První hybridní překládkové rypadlo na světě se jmenuje Case CX210B Hybrid
Pas disponible à la vente. Skromný nápis na letošní pařížské výstavě Intermat oznamoval, že vystavený exponát není na prodej. Case CX210B Hybrid sem byl dopraven z Japonska, aby demonstroval chytré skloubení hybridního pohonu rypadla a přídavného zařízení, kterým byl elektromagnet pro práci v kovošrotech.
O standardním rypadle Case CX210B, na kterém je hybrid založen, jste si na těchto stránkách mohli číst už před dvěma lety, proto se zaměřím jen na rozdíly, tj. především řešení hybridního pohonu.
Už vzhled rypadla, resp. jeho konfigurace, je pro nás středoevropany zajímavá. Pásový podvozek s hladkými deskami a magnet napevno připojený k násadě prostřednictvím obou čepů – tak nějak zřejmě vypadají průmyslová rypadla v Japonsku. Ale v tuto chvíli je důležitější, co se skrývá pod kabátem. Ujímá se mě pracovník japonské firmy Sumitomo, která stroj vyrobila, a postupně odklápí všechny díly kapoty.
K pravé straně příčně uloženého standardního čtyřválcového motoru Isuzu 4HK 1X je připojena rozdělovací převodovka, která přenáší výkon motoru na dvě hydraulická čerpadla a elektrické dynamo. To je jedním z klíčových prvků elektrické části hybridního pohonu, dodává elektrickou energii zvedacímu magnetu a elektromotoru otoče. Vše ostatní zůstává poháněno hydraulicky.
Když není motor zatížen naplno, nadbytečná energie se převádí na elektřinu a ukládá se ve výkonných kondenzátorech, tzv. superkondenzátorech. V porovnání s běžnou olověnou baterií se superkondenzátor nabíjí a vybíjí zhruba stokrát rychleji, má desetkrát větší měrný výkon a pětsetkrát vyšší životnost, měřenou počtem cyklů. Jakmile se motor dostane pod vyšší zatížení, elektrická soustava poskytne výkonovou podporu, která umožní zachování konstantních otáček motoru a tím i nižší spotřebu paliva a nižší hladinu hluku.
Při opakované činnosti, jakou je manipulace se šrotem, se stroj ustavičně otáčí ze strany na stranu. Elektrický motor otoče odebírá méně energie než hydraulický motor, což přispívá k celkovému snížení energetické náročnosti. Energie generovaná při zpomalování otoče se opět ukládá do superkondenzátoru pro pozdější využití.
Třetí úspora energie je dosažena tím, že je generátor magnetu integrován do hybridního pohonu a není tak poháněn hydraulickými čerpadly stroje. Tímto způsobem magnet upotřebí dodatečnou elektrickou energii uloženou v systému.
Užití hybridního pohonu u překládkových rypadel dává smysl, v tuto chvíli Sumitomo uvádí snížení spotřeby paliva o 20 %. Prototyp Case CX210B Hybrid není pouhou vizí, v Japonsku již pracují první stroje v reálném provozu a v dohledné době je plánována jejich sériová výroba.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře