Novinky emailem
  • Registrace
  • Přihlásit se
Vše
Články
Bazar
Fórum
Firmy
Krádeže
Práce
  • Články
  • Bazar
  • Fórum
  • Firmy
  • Krádeže
  • Veletrhy
  • Kalkulačky
  • Práce
  • Volné stroje
  • Recenze
  • Naživo
  • Zaostřeno
  • Návody
  • Design
  • Veteráni
  • Legislativa
  • Výstavy
  • Výroba
  • Domácí trh
  • Citát dne
  • První foto
  • Limitované edice
  • Checklist
reklama
reklama
  • bagry.cz
  • /
  • Články
  • /
  • Recenze
  • /
  • Smart Construction Retrofit - po hlavě do 3D

Smart Construction Retrofit - po hlavě do 3D

22.09.2022 19:23

Pod názvem Smart Construction Retrofit se skrývá cenově příznivá 3D nivelace pro rypadla. V rámci uvedení na český trh mě posadili do Komatsu PC210LC-11 vybaveného tímto zařízením. Co jsem zjistil?

Úvodní foto  

Smart Construction s velkým S

Smart Construction je obchodní značka firmy Earthbrain Ltd., jejímž cílem je digitalizovat stavebnictví. Stavební stroje jsou pro ni výchozím bodem, od něhož se postupně odvine digitalizace celého stavebního procesu od záměru po kolaudaci.

Smart Construction je jednou z prvních otevřených platforem, která dokáže odečítat data z nivelačních systémů různých výrobců a prostřednictvím cloudu každý den informovat o tom, kde a kolik kubíků který stroj odtěžil.

Přístup Made in Japan

Ve firmě Earthbrain má 54,5% podíl společnost Komatsu, jejíž i-bagry díky spolupráci s Topconem disponují nejlépe integrovanou 3D nivelací dodávanou z výroby. Smart Construction ale počítá se stroji všech značek a stáří, takže potřeboval něco jednoduchého a levného. Což Topcon není.

Data, data, data

A tak vzniknul Smart Construction Retrofit, což je 3D nivelace, jejímž primárním účelem je přijímat a posílat data do cloudu Smart Construction.

Ale pokud cloud nevyužiješ, můžeš nivelaci použít i bez cloudu a měsíčních poplatků. Projekt ve formátu RTF (vlastní formát Retrofitu, do kterého je potřeba projekt zkonvergovat) do ní nahraješ přes USB port.

Miniaturizovaná klasika

Nivelace je zajímavá už svými komponenty a tím, jak jsou uspořádané. Senzory na rameni jsou maličké a jejich konektory jsou chráněné masivním plechovým krytem, přičemž samotná čidla kryt nemají. Senzory jsou mezi sebou propojené kabelem, který vychází z kontroleru umístěného vzadu za kabinou venku na kapotě.

Kontroler venku

Kontroler je mozek celého systému, se kterým komunikuješ pomocí bezdrátově připojeného tabletu (přes WiFi). Do kabiny se tak nemusí zvenku tahat žádný kabel (u testovacího systému ale z kontroleru vede kabel k radiomodemu v kabině, který je tam lépe chráněný před nepřízní počasí).

BYOD

My jsme si spárovali tablet od Samsungu, přičemž tovární tablet bude pocházet od firmy Handheld. Použít ale můžeš cokoli s Androidem, musíš však počítat s tím, že jakákoliv aktualizace Androidu může narušit funkčnost aplikace. Takže je lepší mít zařízení vyloženě jen pro nivelaci a zakázat u něj aktualizace. Anebo používat tovární Handheld s podporou. Je to na tobě.

Dvě antény

A nyní do práce. Přestože se jedná o budgetový systém, má na otočném svršku dvě GNSS antény, takže zorientování systému při otáčení nástavby je bez problémů. Androidí apka je japonsky hravá a hned jsem v ní byl jako doma. Různé možnosti grafického zobrazení i zobrazení ikon a čísel v “chlívečcích” se mi prostě líbí.

Koukám na displej

Trochu mě zarazilo, jak je lžíce bagru na displeji klidná. U jiných systémů se při sebemenším pohybu obrázek lžíce zachvěje, zatímco tady stahuju terén a lžíce na displeji je ledově klidná.

Hledám něco, podle čeho bych se mohl detailněji orientovat. Retrofit je totiž pouze indikační systém, který nikterak nezasahuje do hydrauliky. Pruh LED diod k dispozici není, pouze nenápadný svislý indikátor po levé straně displeje. Na rozdíl od LED diod je potřeba na něj neustále pokukovat a přeostřovat zrak, což mi nevyhovuje. Navíc je opravdu titěrný.

Dobrý zvuk

Nakonec proto bagruju podle zvukových signálů. A tady musím říct, že Retrofit září. To není žádné unylé popípávání, poslouchám zvuky jako z nějaké počítačové hry. Mário, nebo tak něco. Zvuky se mění podle toho, jak daleko mám zuby od výkopu. Dá se podle toho pracovat opravdu dobře.

Referenčka…

Venku stojí referenční stanice neboli “bejska”. To je vlastně třetí GNSS anténa, u které, na rozdíl od antén na bagru, znáš její přesnou pozici. Její vzdálenost od právě viditelných satelitů se porovnává se vzdálenostmi zjištěnými anténami na bagru, jejichž poloha se tímto zpřesňuje. Komunikace mezi bejskou a bagrem probíhá přes rádiomodem SatelLine-EASy finské firmy Satel umístěný v kabině. Tedy stejně jako u jiných 3D nivelací.

…a satel…

Na displeji rádiomodemu vidíš sílu přijímaného signálu, napětí a frekvence vysílače a přijímače. Diody CD a CTS svítí červeně, což znamená, že vysílač je zapnutý a připravený pro příjem dat z referenční stanice. Diody TD a RD nesvítí, takže přes sériový port momentálně neproudí žádná data dovnitř ani ven.

…nebo korekce přes SIM kartu

Pro případ, že referenční stanici nemáš k dispozici, můžeš využít některou ze sítí referenčních stanic rozmístěných po republice. Korekce pak nepřijímáš přes rádiomodem, ale datový modem, ve kterém máš SIM kartu. Tady je konkrétně přenosný 4G modem Huawei E5785 na Micro-SIM kartu od Vodafonu.

Nevýhodou je, že za tuto službu musíš platit. A to nejen za data na SIM kartě, ale hlavně za přístup do sítě referenčních stanic. Navíc data z této sítě do bagru neproudí tak plynule, a tak se může stát, že nebudeš dosahovat takové přesnosti. Ale použitelné to v dnešní době už je.

Váha pro Komatsu

Smart Construction Retrofit zatím nedokáže obsloužit bagry s děleným výložníkem - integrace dalšího senzoru by měla být hotová do konce roku. Sledování rotace naklápěcího rotátoru nebude nikdy. Ale pozor - v ceně je váha! Ano, my ji ještě neměli, ale bude. Ovšem zatím jen na rypadla značky Komatsu, protože se napojuje do hydrauliky stroje.

Proč je to levné

Největší omezení Smart Construction Retrofit? Nemá 2D software ani hardware. Nedá se doobjednat 2D senzor s kompasem a systém neumožňuje propojení s rotačním laserem. On tedy v blízké budoucnosti bude mít 2D režim, ale bez výše uvedeného. Takže to ve skutečnosti bude pouze 1D. Vzhledem k tomu, že nejprodávanější systémy na bagry jsou 2D systémy, je to mega omezení.

Kdyby byl systém přepnutelný do opravdového 2D, šlo by kopat přesně a okamžitě bez projektu, korekcí a viditelných satelitů. Toto “3D bez 2D“ tak zatím dává smysl jen u velkých staveb v otevřeném terénu, nejlépe při současném připojení do cloudu Smart Construction. Čímž se dostáváme zpátky k tomu, že Retrofit sice lze používat bez cloudu Smart Construction, ale nedává to moc smysl. Jeden je stvořen pro druhého.

Text: Ondřej Hájek, foto: Luc Hilderon, Ondřej Hájek

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

  • Tiskové zprávy
  • Zajímavé odkazy
  • Základní pojmy
  • GDPR
  • Reklama
  • Kontakt
ISSN 1801-0768 | © 2004-2024 CE Grid Všechna práva vyhrazena. Používáním této stránky souhlasíte s právními podmínkami TOPlist