosti a odolnosti, ovšem stroj jako celek má do jednoduchosti daleko. Dnešní předpisy kladou enormní nároky na bezpečnost a ekologii, a tak je MT 835 doslova prošpikován elektronikou - ať už se jedná o několikaúrovňový systém hlídající přetížení nebo elektronicky řízený motor s DPF.
Ale zpět k joysticku. Nejen, že umí zvedat výložník a vyklápět lopatu, ale dokáže také měnit směr jízdy (červenou kolébkou nahoře), vysouvat výložník (horním kolečkem) a ovládat přídavný okruh (spodním kolečkem). Celý joystick, včetně umístění a provedení tlačítek, je ztvárněn nebývale ergonomicky, opravdu to láká položit si na něj ruku a všechny funkce vyzkoušet.
Ovládání výložníku je bezproblémové. Pohyby provádí současně, jak potřebujete. Záměry vám může překazit jen přetěžující funkce. Můžete ji sice „sestřelit“ odblokovacím tlačítkem, musíte ho ovšem držet stisknuté po celou dobu provádění činnosti „na hraně“. Koho by to štvalo, může si vzít na triko odpojení kabelu od čidla. To je ale samozřejmě záležitost pouze pro zkušené strojníky.
Jízda s menším rejdem
Jízda s MT 835 je náramná, stroj jde příjemně a plynule za plynem. Rejd si v porovnání s předchůdci MT 732 a MT 932 pohoršil o 18 cm. A ani oproti konkurenci není hodnota 3,85 m vnějšího poloměru otáčení přes kola nijak oslnivá. Ovšem i tak vás při zapnutém řízení všech kol překvapí, kde všude se vytočíte, a jak rychle a elegantně. Maximální vytočení kol na nápravách Spicer je stále značné a manévrování v těsných prostorách je příjemným úkonem, na který se budete těšit.
Přepínání řízení kol přední/všechna/krabí chod se provádí páčkou vpravo za sedadlem. Správné srovnání kol indikuje kontrolka na přístrojovém štítu.
Servisní přístup a závěr
Štědrý servisní přístup je umožněn díky rozměrnému laminátovému víku motorového prostoru na pravé straně stroje. Jeho vyklopení je snadné a v otevřené poloze ho drží plynová vzpěra. Pro větší servisní zásahy je pak možno vyklopit spodní plechovou část, což jde také snadno.
Manitou MT 835 je uživatelsky přívětivý, pohodlný, dobře vypadající a výkonný manipulátor, který ve svém strojníkovi dokáže už po chvíli vykřesat jistou jiskřičku náklonnosti, ne-li přímo obdiv a lásku.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře