Rypadlonakladače Case série T oprášily tradice a udeřily na elitu

V podvečer 16. prosince tohoto roku se nic netušícím obyvatelům a návštěvníkům deštivé Paříže naskytl nevídaný pohled. Na břehu Seiny se pod ohňostrojnou palbou za hudby z Hvězdných válek zjevil jakýsi stavební stroj. Jednalo se o světovou premiéru nové řady rypadlonakladačů Case v čele s typem 695 ST určenou očím a objektivům novinářů, kteří se v tu chvíli nacházeli na lodi plující okolo.

Fanoušci značky, která vyrobila nejvíce rypadlonakladačů na světě, se před lety podivovali nad razantním zásahem mateřského koncernu CNH do svébytné konstrukce, kdy díky využití platformy New Holland nezbylo z původních traktorbagrů Case až na vizuální podobu zhola nic. Koncern však již tehdy avizoval, že po sjednocení platforem nastane období diverzifikace, ve kterém naopak dojde k podstatnějšímu vzájemnému odlišení obou značek. Nová série T dokazuje, že slib nebyl pouhým voláním do větru.

Číselné označení zůstalo ve srovnání s předchozí řadou zachováno, 580 SR je nyní 580 T, 580 SR+ je nahrazeno 580 ST, 590 SR uvolnila místo typu 590 ST a vlajková loď 695 SR se nyní nazývá 695 ST. Tabulka ukazuje hlavní rozdíly mezi jednotlivými typy:

Typ Case 580T Case 580ST Case 590ST Case 695ST
Řízení Předními koly Předními koly Předními koly Všemi koly
Výkon motoru 72 kW 72 kW 82 kW 82 kW
Vstřikování Mechanické Common Rail Common Rail Common Rail
Převodovka Powershuttle Powershuttle Powershuttle / Powershift Powershuttle / Powershift
Hydraulika Zubová čerpadla Stavitelné pístové čerpadlo Stavitelné pístové čerpadlo Stavitelné pístové čerpadlo
Ovládání podkopu Mechanické Mechanické / joysticky Joysticky Mechanické / joysticky

Nejvýznamnější změnou je zcela nová konstrukce podkopu, kterou se Case vrací ke svým kořenům. Charakterizuje ji válec násady zapuštěný ve výložníku a násada s vnější teleskopickou sekcí. V našich končinách se jistě každému vybaví zcela nedávná Caterpillar story s uvedením obdobné konstrukce a následným úprkem od tohoto řešení (pro evropské trhy). Casu ovšem hraje do karet skutečnost, že s tímto stylem podkopu má své historické zkušenosti, které s velkou pravděpodobností přetavil i do současné reinkarnace. Jen málo se ví, že Case vyvinul vůbec první teleskopickou násadu na světě, pro kterou dodnes používá původní označení Extendahoe.

Výhody a nevýhody vysouvací části násady obalené kolem její pevné části jsou následující. Plusem je ochrana otěrových desek mezi sekcemi a možnost přichytit lžící různé předměty k vysunuté násadě. Nevýhodou naopak méně chráněné vedení hydraulických hadic a větší zatížení na konci násady, z čehož pramení menší stabilita. To byla jedna z věcí, kterou jsem si na novém ST musel vyzkoušet. Fyzikální zákony potlačit nelze. Ve srovnání s předchozí řadou SR s opačným konceptem jsou u ST při plném výsunu tendence k naklonění celého stroje prostě větší.

Jinak konstrukce podkopu působí robustním dojmem. Dříve byl odlitkem jen kozlík, nyní je tímto způsobem vyrobena i vnitřní sekce teleskopu a pákoví lžíce. To navíc obsahuje čepy většího průměru.

Co ze srovnatelné konkurence zatím nikdo nenabízí, je plně integrovaný hydraulický (!) rychloupínač podkopových lžic. Tato užitečná novinka dodává práci s podkopem značnou porci svižnosti a pohodlí. Hydraulické rychloupínání je sice za příplatek (i když v ČR bude možná součástí standardní výbavy), ovšem v základu najdete také zajímavou věc - usnadněné upínání známé z dosavadních strojů, kdy je potřeba vytáhnout a zasunout pouze jeden čep namísto dvou. Uchycení lžic  je u obou řešení stejné, stejně jako je shodné s předchozími typy rypadlonakladačů Case.

"Vedlejším účinkem" nového podkopu je snížení přepravní výšky o celých 30 cm a omezení bočního přesahu lžíce do průjezdního profilu. I když JCB je nižší a u Caterpillaru podkop nepřesahuje do strany vůbec, kombinace obou příznivých hodnot z Case dělá dobrou volbu pro průjezd nízkými a úzkými prostorami.

Teď už je i rypadlonakladače značky Case možno dovybavit elektrohydraulickým stranovým přesuvem podkopu. K tomu se používají dva hydraulické válce, je to obdobný systém jako třeba u Komatsu. Přesun z jedné strany na druhou trvá v ideálním případě nějakých 5 sekund.

Hadice vedoucí po hydraulických válcích byly nahrazeny ocelovými trubkami, a to jak na podkopu, tak nakladači. Standardní výbavou všech modelů je hydraulické zajištění přepravní polohy výložníku podkopu.

I přes jistě usilovnou práci na novém podkopu mě jeden z konstruktérů firmy Case ujistil, že v porovnání s konkurencí excelují rypadlonakladače Case především při nakládání. Udával nadstandardní hodnoty vylamovacích sil, nosností a maximálních výšek čepu lopaty. Ve spojení s dalšími, řekl bych už samozřejmými prvky, jako je paralelogramová kinematika na všech typech, automatický návrat lopaty do základní polohy, plovoucí poloha pro snadné rovnání terénu a příplatkový Ride Control pro plavné přejezdy bez vysypávání lopaty (další historické prvenství rypadlonakladačů Case) se jedná o pádné argumenty. Všechny modely mají být navíc standardně vybaveny nakládací lopatou o objemu 1,2 m³.

Co je bezpochyby zcela zásadní, kromě nejslabšího modelu 580 T dal Case konečně sbohem zubovým čerpadlům. Olej do pracovního okruhu nově vhání stavitelné pístové čerpadlo Danfoss s průtokem 6 až 156 l/min.

A co udělá spojení pístového čerpadla s přeplňovanými motory Common Rail z produkce Fiat Powertrain Technologies (nový název pro Iveco Motors), které se svými 82 kW (590 ST, 695 ST) o tolik převyšují svou konkurenci? To si mohli novináři vyzkoušet na polygonu v zákaznickém centru firmy Case v obci Penchard na předměstí Paříže. Všechny typy se musely prokousat zmrzlou slupkou a dokázat, zda je král skutečně zpět. Pod tímto sloganem totiž vypustil Case své nové rypadlonakladače do světa. Subjektivně řečeno, stroje vládnou značným potenciálem, síla je cítit jak na podkopu, tak nakladači.

Nové jsou i převodovky Carraro, které mají nižší převodový poměr u prvních třech stupňů. Samozřejmostí je možnost vybavení plně automatickou čtyřrychlostní převodovkou Powershift, byť jen u typu 590 ST a 695 ST (u toho se jedná o standard). Když mluvím o samozřejmosti, dlužno dodat další zajímavost z historie - společnost Case převodovku Powershift uvedla do světa rypadlonakladačů jako vůbec první na světě.

Ale zpět do současnosti. Brzdová soustava je u všech nových modelů spojena s hydraulickým systémem, již tedy není potřeba samostatně kontrolovat a dolévat brzdovou kapalinu.

Na modelech s malými koly vpředu se objevila nová přední náprava z produkce CNH Power Components, která má silnější tyče a větší hydraulické válce řízení, stále umístěné vzadu pro lepší ochranu. Zadní nápravy pocházejí z masové produkce Carrara (u 695 ST i přední).

Stroje 580 a 590 ST mohou být osazeny předními koly velikosti 20" oproti standardním 18". To je krok správným směrem - větší světlá výška, lepší trakce i příčná stabilita. Řekl bych, že na náš náročný trh se ani varianty s menšími koly vozit nebudou.

Povedené designové změny prodělala dnes už poměrně letitá kabina. Nový střešní panel (mám pocit, že kdo dnes nemá nový panel na střeše traktorbagru, jakoby nebyl) pozbyl oranžové pseudoblinkry a nahradil je o mnoho praktičtějšími bočními pracovními světly. Něco podobného má, myslím, jen Caterpillar. Nové jsou dveře se střední příčkou, svažující se směrem dopředu, klika je na ní umístěna vodorovně a nové je i obloukové vnitřní madlo.

Co musím zkritizovat, je zkrácení vnějších madel po stranách čelního skla, díky čemuž se do stroje hůře nastupuje. Tohle od Caterpillaru a Terexe opravdu Case přebírat nemusel. Ostatně, někdy je nejlepší změnou žádná změna. Skla jsou nadále plochá, sklo v obou dveřích lze otevřít, stejně jako zadní skla po stranách. Tyto možnosti pro větrání a komunikaci s okolím se dnes z traktorbagrové scény bohužel vytrácejí.

Výborně řešené konzoly joysticků podkopu zůstaly také bohudík beze změny. S celými konzolami tak lze snadno hýbat do boku a do stran přesně do polohy, která člověku vyhovuje. Žádné tři možnosti aretace a dost. Taktéž lze nastavit výšku opěrek zápěstí. Za tyto konzoly by mělo CNH dostat nějakou cenu. Konzola po pravé ruce hostí tlačítko pro rychlé přepnutí ovládání ze SAE (1 - traktorbagr) na ISO (2 - rypadlo). Jinak kdo chce, stále si může objednat provedení s mechanickými pákami (pokud nebude chtít 590ST, které je pouze joystickové).

Nový volant má silnější věnec, který je na omak měkčí. U strojů s mechanickou 100 % uzávěrou diferenciálu obsahuje nyní ovládací páka nakladače tlačítko elektrohydraulického ovládání této uzávěrky (dříve ovládaná mechanicky nožním spínačem na podlaze). Kromě něj na páce zůstalo tlačítko odpojení převodovky a kolečko pro otevírání lopaty 4v1/6v1 či pro pohon jiného, hydraulicky poháněného přídavného zařízení. Kolečko lze v jakékoliv jeho poloze stisknout, čímž dojde k jeho aretaci a získáme tak konstantní průtok kýženého množství oleje v požadovaném směru do daného zařízení. Stále se však jedná o mechanickou páku (i když šikovnou), joystick pro ovládání nakladače objednat nelze.

Vzduchem odpružené sedadlo je standardní výbavou všech modelů ST, pouze 580 T má sedadlo odpružené mechanicky. Tvar plastů v kabině společně s průměrným dílenským zpracováním zůstal zachován. Rozměrná uzamykatelná schránka, úložný prostor pod stropem a držáky na nápoje jsou užitečné, lídři trhu s traktorbagry však odkládacích prostor a prostůrků nabízejí o něco více.

Na rozdíl od USA není postavení rypadlonakladačů Case u nás a v Evropě tak jednoznačné.  Samozřejmě, Case v USA nabízí zcela odlišné stroje, byť s některými společnými prvky a stejným týmem konstruktérů. Nicméně pokud se evropská mutace osvědčí v praxi, řekl bych, že král má na svůj návrat našlápnuto dobře. Případně máme tu čest alespoň s princem.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.